De XS'en van Haga-San

Toen kwam ik via een XS kennis die van een van zijn XS'en af wou in de verleiding een mooie XS750E of F te kopen van 1979 voor een nette prijs, ivm een defect waar hij even geen zin meer had om aan te beginnen, ivm andere motorplannen.

full
 
note, de carburateurs zitten er ook gewoon bij, evenals het kont-deeltje maar dat was nog niet op dit zadel gemonteerd.

Het mankement: De motor loopt niet goed, slechts op 2 poten, vermeend omdat er een klep niet goed sluit. Mogelijk krom of teveel aanslag.
Ik heb daar nog niet naar gekeken, dat gaat binnenkort gebeuren.

Het is verder een nette motor met een goede 3 in 2 met BSM dempers. de lak van framedelen is wat verweerd maar de tank en zo is best netjes en het chroomwerk (spatborden) zijn nog heel erg goed. Nieuwe accu, etc.
Het is altijd een gokje wat je aantreft bij het blok als dat niet loopt bij aankoop maar de prijs was daar dan ook naar.


full
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste XS is dus per 'heden' te koop..

De garage is toch wat te vol met 4 XS'en en een TDM900 :X

Deze XS heeft
- 3 in 1 Jama uitlaat
- geheel gereviseerde carburateurs incl nieuw verzinkt ijzerwerk
- nieuwe contactpunten, condensators, bougies, -doppen en -kabels,
- gesynchroniseerd, kleppen gesteld
- stalen remleidingen
- goede accu
- alles werkt
- starten en rijden.

full


binnenkort komt hij op Marktplaats en/of Speuders..
 
Laatst bewerkt:
Verder inmiddels de cilinderkop van de XS850 gereviseerd, zodat deze gespoten kan gaan worden.

full
 
En de klepzittingen in de kop met zijn juist verkregen gereedschap profi ingeslepen.. alles in de juiste hoeken/breedtes.. 8-)

Zwijntjuh --> nogmaals dank *O*

full


En nu verder met het afplakken van alles van het 850 blok zodat die gespoten kan worden, en dan aan de 750E aan het werk, om die aan het lopen te krijgen. Daar wil ik in 2017 graag wat kilometers mee gaan maken! Ben erg benieuwd, ik ben alleen nog 2D's gewend..
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen ben ik bezig geweest met de XS750F van 1979, welke dus niet goed loopt. Een compressietest door middel van een vinger op het bougiegat (hoe basic wil je het hebben) wees al uit dat 1 cilinder totaal geen druk gaf.

Dus besloten, met inachtneming van de informatie van de vorige eigenaar, de kop te lichten.

full
 
Cilinderkop gedemonteerd en nokkenstokken e.d. eruit
verder geen gekke zaken geconstateerd, buiten dat 1 klepsteel met een tang oid is "bewerkt" en beschadigd was. Dit is de klep van de lekkende cilinder, vermoedelijk hebben anderen er dus al eens 'onderzoek' naar gedaan.

full
 
Een al even simpel experiment als de compressietest was met de zaklamp in het uitlaatgat schijnen en daar ontstond een mooi lichtschijnsel, met andere woorden die klep daar lekt als een mandje; deze bleek later ook behoorlijk krom.
Geen wonder dus dat die cilinder niet mee deed!

full


Er bleek ook nog een andere klep lichtjes te lekken.
 
Laatst bewerkt:
dus maar weer met heel het spul naar de werkplaats van Zwijntjuhh voor een grondige koprevisie.

Alles mooi schoon gemaakt en de zittingen weer ingeslepen zoals te zien op een eerdere foto van de XS850 kop.

full
 
De kleppen zelf bleken ook niet al te mooi schoon meer te zijn, het sluitvlak was helemaal verkoold (uitlaatkleppen althans).

zo zagen ze eruit na een eerste "opkuisbeurt" met een borstel. De kromme klep heb ik uiteraard niet meer hersteld.

full
 
Laatst bewerkt:
maar na een beetje bewerken op de draaibank... :9~ :9~

full


ps die spanen op dat machinebed komen niet van mijn kleppen :P _O-
 
Laatst bewerkt:
Daarna heb ik de kop helemaal afgedicht en afgeplakt, en deze is inmiddels samen met het XS850 blok richting spuiterij gegaan, daar wordt deze geglaspareld en met epoxy nat gelakt.

Toen dus maar aan de carburateurs begonnen..
full
 
De carburateurs bleken in uitstekende staat, alleen compleet verkeerd afgesteld!

De synchronisatie van de gaskleppen stond helemaal ongelijk, waarschijnlijk is hieraan geschroefd terwijl de motor al last had van lekkende kleppen. Verder stond het vlotterniveau véél te hoog, zo hoog dat de drijvers tegen de carburateurbehuizing aan kwamen voordat de naald dicht stond. Ook geen wonder dus dat die te rijk stond..
Ze moesten 3 - 4mm omlaag.

full


En nu even wachten tot de spuiter klaar is, en ondertussen wat andere klusjes aan de 750F, zoals het servicen van de remmen en het monteren van staalomvlochten leidingen..
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een feest der herkenning. En: een maat met zulke machines en de bijbehorende vakkennis is goud waard. :Y
Niet te hard roepen, hij leest mee. Dadelijk gaat ie nog naast zijn orthopedische schoenen lopen :P

Maar: Ja, zeker! Het scheelt geld, en is natuurlijk véél leuker om het zo te doen, dan af te geven en wachten tot het klaar is.
Met spuiten heb ik dat wat minder; is niet zo mijn hobby. Verf en ik wordt altijd een troep :+
 
Niet te hard roepen, hij leest mee. Dadelijk gaat ie nog naast zijn orthopedische schoenen lopen :P

Maar: Ja, zeker! Het scheelt geld, en is natuurlijk véél leuker om het zo te doen, dan af te geven en wachten tot het klaar is.
Met spuiten heb ik dat wat minder; is niet zo mijn hobby. Verf en ik wordt altijd een troep :+

Ohh maar dan gooi ik de prijs voor jou volgende keer wel omhoog *D, en gelukkig is mijn garage niet zo groot dus kan altijd nog hinkelend rond 😚
 
De klepranden afgedraaid en de zittingen ingeslepen. Ik zie dat de nokken direct de klepstoters indrukken. Ben je niet bang dat de dunste stelplaatjes te dik zullen zijn?
 
De klepranden afgedraaid en de zittingen ingeslepen. Ik zie dat de nokken direct de klepstoters indrukken. Ben je niet bang dat de dunste stelplaatjes te dik zullen zijn?
Ik moet het nog gaan zien natuurlijk maar de materiaalafname die gedaan is is echt minimaal, en is in mijn ogen niet anders dan als je het bij een revisiebedrijf had laten doen.
Of je nu een klep slijpt of nadraait, je moet er de 'kuil' uit krijgen zodat hij weer mooi in vorm komt en min of meer hetzelfde geldt voor de klepzitting; de vorm moet weer kloppen, dus als die heel slecht is moet er meer uit.

Klepstelplaatjes zijn bijna 3mm dik en ik verwacht dat er hooguit een paar tienden materiaal af is. Maar klepselplaatjes zijn er in een hele grote range gelukkig :P en anders laat ik ze wel op maat slijpen.
 
Mooi werk Sander,
Weer lekker bezig geweest! 8-)

Die klep is krom gaan staan omdat'ie te heet is geworden? Aangezien ik je verder niet hoor over andere schade.......

Ik denk niet dat het van hitte is, lijkt ons toch eerder 'mechanisch' (dus: een tik gehad). Ik zag dat de nokkenasketting ooit gesplitst is geweest dus misschien onvoorzichtig de kleppen gesteld en met een zuiger de klep geraakt?
Het zag er overigens niet uit dat de kop al ooit eerder los is geweest.


Motoren niet te lang bij dat zwijn laten staan want je weet wat ie er allemaal van kan bouwen ;)

Haha, het was alleen een cilinderkopje en ik heb hem ook weer gelijk mee naar huis genomen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan