Knutselen aan motor

Thij_Apd

Rookie
26 dec 2014
23
1
Apeldoorn
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg, me ouders willen niet (mee)betalen)!

Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over) Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?

En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)

Met vriendelijke groet,

Thij
 
Je hebt in ieder geval de juiste instelling ;)

Luister naar je vader, die zal het waarschijnlijk beter weten.

Ik denk dat je beter kan beginnen met een oude brommer. Dat is goedkoper, neemt minder ruimte in beslag en is ook nog eens een stuk makkelijker om aan te knutselen.

Een motor kopen kan altijd nog wel. Ga eerst maar brommer rijden zou ik zeggen ;)
 
Laatst bewerkt:
:W Thij
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Je hebt in ieder geval de juiste instelling ;)

Luister naar je vader, die zal het waarschijnlijk beter weten.

Ik denk dat je beter kan beginnen met een oude brommer. Dat is goedkoper, neemt minder ruimte in beslag en is ook nog eens een stuk makkelijker om aan te knutselen.

Een motor kopen kan altijd nog wel. Ga eerst maar brommer rijden zou ik zeggen ;)

Minder ruimte? Je weet dat beide 2 wielers zijn hé? :P

Tsja TS, feit blijft dat je nog maar 14 bent en naar ik verwacht 0 ervaring qua sleutelen en gereedschap hebt. Maar we zijn allemaal ergens begonnen, maar oefenen en doen kost ook geld. Je gaat vroeg of laat iets verkloten.

Als ik zo hoor dat geld de beperkende factor is denk ik dat je tot je een regelmatig inkomen hebt beter kan blijven sparen...
 
De spririt is natuurlijk goed, ik begrijp dat je een idee in je hoofd hebt wat je wil gaan uitvoeren. Het is al eerder gezegd, maar ik denk dat je inderdaad beter met een brommer kunt beginnen. Natuurlijk wil je dat niet horen, maar ik denk dat het wel de beste keuze is. De techniek van een brommer is makkelijker, dat is wel handig als je geen sleutelervaring hebt. Daarbij is het vaak goedkoper. Ook hoef je voor het rijden op de brommer nog maar 2 jaar te wachten. Vergeet niet dat je voor die Honda die je noemt, mits hij wordt begrenst tot 35kw, een A2 rijbewijs nodig hebt. Dit kan je op zijn vroegst op je 20ste halen. Dan moet je dus nog 6 jaar wachten. 6 jaar lang staat er dan een motor in de schuur waar je niets mee kan.
 
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg,
respect :}
me ouders willen niet (mee)betalen)!
die van mij ook niet en daar schamen ze zich al jaren voor. Vooral omdat ik mijzelf al jaren onderhoudt met van alles met motorfietsen.
Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over)
Waar komt je technische knobbel vandaan? Moeders kant? Opa? Oom? Ga daar eens mee praten. Mijn vader snapte ook niets van mijn technische interesse, maar we wisten wel waar die vandaan kwam (moeders kant) en heeft die wel gerespecteerd ondanks een veel te hoog IQ voor een technische opleiding.
Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.
Koop geen motor waar al van alles aan verprutst is, maar begin idd met een brommer. Je kunt zelf nog geen motorfiets kenteken om je naam schrijven en je mag die cbr pas rijden als je 22 bent. Dat is over 8 jaar. Een Honda CB125 uit 1978 mag je over 4 jaar rijden en is een stuk makkelijker aan je ouders te verkopen.

cb125s-77d.jpg

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?
Ja.
En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)
Kraftwerk 1047 Gereedschapskoffer Aluminium 197-Delig Nu Actieprijs!
Met vriendelijke groet,

Thij

Groet terug van een vader met een zoon van bijna 13 die zijn eigen kraftwerk koffer heeft, zijn eigen makita boormachine en binnenkort een mig las apparaat.

10645007_735873366490457_6709838745639947459_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg, me ouders willen niet (mee)betalen)!

Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over) Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?

En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)

Met vriendelijke groet,

Thij


Je hebt de goede instelling volgens mij.Probeer zoveel mogelijk kennis en gereedschap te vergaren,dat kan ook met een klein budget.
Qua motor zou ik eerder naar een crosser oid uitkijken,daarmee kun je dan op een afgesloten terrein rijden.
 
prachtig! Jong geleerd is oud gedaan. Ik heb mijn brommer tijdperk helaas gemist. Vaak spijt van omdat alle principes van het knutselen m.i. gelijk zijn aan motoren en je de juiste knutselervaring op kunt doen. Ik ben begonnen met motorfietsen, maar als het bij een motorfiets fout gaat zijn de onderdelen vaak een stuk duurder. |(

Het heeft me er niet van weerhouden om ermee verder te gaan. Met gezond verstand en de hulp van technische mensen zoals hierboven komt het altijd goed. Daar hoef je je niet druk om te maken. Heel veel knutselplezier gewenst! *O*
 
Goed plan, behalve dan dat je wilt beginnen met een motor ,
neem aan dat je het eindresultaat sneller wilt testen als in 4 jaar :)

Begin met een brommer , schakelbak , keuze genoeg :)
En ook heel wat leuks van te maken.

Even wat vlotte zoektermen :

Honda SS50 ( gaaf ) , MB50 , MT50 of MTX50 ,
Suzuki heeft een chopper ooit gehad ( als dat je ding is )
Derbi GPR , of een Aprillia racer, ook hier zijn oudjes/betaalbare in te vinden

En geloof me, mogelijkheden zat om ze rete-snel te maken :)
 
Beste mede motorliefhebbers,

Ik zal alvast beginnen met vertellen dat ik waarschijnlijk een veel jongere leeftijd heb dan jullie.
Ik ben namelijk pas 14. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in motoren en ben van plan om als ik de goede leeftijd heb meteen te starten met rijslessen (ben zelf al aan het sparen, ben aardig opweg, me ouders willen niet (mee)betalen)!

Ik ben van plan om zelf een erg goedkope motor te kopen, en die binnen mijn (erg kleine) budget op te knappen. Mijn vader is geen voorstander van het idee en zegt dat we niet de ruimte er voor hebben. En dat we niet de juiste gereedschap hebben. (zelf denk ik daar anders over) Op dit moment heb ik een aanbieding in het oog waarbij er een honda cbr 600 f2 wordt aangeboden, waaraan de startmotor en accu kapot zijn. Ik wilde hem als ik hem eenmaal aan de praat heb gekregen ombouwen tot streetfighter, man van wie ik hem zou kopen heeft hier de eerste stappen al voor genomen, plexiglas verwijderen etc.

Zelf ben ik optimistisch en denk ik dat ik hem wel weer aan de praat kan krijgen, maar me pa denkt anders... Wat denken jullie, is het mogelijk voor een 14 jarige zonder erg veel kennis met een werkplaatshandboek een motor weer tot leven te brengen?

En welke tools zou ik daar voor nodig hebben? (binnen een klein budget)

Met vriendelijke groet,

Thij
De defecten die jij beschrijft, zijn erg goed te verhelpen met wat aandacht, nadenken en sleutelen.
Maar natuurlijk ga je nog wat dingen tegenkomen, want het is een al oudere motor. Maar dat is ook een beetje wat je wilt.

Zo te lezen heeft je vader wat reserves, want hij gebruikt het argument ruimte en gereedschap. Toch is hij niet helemaal tegen, anders was het argument: 'jij kan dat niet' of 'jij mag dat niet'.

Kijk eerst of je wel ruimte voor elkaar kunt krijgen, want ongeacht wat je gaat doen; dat heb je nodig.
Met een simpel setje gereedschap ga je echt al heel ver komen hoor.

Doe op je gemak, werk stap voor stap, en leer van elke stap. En doe het met plezier :Y
 
Niet geheel onbelangrijk i.v.m. je budget is dat de CBR een 4-cilinder is. Dat betekent dat je bijv. duurdere pakkingen en meer bougies moet gaan kopen. Hier kun je t.o.v. een 1 of 2 cilinder flink duurder mee uit zijn. Bovendien als je eens iets van kleppenstellen buiten de deur moet laten doen, ben je doorgaans met een 1 of 2 cilinder ook aanmerkelijk goedkoper uit.

Ik ben zelf ook ooit (heel lang geleden) met de brommertjes (Union, Puch, Kreidler) begonnen en heb hier ontzettend veel van geleerd. In Soest bij de fa. Leertouwer kun je trouwens veel 2ehands bromfietsonderdelen vinden. Zie: Leertouwer - onderdelen je voor scooter, brommer en oldtimer


grtz,

Cees
 
Ik zou ipv te gaan knutselen een bijbaantje nemen en daar je tijd in gaan steken en sparen. Dan kun jij wanneer je oud genoeg bent een hele mooie motor kopen die helemaal aan jou wensen voldoet :]
Wanneer je nu een oude motor koopt en daarmee aan de slag gaat, is die -tegen de tijd- dat je erop mag rijden antiek en dan is alle tijd, geld en energie die je erin hebt gestoken in de praktijk weg gegooid geld. Dan wil je namelijk toch wel weer iets anders, weet ik uit ervaring... O-)

Als ik vroeger beter naar mijn vader had geluisterd, had ik op mijn 18e zoveel geld gehad dat ik de halve wereld had kunnen kopen, maar ik was eigenwijs en deed wat ik zelf dacht het beste te zijn voor mij.
Helaas kon mijn 'ouwe' achteraf niet zeggen "zie je wel", want hij is redelijk vroeg overleden helaas.
Mijn advies is dan ook om naar je vader te luisteren en -hoe enthousiast je ook bent- geld te gaan verdienen en je plannen uit te stellen voor een later tijdstip. En als jou tijd er dan is, dan zal je blij zijn dat je naar je vader hebt geluisterd. Die heeft echt het beste met je voor, maar dat ga je pas inzien, als je een stukje ouder bent. Ik spreek uit ervaring ;)
 
Ik ga denk ik maar naar jullie tips luisteren, misschien kijken naar een tomos of een andere scooter... of misschien toch een oude 125cc met weinig fouten? enige tips betreft beide opties? heb ongeveer een budget van 600 om alles weer te laten werken.
 
Lekker een reeds lopende brommer kopen, op je gemak het blok compleet demonteren en besturen hoe alles werkt en waarom sommige dingen er zitten...dan proberen het weer in elkaar te zetten (en hem weer als vanouds te laten lopen natuurlijk)..

Het verhaal van Zot komt me erg bekend voor trouwens....
 
Ik ben er helemaal voor dat je gaat knutselen. Ik zelf ben op het moment bezig met het vernieuwen van mijn cilinder. Ik heb nul ervaring en ben pas 18. Alleen met gezond verstand kom je ver. Alhoewel mijn vader echt niets met motoren heeft wist hij wel dat er in de zuiger, zuigerringen zitten die je in bepaalde positie moest vast zetten. Ik was verrast toen hij mij vroeg of die in de zuigerkit zaten, dus misschien ben ik wel technisch aangelegd door mijn vader.

Je moet helaas net zoals ik beginnen op een 125cc
Je keuzes zijn beperkt in dit klassement maar ik hoop dat je iets leuks vindt!
 
Ik ga denk ik maar naar jullie tips luisteren, misschien kijken naar een tomos of een andere scooter... of misschien toch een oude 125cc met weinig fouten? enige tips betreft beide opties? heb ongeveer een budget van 600 om alles weer te laten werken.
Je mag bij mij voor 100 euro een gpz unitrack komen halen.

Zal niet veel aan zijn, behalve achterstallig onderhoud.

En los daarvan: voor een beperkt budget, is er een hoop te krijgen. zeker als er iets mee mag zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan