cbr 600 rr achterwiel/as

El_diabl0

MF'er
24 feb 2010
128
12
Rotterdam
hallo, na lang weg te zijn geweest van dit forum heb ik na jaren weer een motor gekocht : honda cbr 600 rr 2003.

had gelijk een vraagje erover en ik hoop dat iemand me kan helpen.. vorige week dus deze cbr opgehaald. Nu heb ik m vandaag ff gepoetst en de ketting gesmeerd en zag ik dat het ringetje achter de grote moer van het achterwiel los zat?! Nu wilde ik het proberen vast te draaien en kwam ik erachter dat de gehele as meedraait dus als ik aan 1 kant de moer wil aandraaien draait de andere kant mee..

wellicht een domme vraag en hoort dit maar na youtube filmpjes zoeken en diverse andere zoekpogingen ben ik er nog niet steeds niet achtergekomen of dit nou normaal is en dat je de andere kant dus met een 2e sleutel vast moet houden zodat je hem los/vast kan draaien.

Heb de motorzaak gebeld en die komen maandag kijken , maar het zou lullig zijn als ze langskomen en dat dit gewoon normaal is.

hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt
 
@janbros, na logisch nadenken inderdaad is het vanzelfsprekend dat het vast moet zitten maar als je zoals ik jaren geen motor heb gereden en dan met garantie een motor koopt waarvan het achter allemaal los zit kan je wel es gaan twijfelen en er vanuit gaan dat alles goed was
 
ik heb geen idee hoe het hier zit maar de as bij mijn fiets is 1 geheel.

edit;
en als ik dit http://cdn.partzilla.com/diagram/honda/14MEE3/ILLUST/MEE3F/1300A.png bekijk is
dat hier ook het geval.
Dat de as uit een stuk bestaat wil nog niet zeggen dat hij niet kan meedraaien bij het aantrekken van de as.
Op de tekening staan 2 opties.
1 met een blokkering tegen meedraaien en een zonder.
Als de as niet mee zou kunnen draaien was die blokkering niet nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat de as uit een stuk bestaat wil nog niet zeggen dat hij niet kan meedraaien bij het aantrekken van de as.
Op de tekening staan 2 opties.
1 met een blokkering tegen meedraaien en een zonder.
Als de as niet mee zou kunnen draaien was die blokkering niet nodig.


aha, ik dacht al die v.d.v. heeft teveel gedronken een paar dagen terug ;) .

maar ik snap het probleem niet zo, als de as meedraaid tijdens het vastzetten zet je op de andere kant toch gewoon een passende sleutel.
in het andere geval [nummer 24] neem ik aan dat die kop van de as wel in een sparing zal vallen om meedraaien te voorkomen.
 
Het probleem is ook niet het vastzetten want heb het met 2 sleutels gedaan en zelfs zeer vast ook op moment dat dus na het vastzetten de gehele as gewoon ronddraait als je met 1 sleutel aan 1 van de moeren draait.
Dus simpel gezegd de as is niet vast te krijgen aan de achterbrug
 
Het probleem is ook niet het vastzetten want heb het met 2 sleutels gedaan en zelfs zeer vast ook op moment dat dus na het vastzetten de gehele as gewoon ronddraait als je met 1 sleutel aan 1 van de moeren draait.
Dus simpel gezegd de as is niet vast te krijgen aan de achterbrug

En hoe is dat met een andere as opgelost? Het is geen enkel probleem dat je de as nog kunt draaien met een sleutel.
 
Het probleem is ook niet het vastzetten want heb het met 2 sleutels gedaan en zelfs zeer vast ook op moment dat dus na het vastzetten de gehele as gewoon ronddraait als je met 1 sleutel aan 1 van de moeren draait.
Dus simpel gezegd de as is niet vast te krijgen aan de achterbrug
Ik denk dat ze een bus zijn vergeten en je draait de moer nu tot aan het einde van de schroefdraad maar de moer ligt nog niet aan.
 
Dan weet ik het ook niet meer er werd mij gezegd aan de telefoon dat dat niet normaal is dat je de as in zn geheel heel makkelijk kan ronddraaien na het vastzetten?? Hij moet toch gewoon vast aan de brug zitten
 
@v.d.v ja dat lijkt mij ook het enige wat mogelijk zou kunnen zijn

Haha ben al 2 dagen ermee bezig de 1 zegt namelijk het kan wel en de ander het kan niet

Dus vervangen die as dan zal het wel goedkomen :)
 
Dan weet ik het ook niet meer er werd mij gezegd aan de telefoon dat dat niet normaal is dat je de as in zn geheel heel makkelijk kan ronddraaien na het vastzetten?? Hij moet toch gewoon vast aan de brug zitten
De as mag niet makkelijk te draaien zijn met een sleutel als deze eenmaal vast zit.
Daarom denk ik dat ze een bus zijn vergeten bij het terugplaatsen van je wiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan