Bandenspanning meten; welke meting te vertrouwen?

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
Een vrijdag vraagje dat al enige tijd in mn achterhoofd rond zwerft:
Welke bandspanningsmeter is te vertrouwen?

Ik pomp mn banden thuis op en gebruik daarbij altijd zo'n handig digitaal metertje van een 10-15 euro.
Als ik echter eens mn banden bij het tankstation oppomp dan wijken die makkelijk 0.3 bar af.
Geldt ook voor de digitale meters bij de pomp. Meestal geven ze meer aan dan die van mij.
Daarom neem ik aan dat mijn metertje 0.2 bar te weinig aan geeft.

Kortom: hoe welke meter gebruiken jullie?
(behalve de semi-profs die het op gevoel doen)
 
Michelin maakt ook een bandenspanningsmeter die geijkt is.
Ik bied mensen aan hun eigen meter daarmee te 'vergelijken'

Als de michelin bijvoorbeeld voor 2 en achter 3 aangeeft, wat op jouw eigen meter respectievelijk 2,2 en 3,3 is.
Dan weet je dat jouw meter 10 % teveel aangeeft als hij onder of boven de 3,3 zit weet je dat de meter niet precies is.

Wat je echter wel zal hebben is een manier om in het vervolg je bandenspanning op ruwweg de spanning te zetten waarvan je, na wat proefrijden en uitproberen, weet dat het fijn rijd.

En natuurlijk dat hij niet veelste hard of veelste zacht staat.

Als je bij de pomp nou een keer wat lekkers koopt ipv 50 cent in het compressorhokjegleufje te kukelen en dat ruilt bij jouw garage voor die 'meting' zoals boven beschreven..

Ikzelf ben fan van Snickers, maar ieder zn ding natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Ik pomp mn banden thuis op en gebruik daarbij altijd zo'n handig digitaal metertje van een 10-15 euro.
Als ik echter eens mn banden bij het tankstation oppomp dan wijken die makkelijk 0.3 bar af.

Hoe ver rijden is dat pompstation? Banden warmen op door het rijden en dan gaat de luchtdruk ook wat omhoog.

Ik zou m'n bandenspanningsmeterje mee nemen naar het tankstation, banden op pompen tot een bepaalde spanning, en daarna de druk meten met m'n eigen metertje.
 
Ik heb ingebouwde bandenspanningsmeters en de bandenspanning gaat altijd 0,1 Bar omhoog na 5 minuten rijden. De bandenspanningsmeters bij het tankstations wijken bij mij altijd 0,1 a 0,2 af naar beneden. Maar de vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig die ingebouwde sensoren zijn....
 
Ik gebruik dit ding, geen idee of het geijkt is.

702514.jpg

en een fietspomp

2.5 voor en 2.9 achter en gaat prima
 
Ik heb ingebouwde bandenspanningsmeters en de bandenspanning gaat altijd 0,1 Bar omhoog na 5 minuten rijden. De bandenspanningsmeters bij het tankstations wijken bij mij altijd 0,1 a 0,2 af naar beneden. Maar de vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig die ingebouwde sensoren zijn....
Oei, dan mag je niet te lang aan 1 stuk doorrijden of je band ontploft nog.. :+

Een Topeak smartgauge is een nauwkeurige meter, en gemakkelijk in gebruik. (ik heb hem namelijk zelf)
 
ik maak me er niet zo DRUK ;) om.
Bij de bandenboer eens mijn digitale metertje vergeleken, minder dan een tiende afwijking.
Weet natuurlijk niet of die van hun goed is maar zal zeker beter zijn dan die metertjes die je voor een paar knaken koopt.
Gebruik thuis zo'n voetenpompje en dan op spanning brengen met het digi metertje.
 
Eigenlijk is het niet een geijkte meter maar een gekalibreerde, aangezien een banden spannings meter geen wettelijk bepaalde tolerantie heeft.

Anyway het is technisch hetzelfde
ijken


ijken werkw.Uitspraak: ['ɛikə(n)] Verbuigingen: ijkte (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft geijkt (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen de nauwkeurigheid van een meetinstrument of meetmethode vergelijken met een standaard Voorbeelden: `...

Ijken
toetsen aan de gestelde eisen, ze indien nodig en mogelijk daaraan doen beantwoorden en ten bewijze daarvan er een merkteken op zetten.

Niks wettelijks aan.
Gaat er om dat de afwijkingen zich binnen een bepaalde tolerantie bevinden.
Welke marge hangt af wie er iets van vindt (fabrikant, gebruiker, klant).
 
Ik gebruik 1 meter en dan zet ik de spanning ongeveer goed en de rest op gevoel, dan een keer na meten en dan weet ik waar die ongeveer op moet staan.

Elke meter wijken van elkaar af, daarom 1 meter en je daar aan houden en dan de boel een beetje aanvoelen.

geijkte meters zijn leuk, maar laat je hem een keer vallen is die al verlopen, + de meter verloopt altijd iets dus elk jaar laten controleren/kalibreren maar wie doet dat.
 
Ik gebruik dit ding, geen idee of het geijkt is.

[afbeelding]
en een fietspomp

2.5 voor en 2.9 achter en gaat prima

Ik gebruik dezelfde. Geeft dezelfde waarde als de meting bij de pomp om de hoek. Nu kan het zijn dat ze toevallig allebei dezelfde afwijking hebben maar ik gok dat ze gewoon kloppen. Moet je eerlijk zeggen dat 0.1 bar meer of minder aan echt geen barst uit maakt voor mij. Die hebben geen elektronisch onding maar een ouderwetse slang met een drukmeter erop. Wat mij betreft werkt dat ding dus prima.
 
Zo'n digitaal ding (zijn er in tig varianten) pakken de nominale luchtdruk als nulpunt als ik me niet vergis.
Ik heb er ook een paar en volgens mij kloppen ze aardig tov een geijkte meter. En idd, een tiende meer of minder gaat voor straatgeruik weinig problemen geven.
Pompen/checken doe ik meestal bij een pompstation met een goeie digitale meter. Die vertrouw ik meer als ee anologe meter.
 
Is bandenspanning een absolute wetenschap? Pas je ook je druk aan als je met twee personen, of een snelwegrit gaat maken?
Nee dus, het gaat om de druk waarmee jij je prettig voelt. En of dat nu 2,3 of 2,5 is zal een worst wezen. Je hebt de eigen meter dus alleen nodig om te bepalen of de spanning aan jouw norm voldoet.

Mocht je daar anders over denken zal je de meter jaarlijks moeten laten ijken. Een meter die toevallig goed uit de test komt garandeert ook niet dat jouw exemplaar geijkt is, en na een jaar nog net zo nauwkeurig.
 
Niks wettelijks aan.
Gaat er om dat de afwijkingen zich binnen een bepaalde tolerantie bevinden.
Welke marge hangt af wie er iets van vindt (fabrikant, gebruiker, klant).

Wat de definitie is snap ik wel, maar er is een verschil tussen ijken en kalibreren en wel deze:
in de werkplaats een meetklok wordt gekalibreerd
En een weegschaal op de markt geijkt.

In Nederland valt ijken valt onder de Metrologiewet (voorheen IJkwet) en mag alleen worden uitgevoerd door instellingen die daartoe door de overheid zijn aangewezen. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht. Dit betreft in beginsel alle metingen waarbij het meetresultaat maatgevend is voor een te betalen bedrag. Voorbeelden zijn metingen in het handelsverkeer, maar ook metingen ten behoeve van boetebetalingen, zoals snelheidscontroleapparatuur in het wegverkeer, meetapparauur voor allerlei vormen van milieuhinder (chemische uitstoot, maar ook lawaaihinder).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan