Suzuki gladius voorvork draad stuk

9094Ruben

Rookie
15 okt 2013
24
0
Herzele
Hoi collega's

Ik heb net weer iets uitgestoken...
Ik heb de balhoofdlagers van de suzuki vervangen, terwijl ik alles terug ineenstak heb ik de vooras proberen vastzetten op 65Nm.
Hiervoor zelf speciaal een momentsleutel gekocht omdat ik toch geen bouten wou breken en de voorpoten degelijk wou vastzetten.
Maar bij het wastzetten van de vooras liep het fout, nog voor de momentsleutel afsloeg brak de draad in mijn linkervoorpoot. In het wphb staat weldegelijk 65Nm en de sleutel stond ook mooi op die waarde ingesteld.
Een vervangende voorpoot zet me direct €200 achteruit, een vervangende onderste buis ook al minimum €100.
Nu had ik al wel het één en ander gelezen over helicoil. Lijkt het jullie verstandig om dit toe te passen? Het gaat tenslotte over een vrij belangrijke verbinding...

Alvast bedankt voor de ongetwijfeld wijze raad.
 
Laatst bewerkt:
Als de bout bij het vastzetten breekt, kun je het restant er meestal vrij gemakkelijk uitdraaien. Mits de bout niet vast gevreten is.
 
65Nm voor de as klem boutjes?
Dat is veel te veel.
ik denk dat je wielmoer 65Nm zal zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
65Nm voor de as klem boutjes?
Dat is veel te veel

full


Het is aluminium, dat kan nooit. Wat is het, een M6 bout, of een M8 bout.
 
Ik heb geen Gladius, maar 65 Nm lijkt me een aanhaal moment voor de vooras.
Voor de klembouten onder in de vorkpoot had ik iets als 15 Nm verwacht.
Ik denk dat je deze verward hebt.
Het lastige is dat je hem moeilijk kunt opboren en een helecoil plaatsen omdat je eerst door het gladde gat moet.
Misschien is de beste optie om het gat op te boren en nieuwe grotere draad tappen en een dikkere bout gebruiken.
Ik vermoed dat dit te moelijk voor je is. Aannames, aannames. Zou je wat meer info willen geven, fotootje er bij, dan krijg je vanzelf betere reacties.

Hmmm 7 waren me voor :+
 
Laatst bewerkt:
Welja, bij de andere vastgezette bouten tikte de sleutel bij het bereiken van de gewenste spanning. Dat deed hij dus nu niet.
Blijft het probleem dat ik nu met een kapotte voorpoot zit die ik lift van al gefixt zou zien.
 
Als je bij een Rolls Royce helicoil roept valt het helemaal uit elkaar, dus ja zijn goed.
Maar neem een goede die je met pennetjes kunt borgen.. Niet een stukje opgerold RVS metaal met zo'n dwars stuk erin om ze erin te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan