Vraagje , wat voor functie heeft een cam dog

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Suzuki heeft blijkbaar als één vd weinige een zogenoemde cam dog op de versnellingsbak zitten bij een een cardan aangedreven motor.

De prise as is gaat vd koppeling naar het ander eind vd bak waar een veerbelaste nok de hoofd (counter as) -die om de prise as heen zit- aandrijft met de versnellingen.

Wat voor functie heeft dat ding?

Als je googled komt je honden tegen met camera op hun hoofd , da's niet wat ik zocht.
 
secondary-drive-gear_bigsue0293fig-17_6e09.gif


Nummer 13?
Lijkt mij een kruiskoppeling zodat je achterbrug wat kan veren.

En die veer lijk mij een soort van transmissiedemper.

$(KGrHqF,!i8E6PVs()KhBOkPzfDjkw~~60_35.JPG
 
Is alleen om de klappen op te vangen, niet om als kruiskoppeling te dienen.
HD heeft dit ook voor de primaire (ketting) aandrijving naar de versnellingsbak toe.
 
Laatst bewerkt:
nee ze komen niet van elkaar af maar glijden een stukje over elkaar heen en weer. bij elke verbrandingsslag van de motor glijden ze een beetje over elkaar waardoor ze ook wat uit elkaar worden gedrukt. de veer drukt het weer terug zodat het schokkerige krachtenspel van een dikke 2 cilinder niet rechtstreeks wordt doorgegeven aan de versnellingsbak en op zijn beurt de versnellingsbak niet vroegtijdig gesloopt wordt door de motor. en het rijden wordt er ook nog een stukje comfortabeler en beter controleerbaar door.
ja het kan ook anders (bij een aandrijving met een droge koppeling zit het vaak in het koppelingsmechanisme verwerkt) maar het doel blijft het zelfde. Namelijk een beetje ruimte maken in de aandrijflijn om schokken op te vangen.
 
Ik denk (even zonder het op te zoeken) dat het ding er zit om de niet- eenparige aandrijving, die structureel is bij dit soort fietsen, te compenseren. Ik zal niet op de theorie ingaan want daar houdt de crew niet zo van (wiskunde).
 
Laatst bewerkt:
Suzuki heeft blijkbaar als één vd weinige een zogenoemde cam dog op de versnellingsbak zitten bij een een cardan aangedreven motor.

De prise as is gaat vd koppeling naar het ander eind vd bak waar een veerbelaste nok de hoofd (counter as) -die om de prise as heen zit- aandrijft met de versnellingen.

Wat voor functie heeft dat ding?

Als je googled komt je honden tegen met camera op hun hoofd , da's niet wat ik zocht.
Niks uitzonderlijks, Honda heeft dat ook bij zijn cardanaangedreven VF modellen.
 
De veer plus die twee delen vormen samen de transmissiedemper. En dient om het wat schokkerig ronddraaien van de krukas af te zwakken tot een éénparig ronddraaien.

Oudere ééncilinders (oa. Matchless G3L) hadden deze op de krukas zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan