Om te janken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark2302

MF'er
12 dec 2013
91
9
Appingedam
Hey iedereen,

Heb vandaag wat bedrading moeten (laten) repareren van m'n R6..
Ik dacht, ik laat even zien wat ik aantrof toen ik de isolatietape verwijderde. (voor degene die het interessant vindt)
Heb deze fiets in november van iemand gekocht van iemand die zelf wat houtje/touwtje LED-knippers, Xenon verlichting en een andere regelaar heeft gemonteerd.


Hier zal menig monteur/elektricien de tranen van in de ogen springen. '( '(
Nog een godswonder dat de boel niet in de fik is gevlogen.


full
 
:? niet van beide?
Nee.
Naarmate het toerental toeneemt neemt ook de spanning toe.
De spanningsregelaar gaat de dynamo zo ver belasten dat de spanning stabiliseerd op zo'n 14 volt.
Bij meer gebruikers heeft de regelaar minder werk maar de belasting door de dynamo en dus de 3 gele draden blijft gelijk bij hetzelfde toerental.
 
Werking spanningsregelaar.
Spanning of stroom te hoog:
Verlaag het magnetisme van de veldspoel
Of verlaag de veldstroom
Of door verhogen van de veldweerstand
Spanning of stroom te laag:
Verhoog het magnetisme van de veldspoel
Of door het verlagen of weglaten van de veldweerstand

Functie spanningsregelaar:
Voorkomt overladen van de accu.
Voorkomt doorbranden lampen enz.
Zorgt dat de dynamo niet verbrand.
Gaat het leeglopen van de accu tegen via dynamo bij stilstand van de motor.
( Het laatste is afhankelijk van het type spanningsregelaar).
 
Werking spanningsregelaar.
Spanning of stroom te hoog:
Verlaag het magnetisme van de veldspoel
Of verlaag de veldstroom
Of door verhogen van de veldweerstand
Spanning of stroom te laag:
Verhoog het magnetisme van de veldspoel
Of door het verlagen of weglaten van de veldweerstand

Functie spanningsregelaar:
Voorkomt overladen van de accu.
Voorkomt doorbranden lampen enz.
Zorgt dat de dynamo niet verbrand.
Gaat het leeglopen van de accu tegen via dynamo bij stilstand van de motor.
( Het laatste is afhankelijk van het type spanningsregelaar).
Dat gaat op bij zo'n 10% van alle motoren.
De meeste hebben geen veldspoel en werkt de spanningsbegrenzing op vermogenvernietiging.
 
Nee.
Naarmate het toerental toeneemt neemt ook de spanning toe.
De spanningsregelaar gaat de dynamo zo ver belasten dat de spanning stabiliseerd op zo'n 14 volt.
Bij meer gebruikers heeft de regelaar minder werk maar de belasting door de dynamo en dus de 3 gele draden blijft gelijk bij hetzelfde toerental.
het ging over stroom, waar komt die spanning nu opeens in jouw reactie vandaan?
 
Ik vind persoonlijk die krimpstekkertjes veel irritanter om naar te kijken dan een gaatje in de bedrading hier en daarn, zó allergisch voor die dingen:+

Was pas nog bezig met m'n draadboom, gaat m'n soldeerbout kapot met een groot deel van de boom uit elkaar, en ik MOEST die avond naar huis. Boel met stekkertjes aan elkaar gezet en naar huis gereden. Vandaag alles weer los getrokken en alsnog gesoldeerd...
 
het ging over stroom, waar komt die spanning nu opeens in jouw reactie vandaan?
Het probleem met dynamo's is dat de spanning toeneemt met het toerental, maximale stroom wordt ook hoger maar da's juist nuttigen betekent alleen dat je er meer apparaten aan kunt hangen. De regelaar moet die spanning begrenzen, niet de stroom. Dus vandaar dat hij spanning noemt, best logisch als je er even over nadenkt.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met dynamo's is dat de spanning toeneemt met het toerental, maximale stroom wordt ook hoger maar da's juist nuttig. De regelaar moet die spanning begrenzen, niet de stroom. Dus vandaar dat hij spanning noemt, best logisch als je er even over nadenkt.
maar v.d.v. heeft het erover dat de srroom door de draden gelijk blijft?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk die krimpstekkertjes veel irritanter om naar te kijken dan een gaatje in de bedrading hier en daarn, zó allergisch voor die dingen:+

Was pas nog bezig met m'n draadboom, gaat m'n soldeerbout kapot met een groot deel van de boom uit elkaar, en ik MOEST die avond naar huis. Boel met stekkertjes aan elkaar gezet en naar huis gereden. Vandaag alles weer los getrokken en alsnog gesoldeerd...


Als je de goeie hebt, en een goeie tang ervoor is er in mijn ogen niks mis mee.
Maar meestal worden er stekkers gebruikt van een :r kwaliteit ,
en daar gaat het dan vaak mis .
 
Als je de goeie hebt, en een goeie tang ervoor is er in mijn ogen niks mis mee.
Maar meestal worden er stekkers gebruikt van een :r kwaliteit ,
en daar gaat het dan vaak mis .
Het is wel afhankelijk van welk soort stekker, en de dingen op de foto van TS kunnen best een aardige tijdelijke oplossing zijn, maar als het niet los hoeft te kunnen soldeer ik altijd. Als het wel los moet kunnen en toch een permanente oplossing moet zijn (bijvoorbeeld; al mijn accesoires zitten op een losse extra contactgeschakelde en gezekerde homebrew kabelboom die ik eruit wil kunnen halen) ga ik vaak voor dit soort stekkertjes, verkrijgbaar van enkelvoudig tot blokjes van weet ik hoeveel...

10 Kits 2 Pin Way Sealed Waterproof Electrical Wire Connector Plug Car Auto Set | eBay

Ge-wel-dig spul, maar vereist de goede tang (geen bouwmarktding) en best duur. Maar werkt ;) Oh ja, eigenlijk moet je ze van het merk hebben natuurlijk, maar tbh ik heb beiden gebruikt en er zit amper verschil tussen, afgezien van een factortje 6 in prijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan