De XS'en van Haga-San

Bedankt voor de leuke reacties weer!

Ik zag dat ik nog geen foto had geplaatst van het monteren van zuigers en cilinderblok, dus hierbij eentje.

full
 
Zo staat het blok er momenteel bij. Linkerkant is dicht, met de koppelingshevel weer gemonteerd, nieuwe keerring en de pulsgever van de ontsteking.
Ook een nieuwe nokkenasketting er in laten glijden :P

full
 
Laatst bewerkt:
In de tussentijd ben ik ook bezig geweest aan het frame en daarop het binnenspatbord, de accubak en de kabelboom weer gemonteerd.
De kabelboom heb ik helemaal nagelopen, her en der hersteld, gesoldeerd, stekkers vervangen etc en mooi opgepoetst.

full
 
Ik heb de carburateurs inmiddels ook gedemonteerd, voornamelijk om alle ijzerdelen naar de verzinkerij te kunnen brengen.

full
 
Laatst bewerkt:
Het was weer een aardige zwik maar het verzinkte ijzerwerk is weer netjes en terug in huis!
Hierbij zitten ook de delen van de remmen en het frame. Een deel was eerder al gedaan.
full
 
En de delen van de remmen liggen bij de spuiter om weer mooi zwart te maken.. samen met de laatste nog niet gespoten stalen delen zoals de koplamp-achterkant, tellerbehuizing en zadelplaat.

Alles mooi schoongemaakt en afgedicht zodat ze naar hartelust kunnen glasparelen en spuiten :P zonder schade aan te richten!
Al met al is de voorbereiding van die zaken nog het meeste werk. Monteren gaat veel sneller!
Goede onderdelen (uit)zoeken, schoonmaken, herstellen, en geschikt maken om te spuiten. Zo heb ik oude remzuigers vastgemaakt in de remklauw zodat er geen verf en glasparels in kunnen komen.


full
 
Laatst bewerkt:
Om het probleem van een te hoge compressie voor de startmotor te omzeilen zou je gewoon een kickstarter kunnen monteren.
Je hebt dan een sloop-750-blok nodig voor de onderdelen.
Eenmaal warm heeft de startmotor er sowieso zelden problemen mee..

Netjes man al die vorderingen!
 
Wat een klussen weer maar leuke hobby! Die dingen worden beter dan nieuw! Maar je ongelukje? Kan de beste overkomen natuurlijk, maar jezelf niet bezeert?
 
En weer eens even de stand van zaken bijwerken..

Gespoten en gepoedercoate delen zijn weer ontvangen.
En inmiddels het blok in het frame gemonteerd:


full
 
Aan de rechterkant van het blok de zaak dicht gemaakt met een nieuwe pakking en wat nieuwe boutjes, de dynamo met rotor en bekabeling, en het deksel netjes gemaakt (lak eraf en gepolijst). Ook de nokkenassen erin en de nieuwe nokkenasketting dicht gemaakt.

full
 
Laatst bewerkt:
En de zo-goed-als-nieuwe Koni's die al een jaartje op de plank lagen nog even een finale oppoetsbeurt gegeven en gemonteerd, samen met nog wat kleinere onderdelen zoals de verchroomde afdekdoppen van het scharnierpunt van de achterbrug.

full
 
En eentje nog, omdat ie zo mooi is. Ben zelf vooralsnog erg tevreden over de vorderingen en het resultaat tot nu toe!
Voorlopig nog duimen dat ie straks ook nog loopt :P

full
 
En met deze spulletjes gaan we binnenkort naar de verchroom boer... ben benieuwd (en naar wat het kost :X )
full
 
Wat een klussen weer maar leuke hobby! Die dingen worden beter dan nieuw! Maar je ongelukje? Kan de beste overkomen natuurlijk, maar jezelf niet bezeert?
Beter dan nieuw, ik probeer het!
Ongelukje stelde verder weinig voor en weer met de motor terug naar huis kunnen rijden, maar wel wat materiele schade helaas, waaronder een deuk in de tank en een schaafplek aan het verder perfecte voorspatbord ;( .
 
Zo weer even de stand van zaken bijwerken..

Alweer even geleden begonnen met het reviseren van de Hitachi carburateurs. Die zagen er niet bepaald fraai meer uit maar na een serie goede schoonmaakhandelingen begon het weer wat te worden.

Revisiesetjes lagen klaar, en al het ijzerwerk naar de verzinkboer om weer netjes te laten maken.
Dus weer monteren daarna..

full
 
Een van de choke plunjers was.. tja.. misvormd? Zware tijd achter de rug? geforceerd terwijl die vast zat misschien.
Dus uit een donor set een goede gehaald en weer verder.

full
 
Spulletjes weer monteren.. is inmiddels af, op de buitenste 2 dekseltjes van de gasschuiven na, die liggen nog bij de verchromer. Met de rest van de te verchromen onderdelen.
Latour in Nijmegen heeft de opdracht gekregen. Het ligt er nu een paar weken.. ben benieuwd.

Maar hier nog de carbs..

full
 
Klein tussenkarweitje was bijvoorbeeld het op maat maken en assembleren van 3 nieuwe bougiekabels met bougies..
full
 
En ook de verweerde tellerset moest er aan geloven.

full


Verder nog de oliekoeler met leidingen opgeknapt en gemonteerd, waardoor het blok dicht was, en er olie in kon. Dus dat ook gedaan. En een en ander aan elektriek aangesloten (kabelboom op CDI, onstekingsmodule, etc)

Het spuitwerk (tank, achterkapje, 2 zij-lijsten en 2 zijschildjes) is naar FZRene om te spuiten.

Zelf ben ik nu even bezig met onderhoud aan mijn TDM900 woon-werk fiets; nieuw voortandwiel en kleppen stellen.
Daarna ga ik met de stuur-armaturen aan de gang, en de wielen/voorvork.
 
Laatst bewerkt:
Als je kan mag je mij naam en adres van de chromeerder en de prijs doorgeven. Ben zelf op zoek hiernaar. Ook een goed voorspatbord (roest geen probleem maar wel qua vorm in orde) zoek ik nog.
Overigens een mooi project die uitgeboorde XS 850.
En met deze spulletjes gaan we binnenkort naar de verchroom boer... ben benieuwd (en naar wat het kost :X )[afbeelding]
 
Terug
Bovenaan Onderaan