Honda cbr600f houd in, start moeilijk

Tacmiggiej

MF'er
26 okt 2014
110
0
Oesjbekistan
Hallo mf-ers

Wie kan mij op weg helpen,
Mijn 600f van 1996 met 65.000km op de teller houdt in bij 8000 toeren, ik kam hier de motor doorheen trekken maar met veel pijn en moeite, bij 10.000 toeren pruttelt ie dan ook.
De uitlaat geeft dan plof geluidjes.

Ook start hij moeilijk hier wilt niet aanslaan, startmotor werkt goed en accu spanning is ok.

Deze problemen zijn opgetreden nadat ik de tank bijna helemaal leeg had gereden. Hierna startte hij moeizaam ik heb toen forte in dr tank gegooid echter bleek dit zonder resultaat, ik moet nog de benzine filter vervangen maar ik vrees dat hier het probleem niet ligt.
Heeft iemand een idee? Geen compressie? Kleppen te strak?

Alvast bedankt. Groetjes ;)
 
Compressie veranderd niet direct, tenzij mechanische schade.
Klepspeling verander ook niet direct, tenzij stevig defect.

Compressie is trouwen ok, als je blok tot aan 8000 toeren iig loopt. Zonder zou het helemaal niet lopen.
Dito eigenlijk voor klepspeling.

Dus iets anders.

Zou er iets in e carbs kunnen zitten wat forte niet kan oplossen?
 
Problemen na lege tank;
Onderaan de tank ligt doorgaans bogal wat vuil en mogelijk water (benzine drijft immers op water en niet andersom) dus dat zal je opgezogen hebben en je probleem verklaren.

Brandstof filter vervangen en carbs schoonmaken is denk ik wat je moet gaan doen..
 
Ok.. Ik heb er veel mee gereden ik vind het raar dat dit dan plots opduikt na een tank behoooorlijk leeg te rijden, ik vervange morge de benzinefilter en de carbs eens schoonmaken. Stationair loopt ie als een naaimachine, geen slag verkeerd
 
Meestal kan je de carburators gewoon aftappen. Er zit een aftapschroef onderaan. Je moet eerst het eenvoudigste proberen. Vang de benzine onder de slangetjes op in een glazen pot en als er water in zit dan zie je dat op de bodem.

Controleer ook eens de capaciteit van de brandstofpomp want deze kan herhaaldelijk droog gedraaid hebben en dat vindt die niet echt lekker. De pomp moet dan direct op 12 Volt aangesloten worden en de benzine veilig opgevangen. De waarde staat in het werkplaatshandboek.

Dat de motor slecht start is normaal wanneer die niet goed ontsteekt. De bougie zal wel vervuild zijn. Benzine is trouwens wel echt nodig voor de motor. Kan een hete cilinder zonder benzine hebben gelopen?
 
Wrong route:
Bedankt voor de eerste tip, ik zal eenS zoeken op de carbs en aftappen.

De brandstofpomp kan ik deze uittrekken ergens en dan op de accu aansluiten?
De pomp en cil kan droog/vrij droog hebben gedraaid omdat de motor niet automatisch op reserve springt maar hiervoor een tripmeter is en je de reserve handmatig moet aanzetten kan dit kwaad?
 
Meestal kan je de carburators gewoon aftappen. Er zit een aftapschroef onderaan. Je moet eerst het eenvoudigste proberen. Vang de benzine onder de slangetjes op in een glazen pot en als er water in zit dan zie je dat op de bodem.

Controleer ook eens de capaciteit van de brandstofpomp want deze kan herhaaldelijk droog gedraaid hebben en dat vindt die niet echt lekker. De pomp moet dan direct op 12 Volt aangesloten worden en de benzine veilig opgevangen. De waarde staat in het werkplaatshandboek.

Dat de motor slecht start is normaal wanneer die niet goed ontsteekt. De bougie zal wel vervuild zijn. Benzine is trouwens wel echt nodig voor de motor. Kan een hete cilinder zonder benzine hebben gelopen?

blablablablablaaaaahhh :Z
 
@Tacmiggiej, je koppelt het probleem aan het leeg rijden van de tank (hoe leeg is leeg eigenlijk...? --> 60 km op reserve rijden en op damp thuiskomen?)

Sluit eerst maar eens uit of dat het geval is (dat het leeg rijden van de tank er iets mee te maken heeft). Het benzinefilter geeft je waarschijnlijk een goede hint of er veel rommel in het brandstof circuit zit.
De F3 heeft nippels onderaan de vlotterbakken (als het goed is zit daar ook nog een slangetje aan). Mits dat het goed gemonteerd is kan je deze nippels eenvoudig opendraaien. Met het slangetje kan je het eenvoudig opvangen in een potje (en zien of er water/vuil in zit).
 
Nou ruudje.. Laat maar horen wat denk jij?

Je geeft het in je eerste bericht zelf al aan.. Lees eens goed hetgeen jij daar zelf al zegt.
Je hebt bijna de tank leeggereden.
Je moet je benzine filter nog vervangen.
Hij start slecht NA de tank bijna leeg te hebben gereden en hij wil niet meer doortrekken.
Alle problemen zijn gekomen nadat je de tank bijna hebt leeggereden.

Je geeft het zelf al aan kerel.
 
Als je een handmatige benzinekraan hebt, en je pomp dus even leeg heeft staan draaien voor je hem op reserve hebt gezet zou het kunnen dat de contactpuntjes van je brandstofpomp ingebrand zijn.
Kan ineens na leegrijden komen omdat ie het bij leeg draaien dan een stukje warmer krijgt dan normaal.

EDIT: Kan ook verklaren dat ie inhoudt bij hogere toeren, omdat ie met lage toeren nog wel genoeg aangezogen krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een handmatige benzinekraan hebt, en je pomp dus even leeg heeft staan draaien voor je hem op reserve hebt gezet zou het kunnen dat de contactpuntjes van je brandstofpomp ingebrand zijn.
Kan ineens na leegrijden komen omdat ie het bij leeg draaien dan een stukje warmer krijgt dan normaal.

EDIT: Kan ook verklaren dat ie inhoudt bij hogere toeren, omdat ie met lage toeren nog wel genoeg aangezogen krijgt.

Deze pomp draait niet. Contact puntjes zijn altijd droog.
 
Je geeft het in je eerste bericht zelf al aan.. Lees eens goed hetgeen jij daar zelf al zegt.
Je hebt bijna de tank leeggereden.
Je moet je benzine filter nog vervangen.
Hij start slecht NA de tank bijna leeg te hebben gereden en hij wil niet meer doortrekken.
Alle problemen zijn gekomen nadat je de tank bijna hebt leeggereden.

Je geeft het zelf al aan kerel.

:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 
membraanpomp kan echt wel wat hebben kwa langdurig draaien. duurt een paar uur voor ze vast loopt als ze kontinu draait. en dan loopt ze gewoon vast door uitzetting van de warmte. half uurtje afkoelen en ze werkt weer.

als ik lees dat er dan sommigen denken dat omdat ze even "te lang" zonder benzine hfft gedraaid kapot zou zijn ... :N
 
Ik heb ze al meerdere keren voorbij zien komen met ingebrande contactpuntjes na het leeg rijden van een tank. Is ook exact de reden dat de grotere leveranciers afgelopen jaren losse contactpuntjes voor die dingen zijn gaan leveren. Maar goed, geen zin om hier een welles-nietes spelletje van te maken. Het is zo gecontroleerd en aan TS of ie er naar kijkt of niet ;)
 
Ik heb ze al meerdere keren voorbij zien komen met ingebrande contactpuntjes na het leeg rijden van een tank.

De contact punten slijten vanaf km 0. Als je iedere keer na het leeg rijden van de tank naar die pomp kijkt en constateert dat ze ingebrand zijn.... Dat is dan wel waar, maar dat zegt nog niet dat er een oorzakelijk verband is.

Het feit dat ze nu kennelijk veel verkocht worden is omdat er een hoop van die hokken rond rijden waarbij de pompen simpelweg versleten zijn na 20 jaar gebruik.

Voor TS (tijd is gratis als amateur sleutelaar), het kan geen kwaad om toch even te kijken naar de pomp. Maar....sluit eerst uit dat het niet simpelweg komt door vervuiling in de brandstof toevoer. Als je dat weet dan kan je iets zeggen of het probleem iets te maken heeft met de door jezelf genoemde gebeurtenissen of dat het toeval is.
 
Allereerst word het een tijd dat het hier ophoudt met regenen in het zonnige limburg dan kan ik beginnen.. Moet buiten sleutelen:( als ik de benzinefilter bekeken en vervangen heb ga verder kijken richting carbs en benzine pomp thnx voor de reacties!!
 
Zo.. Ff een kort verslagje.. Mijn handen waren hevig aan het jeuken dus toch maar aan de slag gegaan op 1 vierkante meter. Benzinepomp contactjes zagen mooi uit piekfijn zelfs. Benzine filter was al donker van kleur 2 jaar geleden vervangen, mja dat krijg je in de reserve rijden.. Nieuwe had ik al in huis nu Ff naar de winkel nieuwe benzineslangen halen (e.v.t, poreus rubber) en dan ben ik benieuwd
 
Controleer meteen de tank op roestdeeltjes, die kunnen je motorleven flink verpesten. Spoel de tank zonodig even goed door met wat verse peut.
Als alles weer schoon en gangbaar lijkt, toch weer even wat Forte er doorheen. Zorg dat je het nieuwe benzinefilter wel in de goede richting monteert.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan