Startkabels > rookpluim

26 mrt 2014
17
0
Barneveld
Vanochtend heb ik de motor moeten starten met de startkabel via mijn eigen auto(, de accu van mijn motor werd al wat zwak en was aan vervanging toe). De motor gelukkig aan het rijden gekregen, waarna ik hem vol heb gegooid bij het benzinestation.
Je raad het al.. Bij het benzinestation kreeg ik hem niet meer gestart.

Gelukkig iemand kunnen regelen met een auto en startkabels. De startkabels op mijn motor had ik goed aangesloten, ik was in de veronderstelling dat die op de ook auto goed waren aangesloten door de eigenaar van de auto.
Lampen, verwarming, achteruit verwarming, radio en alles aan laten zetten in de auto om piekspanning tegen te gaan. Bij het starten van de auto kwam er helaas een mooie witte rookpluim van mijn motor af.
Snel de min en de plus er afgehaald, maar dit was al te laat; er zat geen teken van leven meer in de motor.

2 mogelijke scenario's:
- De startkabels zijn goed aangesloten. Wat kan er door zijn gebrand?
- De startkabels zijn verkeerd aangesloten. Wat kan hier door kapot zijn gegaan?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
En die elektrotechnicus wordt hier op dit forum beoordeeld door een stelletje oelewappers met een kantoorbaan die ooit eens een lampje hebben aan gesloten :?

Doe dan toch eens normaal, en breng dat dan op een andere manier. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, deze persoon probeert de visie van zijn verhaal te doen. Wie ben jij of ik om te oordelen of dat goed of slecht is, begin eens met jezelf voordat je zulke bullshit gaat uitkramen.

En betreft die opmerking van Zot: Ach... Eerst reageren met een quote van mij met daaronder de tekst "ik rij zelf geen motort" en dat snel weer weghalen, en dan de hele avond op het forum spitten in een topic van een half jaar oud (typisch gevalletje van een no-lifer :r ), waar notabene hij begon te schijten uit zijn nek over allerlei lariekoek en ik met mijn onderbouwde theorie het in 1 keer bij het juiste eind had.
Je geeft wel weer welke vakmanschap er bij snelmotoren heerst, tenzij jij natuurlijk gemachtigd bent om dat hier te vertegenwoordigen.
Al zou dat de laatste motorzaak zijn in de wereld, zou ik daar nog niet om advies vragen. Misschien dat ze daar goed zijn in het tijdelijk oplappen van oude teringzooi, maar van moderne techniek is er -volgens jou uitspraken- weinig kennis in huis :+

Jammer dat je in Utrecht werkt (kom er zelf ook vandaan), altijd gedacht dat het volk daar wel met beide benen op de grond stond, maar blijkbaar zijn ook daar de tijden veranderd. :/

Doel van mijn post lijkt totaal niet door te dringen, probeer juist om een beetje respect te genereren voor alle mensen die het hier goed bedoelen. Wellicht zal er straks een moderator langskomen om dit topic plat te gooien en/of mij te weren van dit forum, maar hoop echt van harte dat iemand die dit heeft gevolgd het kan waarderen.

Er zit nou eenmaal verschil tussen vaklui, hulpverleners, prutsers in B-motorzaakjes en blaat-apen die met de wind mee blijven waaien....

Erg jammer dit, maar ik besef ook wel dat ik het een beetje over mezelf uitroep, door mijn nek uit te steken. Dat zijn nou eenmaal de risico's. Kop in t zand, of een keer kijken hoe de wereld tegenwoordig echt werkt? Kruip eens uit je hol, zou ik zeggen :r

En hier is een forum toch voor, om je mening te uiten? Nou... Dit is dus hoe ik er over denk....

Fijne avond nog B|
 
En die elektrotechnicus wordt hier op dit forum beoordeeld door een stelletje oelewappers met een kantoorbaan die ooit eens een lampje hebben aan gesloten :?

Doe dan toch eens normaal, en breng dat dan op een andere manier. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, deze persoon probeert de visie van zijn verhaal te doen. Wie ben jij of ik om te oordelen of dat goed of slecht is, begin eens met jezelf voordat je zulke bullshit gaat uitkramen.

En betreft die opmerking van Zot: Ach... Eerst reageren met een quote van mij met daaronder de tekst "ik rij zelf geen motort" en dat snel weer weghalen, en dan de hele avond op het forum spitten in een topic van een half jaar oud (typisch gevalletje van een no-lifer :r ), waar notabene hij begon te schijten uit zijn nek over allerlei lariekoek en ik met mijn onderbouwde theorie het in 1 keer bij het juiste eind had.
Je geeft wel weer welke vakmanschap er bij snelmotoren heerst, tenzij jij natuurlijk gemachtigd bent om dat hier te vertegenwoordigen.
Al zou dat de laatste motorzaak zijn in de wereld, zou ik daar nog niet om advies vragen. Misschien dat ze daar goed zijn in het tijdelijk oplappen van oude teringzooi, maar van moderne techniek is er -volgens jou uitspraken- weinig kennis in huis :+

Jammer dat je in Utrecht werkt (kom er zelf ook vandaan), altijd gedacht dat het volk daar wel met beide benen op de grond stond, maar blijkbaar zijn ook daar de tijden veranderd. :/

Doel van mijn post lijkt totaal niet door te dringen, probeer juist om een beetje respect te genereren voor alle mensen die het hier goed bedoelen. Wellicht zal er straks een moderator langskomen om dit topic plat te gooien en/of mij te weren van dit forum, maar hoop echt van harte dat iemand die dit heeft gevolgd het kan waarderen.

Er zit nou eenmaal verschil tussen vaklui, hulpverleners, prutsers in B-motorzaakjes en blaat-apen die met de wind mee blijven waaien....

Erg jammer dit, maar ik besef ook wel dat ik het een beetje over mezelf uitroep, door mijn nek uit te steken. Dat zijn nou eenmaal de risico's. Kop in t zand, of een keer kijken hoe de wereld tegenwoordig echt werkt? Kruip eens uit je hol, zou ik zeggen :r

En hier is een forum toch voor, om je mening te uiten? Nou... Dit is dus hoe ik er over denk....

Fijne avond nog B|
Nog zo'n uit zijn nek lullert -O-
Hoe weet jij dat ik een kantoorbaan heb en nog nooit een lampje hebt vervangen?
Wijs eens aan waar die visie staat.
Zijn verhaal raakt kant nog wal en als je het uitlegt vertelt hij dat wij het niet snappen.
Kom dan eens met uitleg, dat doen wij toch ook?
Iemand die de kennis van Zot in twijfel trekt heeft duidelijk zelf erg weinig inzicht.
 
Iemand die de kennis van Zot in twijfel trekt, heeft een eigen kijk op de zaken, en waait niet zomaar met de wind mee.
Feiten hebben dat al bewezen. Je kan meewaaien of zelf gaan nadenken, aan jou de keuze.....
 
Iemand die de kennis van Zot in twijfel trekt, heeft een eigen kijk op de zaken, en waait niet zomaar met de wind mee.
Feiten hebben dat al bewezen. Je kan meewaaien of zelf gaan nadenken, aan jou de keuze.....
Niemand heeft zich hier zo vaak bewezen als zot.
Als ik jouw verhaal lees is het meteen duidelijk waarom jij dat niet ziet.
 
Iemand die de kennis van Zot in twijfel trekt, heeft een eigen kijk op de zaken, en waait niet zomaar met de wind mee.
Dáárvoor heb ik respect. Zelf nadenken en zo. Aannames doen ben ik geen fan van, en de meeste mensen in deze specifieke discussie hebben geen kantoorbaan weet ik toevallig, en zijn verraderlijk technisch aangelegd, maar dat kun jij ook niet weten.

Even stukje voor stukje, anders raken we het overzicht kwijt. Waar heb je nu moeite mee, dat we iemand die, simpel gezegd, onwaarheden verkondigd hierop wijzen (en wanneer hij zijn hakken in het zand steekt wat harder gaan duwen)? Wat is hier mis mee? Het staat iemand vrij om te reageren op een forum, maar de ellende is dat je de persoon erachter niet ziet en MF heeft geen status systeem. Althans, er is er wel een maar die kun je afkopen (donateur zijn). Zelfs het aantal posts en het percentage daarvan dat in technische secties wordt gestoken (banaanscore, om de één of andere onnavolgbare reden) moet je opzoeken en staat er niet zomaar bij. Heerlijk neutraal voor een oppervlakkig gesprek, maar niet zo handig wanneer je onderscheid in relevantie wilt maken. Het gevolg daarvan is dat iedereen voor een nieuwkomer gelijk overkomt. Leuk grondbeginsel, maar iemand die wijsneuzerig onzin verkondigd wordt dus in de praktijk net zo serieus genomen als een oude rot als Zot. JA, Zot kan een eikel zijn, en JA hij heeft geleerd niet teveel woorden te verspillen aan mafketels. Maar irritant genoeg heeft hij wel meestal gelijk en je bent bent wel onpraktisch bezig als je hem niet serieus neemt. Tegelijkertijd ben je ook vrij onpraktisch bezig als je onze vriend Tigujan in deze serieus neemt. Maar ja, hoe moet je dat weten afgezien van wat de anderen in de discussie je vertellen... Dus zorgen "de anderen" ervoor dat het vrij duidelijk is welk gedeelte van het gesprek onzin is. Dit alles in het belang van TS en iedereen met een vergelijkbaar probleem die onverhoopt de zoekfunctie weet te vinden.

De praktijk van een forum. Leer ermee leven :)
 
Laatst bewerkt:
jeroen, probeer een beetje te kalmeren aub, is beter voor je denk ik.

tigujan heeft nu meerdere posts gedaan waarin blijkt dat zijn kennis van elektronica, en dan vooral op motorgebied, ten wensen over laat. daar is niets mis mee, ik snap ook maar weinig van de vonkjes namelijk. er is echter een erg groot verschil tussen hem en mij, ik zal niet komen met een verhaal over een bepaald deel van de elektronica aan boord van een motor en proberen uit te leggen hoe dat exact weet.

ik zal een voorbeeld pakken en schiet me aub niet af als ik mis zit in mijn aannames, ik baseer ze enkel op wat ik wel weet namelijk.
Het probleem zit hem in het feit als je de automotor laat lopen dat de laadspanning in de auto, op een zodanig (hoog) spanningsniveau kan komen dat je motorfiets de spanning van je auto naar beneden wil gaan regelen en daar gaat het fout.
hier zegt hij dat de laadspanning van de auto zo hoog wordt dat de spanningsregelaar van de motor in zal proberen te grijpen.
jij zult beter weten dan ik hoe hoog de spanning aan boord van de gemiddelde auto kan oplopen. bij mijn weten houd het bij 14 volt al snel op.
bij een motor zal dit niet lager zijn, 14.7 is volgens mij geen slechte waarde.

hoe kan dan, los van of het fysiek uberhaupt mogelijk is, een spanningsregelaar van een motorfiets aan het werk gaan omdat een auto de stroom/spanning voorziet. de spanning in een auto kan toch nooit hoger worden dan die in een motorfiets, eerder andersom namelijk.

ondanks dat meerdere mensen, waaronder een aantal ter zaken kundigen, hem hebben gewezen op de onzin welke hij post blijft hij uit de hoogte reageren en doen alsof hij de waarheid in pacht heeft. dan is het logisch dat er op een gegeven moment afgezeken word.

ik weet dat je zot niet zo aardig vind om een bepaald topic waarin je samen met hem hebt gereageerd. en het is typisch voor zot om die oude koe elke keer weer uit de sloot te halen terwijl je al hebt toegegeven dat je er naast zat. dat je zelf dan reageert dat je het toch wel goed had en hij niet helpt dan natuurlijk ook niet ;)
dat je zot zijn mening niet 1 op 1 over neemt is goed maar dat is iets anders dan twijfelen aan de kennis van zot.
ik denk dat zot 1 van de minder aardige personen is op het forum maar hoe denk je dat het komt dat, ondanks zijn vriendelijkheid, er toch veel mensen zijn die voor hem opkomen?
 
Enige wat ik probeer te bereiken hier is een beetje respect voor die personen die proberen mee te denken. Onzin of niet, het kan ook een beetje anders in mijn ogen.
Als iemand hier een beetje mensen kennis heeft, zal hij/zij begrijpen dat er meer achter een bericht zit dan een paar worden/uitspraken...

Niet dat ik hiermee bedoel dat niemand die hier zit geen mensenkennis heeft. Vat het niet verkeerd. En dat met die kantoorbanen was misschien wel een beetje een te vroeg oordeel van mij - geef ik eerlijk toe.

Waar ik mij persoonlijk aan erger is dat mensen worden afgezeken op grond van hun 'input' en klaasje, nico en jantje kan zich hier voordoen als de expert om dat in de zeik te zetten.

Daarom stel ik mezelf gewoon de eerlijke vraag: "Wil ik deel uit maken van zo'n community?"
Ik ben 40 jaar, heb vlak voor mijn verjaardag mijn motor rijbewijs gehaald. Omdat ik het leuk vind en daarvoor nooit de gelegenheid had.
Vroeger, toen ik nog veel op het water zat, viel het mij al op dat al mijn lotgenoten een bepaalde band hadden. In mijn werk, politie, brandweer, ambulance, rijkswaterstaat, IM-bergers en ik hebben die band ook.

Motorrijders groeten altijd ook netjes, dus ik voelde mij moreel verplicht om mij hier aan te sluiten en die MF sticker op zowel mijn motor als mijn persoonlijke dienstvoertuig te plakken.
Dat gaat opzich wel goed, praatje maken met een andere motorrijder als je samen aankomt bij de visboer in Hoek van Holland, of elders iemand tegenkomt op een parkeerplaats en hem/haar laat vertellen wat ie allemaal aan zijn motor heeft gedaan. Ik vind het prachtig allemaal.

Maar op sommige momenten op dit forum erger ik mij rot. Ik kan ook gewoon mijn bek houden, maar zo ben ik nou eenmaal niet. ik kom uit voor wat ik denk. Zo ben ik buiten een forum trouwens ook. Als iemand zijn smoel mij niet aanstaat en/of irriteerd, wind ik daar ook geen doekjes om. En ben niet bang om mijn mening te uiten, de eerste die mij op mijn bek zal slaan, moet nog geboren worden - haha

En dan komt meneer Zot, die hier een reputatie heeft van tot aan de tijd van Jesus Christus waarbij in die tijd de brommertjes nog op petroleum liepen, en die kan zonder enige kennis anno 2014 van alles ophangen en alle meelopers eren hem :?
En dan staat er nog een weblink naar die zaak waar hij werkt onder ook? Ben benieuwd of hij in het echt ook zo'n echte vent is, ik vermoed van niet.

Maar nu wordt ik te persoonlijk en wil zelfs hem in zijn waarde laten (lastig om te zeggen, maar ik doe t toch)
Feit is dat ook hij zich schuldig maakt aan afzeik-praktijken, en de halve meute gaat er in mee.

Kijk.. ik was vroeger ook gewild bij de dames, ik heb ze helemaal suf geneukt, maar tijden veranderen. Ik weet niet eens meer hoeveel het er waren, laat staan hun namen. Maar ten tijde van, had ik wel respect voor ze. Ben nooit met ruzie uit elkaar gegaan en zover mogelijk altijd contact met ze gehouden. Ook zij waren mensen die respect verdienden, en zo denk ik er nog steeds over.

Ik kan toch niet blijven hangen in het verleden van 10 jaar terug?

En nu.. heb ik geen haar meer op mijn hoofd, ben niet jong meer, werk onregelmatig en heb weinig tijd. Dus de tijden zijn anders dan toen. Ik zie dat in -gelukkig-, maar ben ik dan de enige :?

Oké.. ik ben nou eenmaal niet een huisje-boompje-beestje figuur, en voor iedereen die dat wel is, moet dat vooral zelf weten.
Soms ben ik wat lastig te begrijpen, maar doe altijd wel wat het juiste is, en met mijn eerdere reactie's zat dat gevoel goed, en ga ik verder ook niet van afwijken.

En nu weer verder met mijn power commander project, de K&N zit er al in, kleppen zijn gesteld (met nokkenas demontage, ketting en spanner vervangen), Gasklephuizen synchroon afgesteld, en dat allemaal met mijn beperkte kennis van zaken.
 
Dan nu de vraag voor de echte techneuten hier (en dan ga ik echt ff met mijn eigen ding bezig):

Je hebt een motor die niet start. Je sluit startkabels aan en start de motor, dan ineens, haal je die kabels er af.
rara.... Wat doet de spanningsregelaar? Die mist ineens 1 van de 2 accu's <--- en dit is een hint ;)

Speculeer er maar op los met zijn allen.. Ik kom hier binnenkort op terug.... Dan zul je zien dat de elektricien voor een heel groot deel wel gelijk had ;)

Hopelijk wordt er nu net zo fanatiek gereageerd als eerder deze avond, zo filter ik de kantoor-Klerks er wel uit :Y
 
Enige wat ik probeer te bereiken hier is een beetje respect voor die personen die proberen mee te denken. Onzin of niet, het kan ook een beetje anders in mijn ogen.
Als iemand hier een beetje mensen kennis heeft, zal hij/zij begrijpen dat er meer achter een bericht zit dan een paar worden/uitspraken...
Als er íéts is waar ik een hekel aan heb, is het wel "laten we elkaar toch allemaal in onze waarde laten, kritiek doet wel zo'n pijn en zo..." Volgens mij gaan mensen heel wat beter met hun woorden om wanneer ze een keer goed te horen krijgen dat wat ze zeggen helemaal nergens op slaat. Een lieve verbetering levert hooguit een kleine wijziging op, zachte heelmeesters maken stinkende wonden en zo. En nogmaals, het was niet van het ene op het andere moment afzeiken. Als hij binnen een paar posts (of uur, voor mijn part) had gereageerd met "shit, ik zit er helemaal naast" was het zo overgewaaid, want dat inzicht was het enige doel. Dat punt is alleen nog steeds niet bereikt, en dan wordt het inderdaad op het hilarische af. Althans, voor toeschouwers.
Niet dat ik hiermee bedoel dat niemand die hier zit geen mensenkennis heeft. Vat het niet verkeerd. En dat met die kantoorbanen was misschien wel een beetje een te vroeg oordeel van mij - geef ik eerlijk toe.

Waar ik mij persoonlijk aan erger is dat mensen worden afgezeken op grond van hun 'input' en klaasje, nico en jantje kan zich hier voordoen als de expert om dat in de zeik te zetten.
Je vergeet hier voor het gemak even dat "de community" weet wie verstand van zaken heeft.
Daarom stel ik mezelf gewoon de eerlijke vraag: "Wil ik deel uit maken van zo'n community?"
Ik ben 40 jaar, heb vlak voor mijn verjaardag mijn motor rijbewijs gehaald. Omdat ik het leuk vind en daarvoor nooit de gelegenheid had.
Vroeger, toen ik nog veel op het water zat, viel het mij al op dat al mijn lotgenoten een bepaalde band hadden. In mijn werk, politie, brandweer, ambulance, rijkswaterstaat, IM-bergers en ik hebben die band ook.
Als jij geen zin hebt om er deel van uit te maken dan verplicht helemaal niemand dat je. Tegelijkertijd kan ik je vertellen dat jij daar als individu geen verschil in gaat maken. Een forum is een indirect communicatiemiddel waarbij je elkaar niet onder ogen hoeft te komen, dat maakt dat iedereen zich anders opstelt en harder durft te reageren. Durf overigens prima te stellen dat ik in het echt niet veel anders ben, maar da's meer uitzondering dan regel. Van Zot begrijp ik dat hij in het echt een geschikte vent is, maar daar kunnen wij allebei niet over oordelen aangezien we hem nooit ontmoet hebben.
Motorrijders groeten altijd ook netjes, dus ik voelde mij moreel verplicht om mij hier aan te sluiten en die MF sticker op zowel mijn motor als mijn persoonlijke dienstvoertuig te plakken.
Dat gaat opzich wel goed, praatje maken met een andere motorrijder als je samen aankomt bij de visboer in Hoek van Holland, of elders iemand tegenkomt op een parkeerplaats en hem/haar laat vertellen wat ie allemaal aan zijn motor heeft gedaan. Ik vind het prachtig allemaal.
Wat is nou kuddegedrag eigenlijk? Het met elkaar eens zijn... of je verplicht voelen een ander na te apen?
Maar op sommige momenten op dit forum erger ik mij rot. Ik kan ook gewoon mijn bek houden, maar zo ben ik nou eenmaal niet. ik kom uit voor wat ik denk. Zo ben ik buiten een forum trouwens ook. Als iemand zijn smoel mij niet aanstaat en/of irriteerd, wind ik daar ook geen doekjes om. En ben niet bang om mijn mening te uiten, de eerste die mij op mijn bek zal slaan, moet nog geboren worden - haha
You go girl! :}

Was het al in je opgekomen dat misschien nog een aantal mensen hier zo in elkaar steken? Niet om je af te zeiken, maar opkomen voor iemand die eigenlijk gewoon achterlijk bezig is en dat zelf niet wil begrijpen is bijna moederlijk te noemen. Een eigenschap die ik waardeer in ehh.. moeders, en verpleegkundigen of zo, maar niet zozeer in mensen op een forum. Het lekkere aan een forum is dat je eigenlijk altijd een ongezouten mening voorgeschoteld krijgt. Zo werkt mijn hoofd en daar kan ik mee omgaan. Juist dat emotionele "denk om de gevoelens van een ander" levert mij problemen op. Tuurlijk, da's mijn pakkie an. Maar ik denk wel dat ik beter begrijp hoe dit soort media werken dan jij.
En dan komt meneer Zot, die hier een reputatie heeft van tot aan de tijd van Jesus Christus waarbij in die tijd de brommertjes nog op petroleum liepen, en die kan zonder enige kennis anno 2014 van alles ophangen en alle meelopers eren hem :?
En dan staat er nog een weblink naar die zaak waar hij werkt onder ook? Ben benieuwd of hij in het echt ook zo'n echte vent is, ik vermoed van niet.
Een reputatie krijg je alleen maar doordat je over langere termijn, consequent goed bezig bent. Niet omdat je 1 keer goed gegokt hebt. Zoals ik al aangaf kennen wij hem beiden niet, maar ik hoor alleen maar positieve verhalen over hem. Dat jij een keer aan de scherpe kant van zijn karakter hebt mogen wandelen heeft je blijkbaar getekent voor het leven, ik zal voor hem excuseren maar meer kan ik niet doen. Let it go dude.
Maar nu wordt ik te persoonlijk en wil zelfs hem in zijn waarde laten (lastig om te zeggen, maar ik doe t toch)
Feit is dat ook hij zich schuldig maakt aan afzeik-praktijken, en de halve meute gaat er in mee.
Doet ie absoluut. Betekent niet dat de rest het allemaal van hem afkijkt hoor.




De rest heb ik maar weggeknipt :')
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk dit, maar waar blijft het antwoord van de 'kenners' :+
Lul maar raak, ik doe nu ff dit als je t nie erg vind..... :

IMG_0559.JPG


IMG_0560.JPG


IMG_0561.JPG
 
Dan nu de vraag voor de echte techneuten hier (en dan ga ik echt ff met mijn eigen ding bezig):

Je hebt een motor die niet start. Je sluit startkabels aan en start de motor, dan ineens, haal je die kabels er af.
rara.... Wat doet de spanningsregelaar? Die mist ineens 1 van de 2 accu's <--- en dit is een hint ;)
Wat jij beschrijft is domweg de startprocedure als je een lege accu hebt. Zo doen we het allemaal, maar nu moeten wij van jou verzinnen dat dit oh zo schadelijk is? Omdat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan