cbr 600 rr achterwiel/as

El_diabl0

MF'er
24 feb 2010
128
12
Rotterdam
hallo, na lang weg te zijn geweest van dit forum heb ik na jaren weer een motor gekocht : honda cbr 600 rr 2003.

had gelijk een vraagje erover en ik hoop dat iemand me kan helpen.. vorige week dus deze cbr opgehaald. Nu heb ik m vandaag ff gepoetst en de ketting gesmeerd en zag ik dat het ringetje achter de grote moer van het achterwiel los zat?! Nu wilde ik het proberen vast te draaien en kwam ik erachter dat de gehele as meedraait dus als ik aan 1 kant de moer wil aandraaien draait de andere kant mee..

wellicht een domme vraag en hoort dit maar na youtube filmpjes zoeken en diverse andere zoekpogingen ben ik er nog niet steeds niet achtergekomen of dit nou normaal is en dat je de andere kant dus met een 2e sleutel vast moet houden zodat je hem los/vast kan draaien.

Heb de motorzaak gebeld en die komen maandag kijken , maar het zou lullig zijn als ze langskomen en dat dit gewoon normaal is.

hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt
 
Het is mogelijk. Sommige motorfietsen hebben een "systeem" in de kettingspanners waardoor de as niet gaat draaien, en sommige hebben dit niet.

De achteras van m'n (honda) Africa Twin moet je inderdaad met een tweede sleutel vasthouden. Niets raars aan.
 
dank voor de reactie, dus de bij de meeste fietsen is het inderdaad zo dat de as gewoon mee moet draaien? maar dan neem ik aan dat het niet normaal is dat het ringetje achter de moer los zit( speling van paar milimeter)
 
dát is inderdaad niet normaal.

Voordat je de boel echter gaat vasthengsten is het wijs om even te kijken of alle bussen aanwezig zijn. Het achterwiel heeft links en rechts van het wiel bussen. Soms van verschillende lengte. Ook kan er tussen het wiel en kettingdrager nog een bus zitten.

Op dit plaatje onderdelen 4 en 7.

Toevallig zie je op die foto ook dat er twee achterassen zijn: één met zeskant (de jouwe), en één met slechts twee rechte zijden. Het exemplaar met twee rechte zijden "valt" in een kettingspanner, en kan dan niet draaien.
 
Laatst bewerkt:
dat zal ik ff gaan bekijken morgen, plaatje maakt meer duidelijk.. ik heb garantie en het lijkt me verstandig dus om ze gewoon te laten komen maandag zodat ze het op de juiste manier vast kunnen zetten ipv dat ik hem te vast of te los draai.

dat losse ringetje is al genoeg reden om er niet mee te gaan rijden lijkt mij

nogmaals thnx voor de hulp!
 
dat zal ik ff gaan bekijken morgen, plaatje maakt meer duidelijk.. ik heb garantie en het lijkt me verstandig dus om ze gewoon te laten komen maandag zodat ze het op de juiste manier vast kunnen zetten ipv dat ik hem te vast of te los draai.

dat losse ringetje is al genoeg reden om er niet mee te gaan rijden lijkt mij

nogmaals thnx voor de hulp!

Idd, een losse achteras (en dus wiel) is een reden om er niet mee te gaan rijden zo!
 
Hoe komt die as los?
Hebben ze die niet vastgezet of zijn ze de afstandbus tussen de lagers vergeten en zijn nu de lagers stuk?
Je wiel gaat niet vanzelf los zitten.
 
Nou het is gelukt en ik kan zeggen dat hij aardig los zat! Nu ook geen speling meer van het ringetje achter de moer..

Ik moest hem aardig lang aandraaien om de gewenste n/m te bereiken ook heb ik niks kunnen vinden wat betreft missende busjes ofzo?

Wat denken jullie gewoon die gasten laten komen van de motorwinkel zodat ze het nog even allemaal checken?

Wat ik wel raar vind is dat ik na het vastzetten zonder sleutel aan de andere kant wel heel makkelijk gewoon de as kan ronddraaien, maar dit hoort dus zoals ik het allemaal kan begrijpen?
 
Dat kan ik helaas niet checken, heb geen paddock kan zo wel stukje door de garage gaan rijden maar gister terwijl het los zat deed ik dat ook(toen ik het nog niet wist) en merkte is eigenlijk ook niks
 
Klopt heb hem goed vastgezet..

Ja lijkt me raar dat ze dat vergeten zijn aangezien ik ik totaal al 300 km ermee heb gereden

Maar morgen komen ze langs kennen ze m ff goed nakijken en t wiel er helemaal af halen
 
...

Wat ik wel raar vind is dat ik na het vastzetten zonder sleutel aan de andere kant wel heel makkelijk gewoon de as kan ronddraaien, maar dit hoort dus zoals ik het allemaal kan begrijpen?
Dit kan ik nog niet verklaren, na het vastzetten, hoor je de andere kant niet te kunnen draaien, dat is namelijk gewoon (indirect) de draadkant van de as, wanneer je deze kunt draaien, draai je feitelijk gewoon je as weer los (ipv de moer). Is de as wellicht gebroken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan