Handvatverwarming. Hoe het beste een schakeldraad splitsen

Rubberburn

MF'er
13 jun 2005
56
0
Ik ben bezig met het aansluiten van Oxford handvatverwarming. Ik wil dat dat de aan/uit knop via een relais op het contact wordt aan/uitgeschakeld.
Ik heb inmiddels ene draad gevonden welke via het contact wordt geschakeld maar hoe kan ik het beste een schakeldraad van deze kabel aftakken.
Ik heb geen zin in zo'n goedkoop krokodilleklemmetjes want die gaan na verloop van tijd oxyderen. Hoe kan ik het beste een de 12 volt kabel van mijn kabelboom duurzaam splitten (dus zonder vocht en andere narigheid) met een schakeldraad welke het relais gaat schakelen.
 
Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat het best kut is als een of andere grapjurk je hvv aanzet terwijl je motor geparkeerd staat. Heb je de volgende ochtend toch een uitdaging, zeker als je fiets in de vrieskou buiten staat. Dus daarom alleen al een relais op een geschakelde plus, zelf geen ervaring met storingen in deze.
 
Niet solderen, zeker niet bij wat grotere vermogens. Het probleem is dat de kabel altijd wat beweegt en trilt waardoor er scheurtjes in de soldeerverbinding komen. Knijpverbinding is het beste voor kabel met soepele kern.
 
Niet solderen, zeker niet bij wat grotere vermogens. Het probleem is dat de kabel altijd wat beweegt en trilt waardoor er scheurtjes in de soldeerverbinding komen. Knijpverbinding is het beste voor kabel met soepele kern.

Een knijpverbinding is inderdaad wat beter. De fabrikant doet dit ook, maar dat zal ook te maken hebben dat het gemakkelijker is te automatiseren.

Maar alleen als je de juiste spullen gebruikt. En een dergelijke tang, die maar voor bepaalde types connectoren gebruikt kan worden is prijzig. En voor iemand die het maar af en toe nodig heeft voor bijvoorbeeld het aansluiten van een navigatie, handvatverwarming of accu lader is solderen een prima optie.

Een goede soldeerverbinding is best heel erg betrouwbaar. Zeker voor iemand die niet aan de Dakar rally mee doet. Ook de isolatie meeknijpen voor de trekontlasting en niet teveel soldeer gebruiken en goed afwerken met krimpkous of iets dergelijks.
 
Zelf heb ik er ook een relais tussen en daar zit dan de Navi, handvat verwarming en een 12v aansluiting op.
Ga niet moeilijk zoeken in een kabelboom bij je contactslot maar pak de draad van je achterlicht of je kentekenlicht. Zit ook gelijk dicht bij de accu dus weer makkelijker wegwerken (Rij zelf een naked dus heb al niet te veel plek) Tussen je accu en het relais wel een zekering plaatsen.
 
Bij het contactslot moet je sowieso niet doen. Die hangt zonder zekering direct aan de accu. Vanuit het contactslot gaat de kabel naar je zekeringbox. Daar moet je even van uitzoeken waar je iets kunt splitsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan