De XS'en van Haga-San

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
330
Tilburg
Topic update;

Status per April 2020;

Gerestaureerd een Yamaha XS850 van modeljaar 1980;

full


In bezit een XS1100 van 1978,

Dsc02721s.jpg


En een 1978'er met een 79'er lakset en een blok, kabelboom, elektra en tellers van een 81'er Sport..

DSC03072.JPG



Inmiddels verkocht:

Een XS750 type "2D" van 1977 met ca 31,000km (verkocht najaar 2018)

full


En een '79 XS750, verkocht Juli 2018

full


een 2D van kenteken-jaar 1978 met een kapot blok; als onderdelendonor gebruikt en doorverkocht ivm ruimtegebrek (betere motor gekocht, moest plaats komen)..

full



En mijn eerste, zie ook posts hieronder
ook een 2D van kenteken '78, deze was redelijk opgeknapt en goedlopend.

full
 
Laatst bewerkt:
Op 10 juli van 2014 (toen was het nog heerlijk weer...) heb ik een XS750, 2D type, van 1978 aangeschaft. Deze kwam van een eigenaar uit Haarlem welke hem 20 jaar (vanaf '94!) heeft gehad, maar niet veel gebruikt heeft.
Ook niet veel naar omgekeken overigens; de XS was niet echt goed bijgehouden, maar ook zeker niet in 'erbarmelijke' staat.
Wel was hij mooi origineel en weinig versleuteld, en in "lopende toestand" al moet je daar niet teveel bij voorstellen.

full


Op het oog nog wel in redelijke staat.
Wat niet origineel is is de uitlaat, welke van een later XS750 type is (wel origineel Yamaha).

de 20 jaar oude banden in nieuwstaat geven wel aan dat er niet veel mee gereden is.
De tank is verder aan de linkerkant ooit amateuristisch opgeknapt en niet erg mooi meer. de blanke lak is daar verkleurd en de stickers lelijk.

Vanaf rechts lijkt het nog heel wat;
full
 
Laatst bewerkt:
Km stand van 36,000 biedt perspectief; al hoeft deze niet helemaal kloppend te zijn.
Veel gelopen heeft hij in elk geval niet, dat is overal wel aan te zien.
full
 
Mooi ding zo op het oog. Wat ga je er mee doen? Ik zou zeggen bagage rek eraf en restaureren/opknappen.
Wimvlis hier van het forum heeft volgens mij heel wat XS spullen liggen,
Veel plezier ervan.
 
Mooi ding zo op het oog. Wat ga je er mee doen? Ik zou zeggen bagage rek eraf en restaureren/opknappen.
Wimvlis hier van het forum heeft volgens mij heel wat XS spullen liggen,
Veel plezier ervan.
Ik wil hem inderdaad zo goed en kwaad als het gaat, in zo origineel mogelijke staat opknappen.
Het rekje is er inderdaad al af haha.

Ik ben bezig hem eerst "goed rijdbaar" te maken, daarna wil ik hem geheel demonteren en mooi gaan maken.

Ik ben begonnen met de carburateurs geheel te reviseren en opnieuw op te bouwen met nieuwe spullen erin:
full
 
Carbs geheel gecleaned met speciale alucleaner, al het ijzerwerk opnieuw laten verzinken, revisiesetjes besteld, en de zaak weer mooi opbouwen

full
 
Ook de airbox even opgeknapt en nieuw luchtfilter erin. De oude viel zo uit elkaar; helemaal vergaan...
full
 
Verder natuurlijk alle vloeistoffen vervangen; motorolie + filter, cardan overbrenging voor en achter, remvloeistof e.d.

full
 
De originele tank was niet bepaald mooi meer. Ik ben op zoek gegaan en na het raadplegen van zo'n beetje alle sloperijen in NL en BE een redelijke (originele) tank gevonden. Deze heb ik roestvrij gemaakt en vanbinnen gecoat.

full
 
De ontsteking gecontroleerd en op tijd gezet..

full


en ja, ik ben van plan de punten ontsteking te laten zitten.. (zolang die geen problemen geeft..)

Voor mij als sleutelaar weer een nieuwe ervaring; na 10 jaar circuitrijden op 160+ pk motoren, tochten naar Alpen, Vogezen en Dolomieten, nu deze oude technieken te leren.
 
Laatst bewerkt:
En de kleppen gesteld; 4 andere plaatjes gemonteerd en alles staat weer netjes gelijkmatig en binnen spec.

full


ook hier weer een grote tegenstelling met de moderne motoren; hoewel hier ook al "shim under bucket" techniek, krijg je de nokkenstokken er niet eens uit als je ze los hebt :? past gewoon niet haha...
 
Laatst bewerkt:
En na alles weer gemonteerd te hebben, alles warm gedraaid en afgesteld met een Carbtune. En dat was nodig..

Ook de carbs hadden natuurlijk na hun heropbouw weer wat afstelling nodig..

Maar wat scheelt het veel, en wat loopt hij nu weer mooi! *O*

full
 
Laatst bewerkt:
Volgende stap(pen) worden nakijken van de koppeling (slipt op hoge toeren/snelheden), en het maken van geleider voor de transmissieketting.
En het reviseren van de remmen en de voorvork.

En uiteraard altijd de ogen open voor goede onderdelen zoals dit zadel, een gesloopt motorblok van maatje Zwijntjuhh, alsmede nog wat 'algemene' XS delen, een heel blok, zijkapjes in het zwart, koplamporen, enz enz..

full
 
Inmiddels ook 2x proef gereden met de XS, 1x voor en 1x na het kleppen- en synchroon stellen.
Het effect daarvan is goed merkbaar!

De remmen zijn nog niet helemaal "je dat". Nu zullen ze nooit helemaal Top worden, maar hopelijk na revisie wel wat beter dan nu...

full
 
Leuk project, maar liggen de plaatjes niet bovenop de bucket? Maw tussen de bucket en de nokkenas... Bij shim under bucket zitten volgens mij kleine plaatjes onder de bucket en raakt deze de nokkenas?
 
Je proefrit foto is vast niet van vandaag ;)


Succes met het opknappen van je "nieuwe" brommer :]




Grtz.
 
Die slechte remmen zitten waarschijnlijk in het feit dat de fabrieksoriginele remleidingen nog op de fiets zitten (!!)
Kijk maar eens naar de productiedatum die op de leidingen staat...
Vervangen voor nieuwe (of nog beter; staalomvlochten teflonleidingen, desnoods in de kleur zwart zodat het geen afbreuk doet aan looks) is al een héle verbetering op zich...echt!
Voor de rest: ga zo door!
 
Die slechte remmen zitten waarschijnlijk in het feit dat de fabrieksoriginele remleidingen nog op de fiets zitten (!!)
Kijk maar eens naar de productiedatum die op de leidingen staat...
Vervangen voor nieuwe (of nog beter; staalomvlochten teflonleidingen, desnoods in de kleur zwart zodat het geen afbreuk doet aan looks) is al een héle verbetering op zich...echt!
Voor de rest: ga zo door!

Dank,

en vwb de remleidingen, ik geloof je graag! En zal zeker voor nieuwe zorgen. Er zitten inderdaad de originele op. Deze tip had ik ook al van Wim(vlis) gekregen in het XS topic.
 
Mijn XS-en remmen ruim voldoende om goed met het wegverkeer mee te komen. Wel zijn de klauwen gereviseerd en zijn nieuwe staalomvlochten remleidingen gemonteerd.

En wat jouw XS betreft, ben een soort van jaloers. Geen van mijn XS-en heeft een dergelijke mooie staat.

Geniet van zijn unieke driecylinder. Ik rij altijd met plezier op mijn XS (alleen mag het niet tot 1 maart en daar baal ik van...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan