Om te janken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark2302

MF'er
12 dec 2013
91
9
Appingedam
Hey iedereen,

Heb vandaag wat bedrading moeten (laten) repareren van m'n R6..
Ik dacht, ik laat even zien wat ik aantrof toen ik de isolatietape verwijderde. (voor degene die het interessant vindt)
Heb deze fiets in november van iemand gekocht van iemand die zelf wat houtje/touwtje LED-knippers, Xenon verlichting en een andere regelaar heeft gemonteerd.


Hier zal menig monteur/elektricien de tranen van in de ogen springen. '( '(
Nog een godswonder dat de boel niet in de fik is gevlogen.


full
 
Nee.
Naarmate het toerental toeneemt neemt ook de spanning toe.
De spanningsregelaar gaat de dynamo zo ver belasten dat de spanning stabiliseerd op zo'n 14 volt.
Bij meer gebruikers heeft de regelaar minder werk maar de belasting door de dynamo en dus de 3 gele draden blijft gelijk bij hetzelfde toerental.


Produceren onafgeregeld toch ook zo`n 60 tot 80 volt ? elke uitgang .
 
Het is wel afhankelijk van welk soort stekker, en de dingen op de foto van TS kunnen best een aardige tijdelijke oplossing zijn, maar als het niet los hoeft te kunnen soldeer ik altijd. Als het wel los moet kunnen en toch een permanente oplossing moet zijn (bijvoorbeeld; al mijn accesoires zitten op een losse extra contactgeschakelde en gezekerde homebrew kabelboom die ik eruit wil kunnen halen) ga ik vaak voor dit soort stekkertjes, verkrijgbaar van enkelvoudig tot blokjes van weet ik hoeveel...

10 Kits 2 Pin Way Sealed Waterproof Electrical Wire Connector Plug Car Auto*Sets

Ge-wel-dig spul, maar vereist de goede tang (geen bouwmarktding) en best duur. Maar werkt ;) Oh ja, eigenlijk moet je ze van het merk hebben natuurlijk, maar tbh ik heb beiden gebruikt en er zit amper verschil tussen, afgezien van een factortje 6 in prijs.


Die stekkers uit je link zijn inderdaad veel sterker, deze hebben een trekontlasting en zijn waterdicht.
 
Dat de discussie overal naar toe vliegt , mischien .... B|
Ik zeg toch, zowel de maximale stroom als spanning nemen toe met toerental. Als je teveel gebruikers eraan hangt hebben ze geen van allen genoeg stroom en krijg je zwakke lampjes en een startmotor die niet rond wil, maar dat alles verandert er niets aan dat de dynamo evenveel levert of alles nu aan of uit staat ;)

En ja, het is raar dat ik in m'n voorbeeld de startmotor noem bij een draaiende motor.
 
Laatst bewerkt:
quote:
Unruled schreef op 29 december 2014 @ 21:47:Het is wel afhankelijk van welk soort stekker, en de dingen op de foto van TS kunnen best een aardige tijdelijke oplossing zijn, maar als het niet los hoeft te kunnen soldeer ik altijd. Als het wel los moet kunnen en toch een permanente oplossing moet zijn (bijvoorbeeld; al mijn accesoires zitten op een losse extra contactgeschakelde en gezekerde homebrew kabelboom die ik eruit wil kunnen halen) ga ik vaak voor dit soort stekkertjes, verkrijgbaar van enkelvoudig tot blokjes van weet ik hoeveel...

http://www.ebay.co.uk/itm...M&hash=item417df0bc12

Ge-wel-dig spul, maar vereist de goede tang (geen bouwmarktding) en best duur. Maar werkt ;) Oh ja, eigenlijk moet je ze van het merk hebben natuurlijk, maar tbh ik heb beiden gebruikt en er zit amper verschil tussen, afgezien van een factortje 6 in prijs.



Die stekkers uit je link zijn inderdaad veel sterker, deze hebben een trekontlasting en zijn waterdicht.

Deze stekkers zijn er opgezet omdat de koekebakker van wie ik de motor heb, het verkeerde type spanningsregelaar heeft gekocht (er schijnen 2 types in omloop te zijn voor een R6).
Dus i.p.v. terug te gaan en de juiste aan te schaffen, heeft deze slimmerik besloten om de multistekkers maar van de regelaar en van de kabelboom af te knippen en deze te verbinden met knijpstekkers.

Volgens degene die me geholpen heeft waren deze stekkers waren dusdanig k**te gemonteerd dat de weerstand te groot is geworden (vocht etc.) en daardoor is de bedrading te warm geworden.
Het geheel is nu met betere kwaliteit stekkers gemonteerd en m.b.v. het juiste gereedschap.
Een krimpkous houdt de boel nu waterdicht..

Wou de boel eigenlijk solderen, maar er zat niet heel veel draad meer op de kabelboom en bij een defecte regelaar had hier weer in moeten knippen als ik de boel vast had gesoldeerd.
Op deze manier kan ik de boel nog los halen, mocht dat ooit weer nodig zijn.
 
Ik weet niet wat hij denkt.
Ik zeg dat de stroom door de gele draden niet afhankelijk is van de gebruikers maar enkel van het toerental.
Als er iemand dat niet begrijpt wil ik het nog wel een keer uitleggen hoor.
 
Waar heb ik dat geschreven?
Ik zeg dat de stroom door de dynamo bij een zelfde toerental gelijk blijft bij verschillende belastingen/gebruikers.
dus bij maximale belasting loopt er net zoveel stroom als bij bijna geen belasting? dit vind ik moeilijk te geloven. omdat als ik mijn kaatje maximaal belast ik nog steeds geen stroom te kort kom (accu laad op). dat is dus zo een 440 watt. en als ik alle gebruikers uit zet (licht handvatverwarming ) al die energie , want de stroom zou gelijk blijven, in de spanningsregelaar in warmte wordt omgezet .

dit vind ik moeilijk te geloven.
 
Deze stekkers zijn er opgezet omdat de koekebakker van wie ik de motor heb, het verkeerde type spanningsregelaar heeft gekocht (er schijnen 2 types in omloop te zijn voor een R6).
Dus i.p.v. terug te gaan en de juiste aan te schaffen, heeft deze slimmerik besloten om de multistekkers maar van de regelaar en van de kabelboom af te knippen en deze te verbinden met knijpstekkers.
Da's best humor, want deze stekkers kunnen helemaal geen grote stroomsterktes aan :P
Volgens degene die me geholpen heeft waren deze stekkers waren dusdanig k**te gemonteerd dat de weerstand te groot is geworden (vocht etc.) en daardoor is de bedrading te warm geworden.
Het geheel is nu met betere kwaliteit stekkers gemonteerd en m.b.v. het juiste gereedschap.
Een krimpkous houdt de boel nu waterdicht..
*O*
Wou de boel eigenlijk solderen, maar er zat niet heel veel draad meer op de kabelboom en bij een defecte regelaar had hier weer in moeten knippen als ik de boel vast had gesoldeerd.
Op deze manier kan ik de boel nog los halen, mocht dat ooit weer nodig zijn.
Ja, dat kan een overweging zijn om toch voor stekkers te gaan. Als het dan maar wel goede zijn dit keer kan dat niet zo heel veel kwaad :)
 
dus bij maximale belasting loopt er net zoveel stroom als bij bijna geen belasting? dit vind ik moeilijk te geloven. omdat als ik mijn kaatje maximaal belast ik nog steeds geen stroom te kort kom (accu laad op). dat is dus zo een 440 watt. en als ik alle gebruikers uit zet (licht handvatverwarming ) al die energie , want de stroom zou gelijk blijven, in de spanningsregelaar in warmte wordt omgezet .

dit vind ik moeilijk te geloven.
Dat is dus precies waar ie voor is :)


Als het lastig is die getallen op orde te krijgen, bedenk je dat je koplamp van 55W voor 90% hitte uitstraal, en zo heel erg veel is dat niet eens want het kan zonder heatsink en in een gesloten behuizing. De spanningsregelaar heeft een heatsink en zit vaak open gemonteerd, een watje of 300 kun je wel affakkelen op die manier, en je accu wil ook altijd wel wat hebben.

In huis zouden we het verspilling noemen, maar goed.
 
Laatst bewerkt:
Deze stekkers zijn er opgezet omdat de koekebakker van wie ik de motor heb, het verkeerde type spanningsregelaar heeft gekocht (er schijnen 2 types in omloop te zijn voor een R6).
Dus i.p.v. terug te gaan en de juiste aan te schaffen, heeft deze slimmerik besloten om de multistekkers maar van de regelaar en van de kabelboom af te knippen en deze te verbinden met knijpstekkers.

Volgens degene die me geholpen heeft waren deze stekkers waren dusdanig k**te gemonteerd dat de weerstand te groot is geworden (vocht etc.) en daardoor is de bedrading te warm geworden.
Het geheel is nu met betere kwaliteit stekkers gemonteerd en m.b.v. het juiste gereedschap.
Een krimpkous houdt de boel nu waterdicht..

Wou de boel eigenlijk solderen, maar er zat niet heel veel draad meer op de kabelboom en bij een defecte regelaar had hier weer in moeten knippen als ik de boel vast had gesoldeerd.
Op deze manier kan ik de boel nog los halen, mocht dat ooit weer nodig zijn.


er zijn nieuwe stekkers in de handel, daar zitten al stekkertjes en draden in/aan.
die zijn lang genoeg om aan de [te korte] draden die uit je kabelboom komen te solderen.

je motorzaak zal ze ook wel hebben.
 
dus bij maximale belasting loopt er net zoveel stroom als bij bijna geen belasting? dit vind ik moeilijk te geloven. omdat als ik mijn kaatje maximaal belast ik nog steeds geen stroom te kort kom (accu laad op). dat is dus zo een 440 watt. en als ik alle gebruikers uit zet (licht handvatverwarming ) al die energie , want de stroom zou gelijk blijven, in de spanningsregelaar in warmte wordt omgezet .

dit vind ik moeilijk te geloven.

heeft jou BMW niet hetzelfde systeem als een auto?
dat werkt anders.
 
dus bij maximale belasting loopt er net zoveel stroom als bij bijna geen belasting? dit vind ik moeilijk te geloven. omdat als ik mijn kaatje maximaal belast ik nog steeds geen stroom te kort kom (accu laad op). dat is dus zo een 440 watt. en als ik alle gebruikers uit zet (licht handvatverwarming ) al die energie , want de stroom zou gelijk blijven, in de spanningsregelaar in warmte wordt omgezet .

dit vind ik moeilijk te geloven.
Dat is heel goed dat je dat niet geloofd wat dat is bij die autodynamo van jou ook niet zo.
Het ging hier niet om jouw dynamo maar die van ts en dat is een ander systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan