Keerring blok - waterpomp vervangen CBR 929rr Fireblade 2001

NielsDerksen

MF veteraan
7 mrt 2009
4.519
0
Aalten
Hallo MF technici,

Laatst lag er plots olie onder de motor.
Ik heb dit vandaag onderzocht, en het bleek de overgang van blok naar de waterpomp.
Zie de foto (klikbaar voor hoge resolutie):

De foto is van onderen genomen. Ik lag dus op de grond.
Als je goed kijkt zie je een druppel.
Een as vanuit de waterpomp zit daar op 1 of andere manier aan het motorblok/versnellingsbak.

Als ik het opzoek in de partslist, vind ik dit:








Ik vraag me dus echt af... Dat robberen ringetje (nummer 10 bij de waterpomp),
dat is toch niet echt de keerring die de olie moet tegenhouden?

Als ik op dat andere plaatje kijk, zie ik heel veel, maar welke of wat het nou moet zijn kan ik niet opmaken, ook niet uit de benamingen van de onderdelen.

Zou het dan toch 19 (lager), en 20 (keerring) zijn?

Heeft iemand een idee?

En weet iemand of dit zelf te doen is?

Ik snap dat de koelvloeistof er af moet, pomp er af, en dat zal best lukken.
De olie zal er af moeten, en dut lukt ook prima in de regel met onderhoud.
Gaat mij meer om de keerring zelf vervangen.


Bedankt vast voor jullie reactie's!
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is het ooit allemaal als 1 deel bedoeld geweest.
Losse lagers / kerringen / seals, niet via Honda verkrijgbaar.



Valt dus onder 3, en dat is de hele pomp.

Goh, een keer iets van Honda wat niet tot in detail te bestellen is... Vreemd...


Alleen dan de afweging om een nieuwe pomp te kopen voor... veel?
Of een 2e handsje via Boonstra oid.
 
Maar mensen... STEL ik wil die hele meuk reviseren. Ik bedoel dus, keerringetjes vervangen, en de rubberen O-ring, eventueel lagertjes...
Op de partlist van Honda staan deze niet.
Wil dit zeggen dat er gewoon een ander pompje op moet in dat geval?

bij mijn weten, ja. De hele pomp moet volgens honda worden vervangen. 2e hands is er ook niet goed aan te komen. Meerdere kvs-pompen voor het eerdere (sc33) model besteld en die lekten allemaal koelvloeistof. Pech gehad of toch een zwak punt.
 
Ik denk dat je met een nieuwe O-ring wel wegkomt, en als dat niet werkt heeft het je alleen een O-ring gekost.
Dat is waar inderdaad.

En als ik de pomp er toch af heb zou ik hem misschien ook wel soortement van af kunnen persen met een lichte druk.

Zou wel een creatie voor nodig zijn om dat te realiseren, maar onmogelijk is het niet.
 
Ik denk dat je met een nieuwe O-ring wel wegkomt, en als dat niet werkt heeft het je alleen een O-ring gekost.


:^

Er lekt olie, dus het is of die o-ring of de keerring om de as, de o-ring kan je wel los bestellen en de keerring kun je waarschijnlijk zo bij als de pomp er af is, ff kijken wat voor maat het is en vervangen maar.
 
Ja, ik kijk zeker of alles daar binnen nog wel lekker is...
Ja, die pomp er af zal niet de moeite zijn. Bouten los waarmee die aan het blok/versnellingsbak zit, en trekken maar.
Of niet??? Die as zelf, die "haakt" een soort van in elkaar gok ik?
Daar zullen geen vreemde dingen te verwachten zijn toch?

De as van de waterpomp schuift in het motorblok over een andere as want de waterpomp, dit is gewoon een simpele as met een sleuf erin en zo haakt het in elkaar.

Ik zal even kijken of ik in de garage bij mijn reserveblok kan komen en dan zal ik even een fotootje proberen te maken, dit is ook een 929rr blok.
 
Dat is waar inderdaad.

En als ik de pomp er toch af heb zou ik hem misschien ook wel soortement van af kunnen persen met een lichte druk.

Zou wel een creatie voor nodig zijn om dat te realiseren, maar onmogelijk is het niet.

Ik zou niks afpersen, aangezien er aan de oliekant nauwelijks tot geen druk staat. Er lekt toch gewoon alleen olie uit je O-ring? Ik zie niks uit het gaatje komen hoor. Probeer nou eerst een nieuw ringetje voor je een nieuwe pomp regelt :+
 
De as van de waterpomp schuift in het motorblok over een andere as want de waterpomp, dit is gewoon een simpele as met een sleuf erin en zo haakt het in elkaar.

Ik zal even kijken of ik in de garage bij mijn reserveblok kan komen en dan zal ik even een fotootje proberen te maken, dit is ook een 929rr blok.

Ik heb net even gekeken:

De as van de waterpomp schuift over de as van de oliepomp welke in het blok gemonteerd zit.

ik heb even een foto gemaakt van de as van de oliepomp, de waterpomp schuift hier dus overheen.

as2_zps34980ccb.jpg
 
Ik heb net even gekeken:

De as van de waterpomp schuift over de as van de oliepomp welke in het blok gemonteerd zit.

ik heb even een foto gemaakt van de as van de oliepomp, de waterpomp schuift hier dus overheen.

[afbeelding]

Ah, daar word het idd een stuk duidelijker van.

Ik snap nu, boutjes los van de pomp, en er uit trekken.

(wel eerst koelvloeistof en olie aftappen).


Ik ga morgen even een nieuwe O-ring bestellen.
 
Ah, daar word het idd een stuk duidelijker van.

Ik snap nu, boutjes los van de pomp, en er uit trekken.

(wel eerst koelvloeistof en olie aftappen).


Ik ga morgen even een nieuwe O-ring bestellen.

moet je ff naar kijken maar volgens mij hoef je de olie niet eens af te tappen als de motor rechtop staat. Naar de foto's kijkend zou ik wel eerst alles rond de pomp goed schoonmaken.
 
moet je ff naar kijken maar volgens mij hoef je de olie niet eens af te tappen als de motor rechtop staat. Naar de foto's kijkend zou ik wel eerst alles rond de pomp goed schoonmaken.
Haha, ja, dat doe ik ook zeker wel!
Alleen straks hier thuis bleek dat ik de remmenreiniger en alles nog bij mijn ouders heb staan.

Ik heb alleen de kuipen er even afgehaald, en geinspecteerd.
 
Zit er geen haarscheurtje in je carter deel? In of nabij het schroefgat?
(misschien kun je met een led lampje het schroefgat verlichten om het beter te kunnen zien)
 
Ja, dat heb ik gedaan, en helemaal uitgespoten met remmenreiniger. Niks te zien. Met mijn vinger in het cather geweest, en gevoeld aan de andere kant, maar niks aan de hand. De lekkage zou toch wel van de pomp zijn gekomen. Ik heb allen helemaal schoon gemaakt, nieuwe ring geplaatst, en teruggebouwd. Hij zit nu oliezeidig weer aan het blok, en staat op de standaard. Ik ben benieuwd. Even eten, en na het eten weer kijken of er iets lekt. Zo niet, dan monteer ik de slangen weer, vul de KVS, en laat de motor warm draaien, en zet hem weer op de standaard, en wacht weer. Hoop dat e.e.a. dicht blijft.
 
Hallo Niels,
Ben benieuwd hoe het verder met je waterpomp af is gelopen?
Is het opgelost of heb je nog iets anders gevonden wat het probleem was.
En moet er bij het monteren van waterpomp in het blok geen afdichtingspakking of rubberen ring geplaatst worden?
Heb nu zelf een zzr 600 met een kapotte waterpomp of keerkring of Rubberen ring !!
Groetjes frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan