cbr 600 rr achterwiel/as

El_diabl0

MF'er
24 feb 2010
128
12
Rotterdam
hallo, na lang weg te zijn geweest van dit forum heb ik na jaren weer een motor gekocht : honda cbr 600 rr 2003.

had gelijk een vraagje erover en ik hoop dat iemand me kan helpen.. vorige week dus deze cbr opgehaald. Nu heb ik m vandaag ff gepoetst en de ketting gesmeerd en zag ik dat het ringetje achter de grote moer van het achterwiel los zat?! Nu wilde ik het proberen vast te draaien en kwam ik erachter dat de gehele as meedraait dus als ik aan 1 kant de moer wil aandraaien draait de andere kant mee..

wellicht een domme vraag en hoort dit maar na youtube filmpjes zoeken en diverse andere zoekpogingen ben ik er nog niet steeds niet achtergekomen of dit nou normaal is en dat je de andere kant dus met een 2e sleutel vast moet houden zodat je hem los/vast kan draaien.

Heb de motorzaak gebeld en die komen maandag kijken , maar het zou lullig zijn als ze langskomen en dat dit gewoon normaal is.

hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt
 
Vdv, doe niet zo moeilijk, eens een as juist gemonteerd en vastgezet is dient deze niet meer te draaien.

Wanneer er een bus mist, zou je theoretisch de boel tot het einde schroefdraad vast kunnen draaien, en daarna de boel nog steeds los hebben.
:?
Heb ik ergens iets anders beweerd?
Voordat de as vast zit is het zeker niet uitgesloten dat tijdens de moer draaien de as meedraait.
Je 2e zin is precies wat ik al de hele tijd zeg.
 
Terugschroeven en verder afblijven..
Laat hun dat maar opknappen.... Er zit misschien wel een verkeerde as in ook.
Woensdag weet je meer kerel, zal best weer goed komen.
:^
Dadelijk zeggen ze dat jij het zelf verkeerd in elkaar hebt gezet.
En het is nu toch geen weer om te gaan rijden.
 
:^
Dadelijk zeggen ze dat jij het zelf verkeerd in elkaar hebt gezet.
En het is nu toch geen weer om te gaan rijden.

Juist, en dan krijg je dat ook als er iets uit de set blijkt te missen (vulbus).
Want zullen ze zeggen, jij hebt er aan gesleuteld..
Ook want je hebt er al 300km zo mee gereden, en je merkt niets?

Zeg maar gewoon niets, dat is het beste.
Je zag de ring loszitten met schoonmaken. Punt....
 
Controller even of beide spacer's in je achter velg zitten!
Heb jij een as als onderstaande foto? Deze staat op marktplaats voor een 2005 model

$_85.JPG


Normaal zit de niet moer kant rechter kant (op de foto links)
Dat stelblokje zorgt ervoor dat de as niet draait en is dus anders dan de linker
 
Laatst bewerkt:
Maar de as zou toch niet mogen draaien als deze vast zit?

Haha hoor nu echt tegenstrijdige verhalen van verschillende mensen dus ik weet t nu ook niet meer ik zie t wel wat ze ermee doen als ze m gaan nakijken

Volgens de tekening hoort de vaste kant idd links te zitten maar maakt dat daadwerkelijk uit is de vraag.. Bij mij zat deze iedergeval aan de rechterkant
 
Juist, en dan krijg je dat ook als er iets uit de set blijkt te missen (vulbus).
Want zullen ze zeggen, jij hebt er aan gesleuteld..
Ook want je hebt er al 300km zo mee gereden, en je merkt niets?

Zeg maar gewoon niets, dat is het beste.
Je zag de ring loszitten met schoonmaken. Punt....


Neem deze raad maar aan, en laat de motorzaak eerst hun eigen conclusie trekken.
De as is gewoon een rechte as dus het maakt geen hol uit of die er van links of rechts is in gestoken.
 
~
Neem deze raad maar aan, en laat de motorzaak eerst hun eigen conclusie trekken.
De as is gewoon een rechte as dus het maakt geen hol uit of die er van links of rechts is in gestoken.~


Inderdaad , en als je een beetje kloten hebt van motoren(techniek) , zie je in 10 seconden wat er mis is als je het wiel er uit pleurt , en als je dat niet ziet `wordt het tijd dat desbetreffend
individu (molteur) ander werk zoekt . :')
 
Laatst bewerkt:
op basis van de foto's kan je niks besluiten over knoeien.
en kan je me uitleggen waarom je de as niet zou kunnen vast zetten als er een bus verkeerd zit ?

Soms zit er een afgeronde verdikking aan 1 van de uiteinden van de bus. Als de bus verkeerd omzit kan de kleinere diameter verder in de uitsparing van de afronding, waardoor de moer vastloopt op het eind van de draad, terwijl het zaakje nog niet aan is.
Het zit wel vast, maar toch ook weer niet.
 
Soms zit er een afgeronde verdikking aan 1 van de uiteinden van de bus. Als de bus verkeerd omzit kan de kleinere diameter verder in de uitsparing van de afronding, waardoor de moer vastloopt op het eind van de draad, terwijl het zaakje nog niet aan is.
Het zit wel vast, maar toch ook weer niet.

voorbeeld aan de hand van een parts fiche ?
want waar jij nu over spreekt lijkt me hooguit iets van een milimeter en ik geloof nooit dat fabrikanten zo weinig reserve wikkelingen op de as voorzien.
 
op basis van de foto's kan je niks besluiten over knoeien.
en kan je me uitleggen waarom je de as niet zou kunnen vast zetten als er een bus verkeerd zit ?


bij mijn fireblade zijn de bussen links en rechts verschillend, ik leg de verschillende onderdelen bij demontage ook altijd aan de zijde waar ze uit komen.
ik zag later aan de hand van de tekening op pag. 1 dat deze bussen,nummer 4, gelijk zijn.
misschien zit bus 7 er wel verkeert om in, die lijkt niet gelijk aan beide zijden.

2 dingen zijn zeker, er zit iets fout en wat precies is moeilijk te zien als je er niet naast zit.
en dat er een monteur ietwat niet opgelet heeft bij montage, het kan wel zijn dat het geen ruk uitmaakt maar je monteert iets weer zoals het gezeten heeft.

kan uiteraard best zijn dat de monteur dat ook gedaan heeft, en dus al langer verkeert om zit.
 
voorbeeld aan de hand van een parts fiche ?
want waar jij nu over spreekt lijkt me hooguit iets van een milimeter en ik geloof nooit dat fabrikanten zo weinig reserve wikkelingen op de as voorzien.

Ik ben het wel met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is.
Ik ken de motor niet, en misschien dat jij er ooit aan gesleuteld hebt.

In elk geval het komt wel eens voor bij een voorvork achter heb ik het nog nooit met eigen ogen gezien.

Dit was ook geen negatieve kritiek persoonlijk op jou, die daarvoor was dat wel ;)
 
Dit was ook geen negatieve kritiek persoonlijk op jou, die daarvoor was dat wel ;)

no prob, gewoon discuteren om iets te leren ;)
heb nog nooit CBR600RR in mijn handen gehad, maar mijn ervaring leert mij dat als je bussen verkeerd steekt ofwel het wiel niet meer gecentreerd staat, ofwel de totale breedte toeneemt, niet afneemt, en het geheel dan niet meer in de achterbrug past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan