..zelfbouw eenvoudig alarm.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Dag mensen.. een alarm zonder startonderbreker en knipperlichtgedoe lijkt erg zeldzaam geworden..

Ik zoek voor de motoren zonder dit alles een alarm dat afgaat op beweging en evt. op de claxon geschakeld is.

Na een conrad-zelfbouwkitje verpr.. euh niet helemaal goed is uitgepakt werd ik gewezen op de bewegingssensor welke in fiets-achterlampen zit..

Zelf ben ik niet de meeste fanatsierijke op het gebied van electronica.
Ziet iemand hier een mogelijkheid in?

Mocht iemand een tip hebben voor een kant en klaar alarmpje, houd ik me aanbevolen..
 
Op MP ff scooter alarm intikken staan ze voor 12,50 inclusief AB werkt op 9 volt batterij geeft een behoorlijke irritante herrie . En iedereen kan deze monteren , werkt op trillingen en bewegingen .

ps zelfbouw alarm lijkt mij niet handig als je geen kennis hiervan hebt .
 
Laatst bewerkt:
Idd gewoon ff op marktplaats zoeken op motoralarm of scooteralarm. Soms staan er ook gebruikte, oorspronkelijk wat duurdere, alarmen. Bij zo'n alarm hoef je de startonderbreker, knipperlichten en waarschuwingsled niet aan te sluiten. Gewoon gezekerd op de accu aansluiten en de sirene en sensoren op de alarm unit aansluiten.

En zo'n fietsding zou ik niet aan beginnen, straks moet je nog zelf trappen op je motor.
 
Wel, ik heb eerder gezocht, ook op MP maar kennelijk niet goed/net pech gehad?
Ik zal zeker de goedkoopse niet nemen, na mijn ervaring met een goedkoop DX alarm.. _O-
 
een kwikschakelaar, relais en een sleutelschakelaar is alles wat je nodig hebt...
met de kwikschakelaar bedien je het relais, die daarna via een contact het relais zelf bekrachtigd, en het andere contact gaat naar de claxon, met de sleutelschakelaar zet je hem weer uit/scherp
 
ik heb nog wel een spyball klasse 3 alarm liggen. mag je hebben voor een fles beerenburg/rum/andere vieze sterke bocht. Plus en min aansluiten. evt knipperlicht voor wat visuele ondersteuning en je bent klaar.
 
Wel, ik besloot toch het conrad-kitje te proberen.. met half geschoren schapen kun je immers geen spijkers op laag water zoeken..
Dus; het spul vlgs handleiding aangesloten, i.p.v. een claxon een lampje er op aangesloten en.. het werkte!
Het werd al donker en in opgewekte stemming bergde ik het spul op..

Vanochtend wilde ik de kit daadwerkelijk een plek geven en op de claxon aansluiten.. ik herinnerde me dat bij deze motor de claxon via een relais op min geschakeld is.
Hoe je het alarm dan moet aansluiten staat ook duidelijk in de handleiding maar;; doet 't niet.. -O-

Alle verbindingen nagemeten, ook weer in de 'orginele' manier geschakeld.. je hoort het relaisje tikken maar er gebeurt nix.. -O- -O-
Balen.. ik was er juist zo blij mee dat dit priegelige zelfbouw ding werkte..

Wel, als't iemand interesseerd, ik kan 'm opsturen en misschien kan je er zelf wat van maken.. ik zou wel graag achteraf willen weten waar de fout zit..

Intussen had ik een wakker-wordt mailtje gekregen over een alarm..iets met een kwikschakelaar en claxon.. Dacht er zelf aan om een kwikschakelaar-knipperlichtrelais-relais-claxon van te maken..

Goed, in het nwe jaar maar weer eens naar een electro-zaak voor een kwikschakelaartje.

Ik vind het aanbod van de spyball erg leuk.. moest even googlen wat het was.. er zijn veel problemen mee?
 
Vanochtend wilde ik de kit daadwerkelijk een plek geven en op de claxon aansluiten.. ik herinnerde me dat bij deze motor de claxon via een relais op min geschakeld is.
Hoe je het alarm dan moet aansluiten staat ook duidelijk in de handleiding maar;; doet 't niet.. -O-

Alle verbindingen nagemeten, ook weer in de 'orginele' manier geschakeld.. je hoort het relaisje tikken maar er gebeurt nix.. -O- -O-
Balen.. ik was er juist zo blij mee dat dit priegelige zelfbouw ding werkte..
Op wat voor manier is die claxon met een relais geschakeld. Het relaiskontakt op de Conradprint is een maakkontakt dus je kan daarmee alle kanten op. Aansluitingen op de print zijn van rechts naar links genummerd van 1 t/m 4.

full


Er zijn twee aansluitmogelijkheden:
- claxon ligt met 1 aansluiting aan de min. Doorverbinding maken van de + 12 V (2) naar relaiskontakt (3). Van relaiskontakt (4) naar de claxon.
- claxon ligt met 1 aansluiting aan de plus. Doorverbinding maken van de - 12 V (1) naar relaiskontakt (3). Van relaiskontakt (4) naar de claxon.
 
Wel, ik besloot toch het conrad-kitje te proberen.. met half geschoren schapen kun je immers geen spijkers op laag water zoeken..
Dus; het spul vlgs handleiding aangesloten, i.p.v. een claxon een lampje er op aangesloten en.. het werkte!
Het werd al donker en in opgewekte stemming bergde ik het spul op..

Vanochtend wilde ik de kit daadwerkelijk een plek geven en op de claxon aansluiten.. ik herinnerde me dat bij deze motor de claxon via een relais op min geschakeld is.
Hoe je het alarm dan moet aansluiten staat ook duidelijk in de handleiding maar;; doet 't niet.. -O-

Alle verbindingen nagemeten, ook weer in de 'orginele' manier geschakeld.. je hoort het relaisje tikken maar er gebeurt nix.. -O- -O-
Balen.. ik was er juist zo blij mee dat dit priegelige zelfbouw ding werkte..

Wel, als't iemand interesseerd, ik kan 'm opsturen en misschien kan je er zelf wat van maken.. ik zou wel graag achteraf willen weten waar de fout zit..

Intussen had ik een wakker-wordt mailtje gekregen over een alarm..iets met een kwikschakelaar en claxon.. Dacht er zelf aan om een kwikschakelaar-knipperlichtrelais-relais-claxon van te maken..

Goed, in het nwe jaar maar weer eens naar een electro-zaak voor een kwikschakelaartje.

Ik vind het aanbod van de spyball erg leuk.. moest even googlen wat het was.. er zijn veel problemen mee?

Gooi anders eens een linkje hier neer van dat conrad ding, misschien kan iemand hier er nog iets nuttigs over zeggen.

over een spyball alarm: vaak zat heb ik op het forum gelezen dat mensen ontevreden zijn met het alarm en dat het ondingen zijn (niet alleen spyball maar over het algemeen)
ik heb op mijn motor ook een spyball en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad.

In jouw geval zal het ook wel meevallen, want de startonderbreking enz ga je toch niet gebruiken.
Mocht in het ergste geval dat ding dus ineens niet meer goed werken kan je nog steeds gewoon met je motor rijden.
 
Op wat voor manier is die claxon met een relais geschakeld. Het relaiskontakt op de Conradprint is een maakkontakt dus je kan daarmee alle kanten op. Aansluitingen op de print zijn van rechts naar links genummerd van 1 t/m 4.

[afbeelding]

Er zijn twee aansluitmogelijkheden:
- claxon ligt met 1 aansluiting aan de min. Doorverbinding maken van de + 12 V (2) naar relaiskontakt (3). Van relaiskontakt (4) naar de claxon.
- claxon ligt met 1 aansluiting aan de plus. Doorverbinding maken van de - 12 V (1) naar relaiskontakt (3). Van relaiskontakt (4) naar de claxon.

Er staat contant accuspanning op de claxon, de min/claxonknop is via een relais geschakeld.
De claxon werd dus geschakeld via het relais van het alarmpje, waarbij deze verbinding zou maken met - accu of massa.

Andersom, zoals ik 'm gister getest heb, staat op ene zijde van het relais in de schakeling accuspanning, en heb je een plus geschakelde claxon.. werkte gister nog wel.. -O-

uiteraard is dit eenvoudig te veranderen.. maar het hele ding deed het niet meer.. -O-
Wellicht zit er iets in de fragiele schakeling/printplaatrs iets röts..
 
Laatst bewerkt:
uiteraard is dit eenvoudig te veranderen.. maar het hele ding deed het niet meer.. -O-
Wellicht zit er iets in de fragiele schakeling/printplaatrs iets röts..
De kwikschakelaar is nogal gevoelig voor hoe het geplaatst is. Het is een glazen buisje met aan het ene eind twee draden die door het glas steken. Binnenin zit een druppel kwik die heen en weer kan in het glazen buisje. Op het moment dat het kwik die twee draadeindjes raakt wordt er kontakt gemaakt en wordt de rest van de schakeling geactiveerd. Experimenteer met de stand van die kwikschakelaar om de schakeling weer werkend te krijgen. Ook het kasje 90 graden verdraaien kan helpen.

Verder kan je de 2e aansluitmogelijkheid gebruiken, dus met de claxon aan de + 12 V. Deze manier overbrugt dan de rest van de bestaande claxonschakeling.
 
Laatst bewerkt:
I know.. indien actief hoor je het relais ook duidelijk tikken, maar de output( dus pulsen van accuspanning of sluiting met massa) gebeurd niet.. -O-

Er tipte me al iemand, leg een speklap op je motor, maar dat mag ik hier niet posten.. :$
Ik vraag me ook af of het werkelijk helpt..
 
yeah, maar zoals aangeven, doet't dus niet.. sorry.. -O-
Is die claxon rechtstreeks op de geschakelde + 12 V aangesloten ?

Zonee, dan werkt de schakeling niet.
Zoja, dan wordt het moeilijker. Een oplossing is dan om de claxon aan te sluiten op de + 12 V van de accu maar dan kan de "jeugd" de claxon altijd laten loeien.

De alarmschakeling moet altijd op de + 12 V van de accu aangesloten worden om bij stilstand te kunnen werken. De 2e manier van aansluiten moet dan werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan