Handvatverwarming. Hoe het beste een schakeldraad splitsen

Rubberburn

MF'er
13 jun 2005
56
0
Ik ben bezig met het aansluiten van Oxford handvatverwarming. Ik wil dat dat de aan/uit knop via een relais op het contact wordt aan/uitgeschakeld.
Ik heb inmiddels ene draad gevonden welke via het contact wordt geschakeld maar hoe kan ik het beste een schakeldraad van deze kabel aftakken.
Ik heb geen zin in zo'n goedkoop krokodilleklemmetjes want die gaan na verloop van tijd oxyderen. Hoe kan ik het beste een de 12 volt kabel van mijn kabelboom duurzaam splitten (dus zonder vocht en andere narigheid) met een schakeldraad welke het relais gaat schakelen.
 
Ultrasoon splice zou het mooist zijn maar hier heb je speciaal apparatuur voor nodig. Je kunt de draad ook doorknippen en er een draad aan solderen, deze wel weer goed sealen met een krimpkous met lijm.
 
Ik zou gewoon dit schema aanhouden.
full
 
_O-
Want met een relais aansluiten is makkelijker dan rechtstreeks op de accu.

Met relais is het ook geen rocket science. En je voorkomt er mee dat de handvat verwarming pas uit gaat nadat de spanning tot een bepaald niveau is gedaald. Dan weet je zeker dat als je het contact uit zet de boel echt uit is. Dan heb je ook geen problemen als je er een druppellader aan hangt. Want dan gaat de handvat verwarming weer vrolijk aan omdat 'ie denkt dat de motor aan is....
 
Met relais is het ook geen rocket science. En je voorkomt er mee dat de handvat verwarming pas uit gaat nadat de spanning tot een bepaald niveau is gedaald. Dan weet je zeker dat als je het contact uit zet de boel echt uit is. Dan heb je ook geen problemen als je er een druppellader aan hangt. Want dan gaat de handvat verwarming weer vrolijk aan omdat 'ie denkt dat de motor aan is....
Is dat zo?
Of denk je dat ?
 
Met relais is het ook geen rocket science. En je voorkomt er mee dat de handvat verwarming pas uit gaat nadat de spanning tot een bepaald niveau is gedaald. Dan weet je zeker dat als je het contact uit zet de boel echt uit is. Dan heb je ook geen problemen als je er een druppellader aan hangt. Want dan gaat de handvat verwarming weer vrolijk aan omdat 'ie denkt dat de motor aan is....

:')
Je moet geen advies geven over dingen die je niet kent
 
Handleiding: http://oxford-products.com/downloads/OFV8-USA-Instructions.pdf

"– The controller goes into BSM after 5 seconds of the voltage being less than 11.5V, or after 2 minutes of not detecting any noise on the 12V power lead. Once in this mode, it will wait a further 5 minutes or thereabouts before switching off completely"

Home : Oxford Products

Bij 13V gaat 'ie weer aan. (Dus als je binnen 5 minuten een druppellader er in prikt ook)

Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben. En een relais aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld.

Ik zou een relais gebruiken, kleine moeite, en het is aan TS wat hij wil. Suc6 er mee.
 
Ik ben het helemaal met jou eens! Ik zit pas 40 jaar in de elektrotechniek dus ik ben ook enigszins op de hoogte.
Handleiding: http://oxford-products.com/downloads/OFV8-USA-Instructions.pdf

"– The controller goes into BSM after 5 seconds of the voltage being less than 11.5V, or after 2 minutes of not detecting any noise on the 12V power lead. Once in this mode, it will wait a further 5 minutes or thereabouts before switching off completely"

Home : Oxford Products

Bij 13V gaat 'ie weer aan. (Dus als je binnen 5 minuten een druppellader er in prikt ook)

Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben. En een relais aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld.

Ik zou een relais gebruiken, kleine moeite, en het is aan TS wat hij wil. Suc6 er mee.
 
Handleiding: http://oxford-products.com/downloads/OFV8-USA-Instructions.pdf

"– The controller goes into BSM after 5 seconds of the voltage being less than 11.5V, or after 2 minutes of not detecting any noise on the 12V power lead. Once in this mode, it will wait a further 5 minutes or thereabouts before switching off completely"

Home : Oxford Products

Bij 13V gaat 'ie weer aan. (Dus als je binnen 5 minuten een druppellader er in prikt ook)

Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben. En een relais aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld.

Ik zou een relais gebruiken, kleine moeite, en het is aan TS wat hij wil. Suc6 er mee.
Hoe vaak vergeet je dat ding handmatig uit te schakelen en plug je ook nog eens binnen 5 minuten een druppellader in?
De kans dat jou relais blijft plakken is groter.
 
Hoe vaak vergeet je dat ding handmatig uit te schakelen en plug je ook nog eens binnen 5 minuten een druppellader in?
De kans dat jou relais blijft plakken is groter.

Ik schakel 'em nooit uit bij parkeren, want ik heb een relais en dan gaat dat van zelf. Het vergeten van de handvatverwarming uit te schakelen heeft al menig accu laten leeglopen. Gelukkig heeft Oxford hier tegen een beveiliging, maar zelfs dan blijft de handvatverwarming volgens hun handleiding toch nog 2 minuten de accu belasten. En zelfs in de slaap stand zal deze controller nog stroom verbruiken. (Al zal dat ongetwijfeld niet veel zijn) Met een 2 euro relais kan je dat soort problemen voorkomen. En zo moeilijk is het allemaal niet.

Relais worden in de elektrotechniek gebruikt voor allerlei veiligheidstoepassingen. De kans op het blijven plakken van een relais, bij deze toepassing, is vele malen kleiner dan het 3x achter elkaar winnen van de staatsloterij. Een onzin argument.

In de wintermaanden plug ik de druppellader meestal in. Want door de vele korte stadsritjes en verbruikers op de motor wordt de accu niet genoeg bijgeladen. Bovendien ligt de kabel al klaar en is het plug&play voor mij. Dus zo vreemd is dat niet.

Maar het lijkt haast wel of er hier mensen zijn die iets tegen relais hebben?!?! De motorfiets zit er vol mee, de fabrikant gebruikt het zelf ook voor vrijwel alles.
 
Ik schakel 'em nooit uit bij parkeren, want ik heb een relais en dan gaat dat van zelf. Het vergeten van de handvatverwarming uit te schakelen heeft al menig accu laten leeglopen. Gelukkig heeft Oxford hier tegen een beveiliging, maar zelfs dan blijft de handvatverwarming volgens hun handleiding toch nog 2 minuten de accu belasten. En zelfs in de slaap stand zal deze controller nog stroom verbruiken. (Al zal dat ongetwijfeld niet veel zijn) Met een 2 euro relais kan je dat soort problemen voorkomen. En zo moeilijk is het allemaal niet.

Relais worden in de elektrotechniek gebruikt voor allerlei veiligheidstoepassingen. De kans op het blijven plakken van een relais, bij deze toepassing, is vele malen kleiner dan het 3x achter elkaar winnen van de staatsloterij. Een onzin argument.

In de wintermaanden plug ik de druppellader meestal in. Want door de vele korte stadsritjes en verbruikers op de motor wordt de accu niet genoeg bijgeladen. Bovendien ligt de kabel al klaar en is het plug&play voor mij. Dus zo vreemd is dat niet.

Maar het lijkt haast wel of er hier mensen zijn die iets tegen relais hebben?!?! De motorfiets zit er vol mee, de fabrikant gebruikt het zelf ook voor vrijwel alles.
Die 2 minuten dat hij blijft werken is op 30%.
In rust gebruikt hij maar liefst 0.071mA
Ik heb niks tegen relais maar relais plaatsen waar dat niet nodig is verhoogt alleen de kans op storingen.
 
Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben. En een relais aansluiten is blijkbaar te ingewikkeld.

Ik zou een relais gebruiken, kleine moeite, en het is aan TS wat hij wil. Suc6 er mee.

Niet van deze hvv blijkbaar. Met een normale hvv zonder "slimme" electronica ben ik het helemaal met je eens over het via een relais aansluiten. Maar bij deze versie is in de praktijk gebleken dat alle andere manieren van aansluiten dan rechtstreeks problemen opleveren en storingsgevoelig zijn. Ik monteer deze handvatverwarming wekelijks...
 
Ik heb er een soort 1-strike policy voor gemaakt. Bij mij zit de handvatverwarming direct op de accu. Vergeet ik hem 1 keer of trekt dat ding de accu 1 keer dermate leeg dat ik niet meer kan starten, komt er een relais tussen. Voorlopig zit hij nog direct op de accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan