Keyless entry ipv contactslot

Tarrel

MF'er
2 sep 2012
122
0
Dronrijp
Techneuten,

Ik wil mijn guzzi project zo 'clean'mogelijk houden en daarom geen contactslot hebben maar er een keyless entry op bouwen.
Ik wil het zo hebben dat wanneer ik binnen 1 meter bereik ben van mijn motor hij alleen wil starten. Nu staan er genoeg van deze setjes op ebay en elders op het web zoals deze:

Electronic RFID Proximity Entry Door Lock Access Control System | eBay

en deze

RFID alarm,push button start,transponder immobilizer system,keyless engine car | eBay

Probleem is alleen dat je bij deze setjes de transponder binnen 10cm van de ontvanger moet houden voordat deze het signaal oppikt. Dat wil ik dus niet ik wil een groter bereik hebben omdat ik te lui ben mijn sleutels uit mijn zak te halen.

Nu heb even doorgezocht en kwam erop uit dat ik een rfid van 13,56 MHz moet hebben voor het juiste bereik. Nu ben ik hier niet heel erg in thuis maar als ik er een 13,56 MHz ontvanger bijneem kan ik hiermee dan een relais schakelen waarmee mijn contact word gemaakt?

Dus dan heb ik alleen een aan/uit schakelaar en de rfid, wanneer de schakelaar aan staat en ik bij de motor sta gaat de neutraal lamp branden en kan ik de motor starten. Gaat dit werken of weten jullie hier wat beters voor?

Ik hoor het graag. :}
 
Ik heb een caferacer die ik met een AB kan aan/uitschakelen, nadeel is het continu standby van de ontvanger bij niet gebruik van de motor (accu regelmatig aan de lader).
 
Laatst bewerkt:
Oke, en wat voor setje is dat dan? Heb zelf liever geen AB maar gewoon een transponder zoals deze:

1082702_BB_00_FB.EPS.jpg
 
Dan kun je het beste zoiets kopen.

Als je hem op wissel zet kun je je motor met je tag het contact aan en uit zetten.

Alleen is je range met dit soort oplossing echt maximaal een paar cm.
Dus je moet echt je tag voor de lezer houden.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zoiets nodig:

13.56MHz Arduino PN532 On-board Antenna NFC / RFID Module w/ Smart Card

De 13.56mhz RFID tags halen ongeveer een 1,5 meter. Maar ingebouwd in een motor misschien wel ietsjes minder. Maar het kan genoeg zijn.

Dan heb je nog een microcontroller nodig om de boel aan te sturen.
Een relais nodig om het contact aan te zetten
Een regulator om 5V te verkrijgen.

Deze module verbruikt tussen de 100 en 150mA. (Dan trekt het je accu binnen een paar dagen leeg) Dit kan je oplossen door de module pas aan te zetten op het moment dat de startknop wordt ingedrukt. Binnen een paar milliseconden kan dan de RFID gevonden worden en de motor gestart worden. (Een iets andere benadering dan de motor op het contact zetten als je komt aanlopen.)

De boel wel zo maken dat tijdens het rijden de boel niet uit kan gaan als de RFID tag even buiten bereik is. Want dan krijg je ongelukken!

Echt simpel is het dus niet....


Ik heb een dergelijk systeem af fabriek op de motor zitten. Maar doordat de verzekering een alarm vereist moet ik nog steeds zoeken naar mijn sleutelbos.
 
Laatst bewerkt:
hmm met een microcontroller word het mij al te moeilijk. jammer dat al die ebay setjes 125khz zijn en een max range van 10cm hebben.

Zo wou ik het schakelen (pro paint skills alert)
wi20c9.jpg


Zou ik hier ook wat mee kunnen? Of is dat weer een microprocessor verhaal.
 
Je hebt zoiets nodig:

13.56MHz Arduino PN532 On-board Antenna NFC / RFID Module w/ Smart Card

De 13.56mhz RFID tags halen ongeveer een 1,5 meter. Maar ingebouwd in een motor misschien wel ietsjes minder. Maar het kan genoeg zijn.
...........

NFC en de meeste RFID systemen zijn ontworpen om alleen te werken op korte afstand (ivm veiligheid).
Als je 1,5m wilt overbruggen heb je een hele goede antenne nodig op je motor die heel veel energie kan uitzenden.
Lijkt me een hele grote uitdaging.

Kun je beter een afstandbediening met een knopje kopen of zoiets als de link van het keyless entry systeem.

Ik ben bezig met deze en een Arduino om een dergelijk iets zelf te maken maar ik gebruik de tag dan echt als electronische sleutel om de motor te ontgrendelen en daarna met een enkele push button de motor te starten en later weer uit zetten.

Als je meer keyless wil kun je eventueel deze antenne proberen. Range is ongeveer 50cm dus dan moet je de lezer bij je zadel monteren en altijd de tag in je broekzak doen oid.
Het risico dat je tag out of range gaat en je motor uitschakelt is wel iets waar je goed op moet letten.
 
misschien is het inderdaad een idee om het met een arduino te maken. Er zijn wel setjes te krijgen die een bereik van een meter hebben zoals deze:

Maar als je naar die website gaat zie je dat dit $250 moet kosten. Terwijl je zo'n ebay setje voor tien dollar hebt :? Zijn dure centimeters dan.

Maar waarvoor moet ik die microprocessor eigenlijk gebruiken? Om hem te programmeren oid?
 
misschien is het inderdaad een idee om het met een arduino te maken. Er zijn wel setjes te krijgen die een bereik van een meter hebben zoals deze:

Maar als je naar die website gaat zie je dat dit $250 moet kosten. Terwijl je zo'n ebay setje voor tien dollar hebt :? Zijn dure centimeters dan.

Maar waarvoor moet ik die microprocessor eigenlijk gebruiken? Om hem te programmeren oid?

Ja, programmeren. De software in de Arduino vergelijkt de ontvangen tag met jouw tag, als het gelijk is stuur je het relais aan om de boel op contact te zetten.

Maar met RFID heb ik er een hard hoofd in. Het bereik is simpelweg te klein....

Denk dat je iets anders moet verzinnen. En vergeet ook niet dat je zonder contacslot ook geen stuurslot meer hebt....
 
Terug
Bovenaan Onderaan