Keerring blok - waterpomp vervangen CBR 929rr Fireblade 2001

NielsDerksen

MF veteraan
7 mrt 2009
4.519
0
Aalten
Hallo MF technici,

Laatst lag er plots olie onder de motor.
Ik heb dit vandaag onderzocht, en het bleek de overgang van blok naar de waterpomp.
Zie de foto (klikbaar voor hoge resolutie):

De foto is van onderen genomen. Ik lag dus op de grond.
Als je goed kijkt zie je een druppel.
Een as vanuit de waterpomp zit daar op 1 of andere manier aan het motorblok/versnellingsbak.

Als ik het opzoek in de partslist, vind ik dit:








Ik vraag me dus echt af... Dat robberen ringetje (nummer 10 bij de waterpomp),
dat is toch niet echt de keerring die de olie moet tegenhouden?

Als ik op dat andere plaatje kijk, zie ik heel veel, maar welke of wat het nou moet zijn kan ik niet opmaken, ook niet uit de benamingen van de onderdelen.

Zou het dan toch 19 (lager), en 20 (keerring) zijn?

Heeft iemand een idee?

En weet iemand of dit zelf te doen is?

Ik snap dat de koelvloeistof er af moet, pomp er af, en dat zal best lukken.
De olie zal er af moeten, en dut lukt ook prima in de regel met onderhoud.
Gaat mij meer om de keerring zelf vervangen.


Bedankt vast voor jullie reactie's!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je alleen die o-ring hebben er hoeft in mijn optiek ook geen keerring aangezien het 2 stil staande delen zijn, en het lijkt erop dat die 19 en 20 voor je schakelpedaaltje zijn.

Maar ik heb nog nooit zo'n blok van dichtbij gezien
dusnu eens kijken wat cbr kenners er van zeggen. :P
 
Ik denk inderdaad ook dat 19 en 20 van het schakelasje zijn, gezien nummer 5 aan de motor te zien is, en dat ding zit bij het schakelasje inderdaad.
Maar stilstaande delen...
Ergens moet er een afdichting zijn. Als je op de foto kijkt, dan zie je ook een gaatje. Hierin loopt de as.
Tussen de motor/versnellingsbak en de waterpomp zit dus een as, die "open" is met de buitenlucht lijkt het, gezien dat gaatje.
Zo lijkt het mij althans hoor... Kan er maarzo naast zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaatje is er voor als je keerring IN de as, of water of olie lekken dan druppelt het door het gaatje.
Maar daar komt bij jou niks uit, dus de pomp assembly is gewoon goed. Alleen de pomp naar je Carter lekt, hier zit ook geen enkele druk, het is net als je blok deksels.
 
Dan zou dit dus het gat moeten zijn waar 19 en 20 in komen...



Ik kan op dat plaatje niet echt zien waar de waterpomp op of tegenaan gemonteerd word.

Heeft iemand een idee.

@I3on,

Thanks! Ik weet nu iid e.e.a. hoe het in elkaar steekt. De keerring zit dus in de pomp asembly.
Tussen pomp en blok/versnellingsbak zit alleen een rubberen ring.
Ik vraag me af hoe in hemelsnaam dat kan gaan lekken.
Dat is in principe toch niet aan slijtage onderhevig zou je zeggen... Toch?




Waarom moet daar een keerring zitten?
De ring is de enige afdichting.

Ja, ik snap nu e.e.a. hoe het in elkaar zit dankzei I3on.

Weet iemand of het een beetje te doen is deze ring te vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is waar, normaal hangt er wel eens een druppel aan het gaatje
Maar soms gaan dingen gewoon lekken, kan zijn dat het ooit al is los is geweest en niet lekker gezeten heeft. Je weet het niet.
 
Nee dat is waar, normaal hangt er wel eens een druppel aan het gaatje
Maar soms gaan dingen gewoon lekken, kan zijn dat het ooit al is los is geweest en niet lekker gezeten heeft. Je weet het niet.

Edit: volgens mij zitten er in je pomp 2 lange bouten die hem op z'n plek houden, dus slangen eraf (komt je koelwater eruit) dan 2 boutjes los, pomp eraf en ring vervangen.
 
Nee dat is waar, normaal hangt er wel eens een druppel aan het gaatje
Maar soms gaan dingen gewoon lekken, kan zijn dat het ooit al is los is geweest en niet lekker gezeten heeft. Je weet het niet.

* Klein detail... De motor heeft (vermoedelijk**) zo'n 140.000 km. ervaring.

** De km. is gestopt bij 99.999, en daar blijven staan.
 
Pomp eraf, ring vervangen, pomp erop... ik noem dat wel te doen ja. Maar kijk wel waarom hij is gaan lekken.

Ja, ik kijk zeker of alles daar binnen nog wel lekker is...
Ja, die pomp er af zal niet de moeite zijn. Bouten los waarmee die aan het blok/versnellingsbak zit, en trekken maar.
Of niet??? Die as zelf, die "haakt" een soort van in elkaar gok ik?
Daar zullen geen vreemde dingen te verwachten zijn toch?
 
ik heb wel eens de waterpomp van een ZZR600 uit elkaar gehaald, deze lekte water over de mechanical seal aan de pompzijde.

gevolg was dat de lagers (2x) + keerring ook stukgelopen waren.
het kan best zijn dat je oliekeerring naar de klote is, maar dat zie je pas als je de gehele pomp eraf hebt en los met de hand ronddraait (dan voel je of de 2 lagers stuk zijn/speling hebben)

volgens mij zit dat lekgaatje namelijk pas NA de afdichting van de aandrijfas.
 
Het gaatje zit tussen de oliekeerring en waterkeerring in. Zonder dat gaatje zou je er niet of te laat achter komen als 1 van beide keerringen lek is.
Ik zou eerst de boel eens schoonmaken en kijken waar hij echt lekt.
 
Het gaatje zit tussen de oliekeerring en waterkeerring in. Zonder dat gaatje zou je er niet of te laat achter komen als 1 van beide keerringen lek is.
Ik zou eerst de boel eens schoonmaken en kijken waar hij echt lekt.

Ja, dat was plan 1 van mij inderdaad...
Wil het geval dat ik alle remmenreiniger en overige MeuQ nog bij mijn ouders heb staan :Z .

Nou goed... Ik zal eerst eens lekker met remmenreiniger de boel schoonmaken, dan de motor eens een 10 min. laten lopen, en kijken waar het er uit komt.

Ik ga er toch wel vanuit echt daar, maar ik vind het vanzelf.
 
Er zitten in de pomp 2 keerringen, 1 voor de olie en de ander voor het water.`
Daar het buitenhuis niet hoeft te draaien voldoet daar een o ring ook.

Als de lagers gaar zijn van de pomp zelf gaat/kan deze ook lekken aan het betreffende deel (keerring), dat kan zijn water of olie.. En daar is dat gaatje voor. Dat er geen water bij de olie kan komen maar het naar buiten kan.

Aan jou zelf te controleren of de Oring lekt of dat er toch olie uit dat gaatje komt..
Moet je de pomp uit elkaar halen vervang je ze alle 3.
Is het alleen de O ring vervang je deze alleen, en plaats je het weer terug.

Volgens mij wijs je met die pijl naar het gat van de pomp.
 
Zo, ik heb even een tekening gemaakt van hoe ik denk dat het wel eens zou kunnen zitten.
Kan iemand mij vertellen of ik me e.e.a. goed voorstel zo?


(Klik op de foto voor hoge resolutie).

Maar mensen... STEL ik wil die hele meuk reviseren. Ik bedoel dus, keerringetjes vervangen, en de rubberen O-ring, eventueel lagertjes...
Op de partlist van Honda staan deze niet.
Wil dit zeggen dat er gewoon een ander pompje op moet in dat geval?
 
Terug
Bovenaan Onderaan