KM teller tijdens rijden spontaan uit

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
Harley Sportster XLH1200 1997

Tijdens het rijden slaat de KM teller (elektrisch) spontaan uit, wijzer gaat naar 0.
Dit gebeurt niet met regelmaat, maar meestal na een rit van ongeveer een uur en na het rijden van een constante snelheid.
De snelheid maakt niet uit, of ik nou een tijd 80 of op de snelweg 100 of 120 rij.
Als dit gebeurt, stop ik bij de eerste mogelijkheid, tankstation of parkeerplek.
Motor uit en gelijk weer starten, en hop de teller doet het weer. Heel vreemd.
Losse contacten lijkt me sterk, dan moet dit vaker gebeuren. Slechte massa, dan zou ook de verlichting ermee moeten stoppen.
Wie heeft hier ervaring mee, of heeft een idee?
Alvast bedankt.
 
Stoppen is niet voldoende. Motor echt volledig uit. Contact dus inderdaad uit/aan.
Heel suf, van de zomer naar Luxemburg, op de heenweg geen probleem. Op de terugweg pas na ongeveer 200km. Een week later naar limburg, op de heenweg geen probleem, weer op de terugweg na 100km weer uit. Er is geen peil op te trekken.
 
Stoppen is niet voldoende. Motor echt volledig uit. Contact dus inderdaad uit/aan.
Heel suf, van de zomer naar Luxemburg, op de heenweg geen probleem. Op de terugweg pas na ongeveer 200km. Een week later naar limburg, op de heenweg geen probleem, weer op de terugweg na 100km weer uit. Er is geen peil op te trekken.
Je hebt automatische zekeringen.

Die gaan weer op 'on' bij volledig contact uit.

Het kan zijn dat je ergens een sluitinkje hebt, precies in de zekering voor je klok. Weet even uit mijn hoofd niet of die een zekering voor zichzelf heeft.

Kun je wel proberen of bijvoorbeeld raw's en controle lichtjes het doen, als de teller er mee opgehouden is?

En die zekering is na te meten, zoals een schakelaar. Als je weet waar ze zitten, kun je dat relatief eenvoudig doen als het euvel zich voordoet.
 
Heb het electrisch schema bekeken, de tellerklok heeft geen eigen zekering.

Als de klok er mee stopt werkt alle verlichting normaal, ook de RAW's en controlelampjes.

De bedrading van de klok is gekoppelt aan de "speed sensor", zou deze vuil kunnen zijn, probleempje met de bedrading, of te warm worden na het rijden? Tijd voor vervanging van de sensor?
 
Heb het electrisch schema bekeken, de tellerklok heeft geen eigen zekering.

Als de klok er mee stopt werkt alle verlichting normaal, ook de RAW's en controlelampjes.

De bedrading van de klok is gekoppelt aan de "speed sensor", zou deze vuil kunnen zijn, probleempje met de bedrading, of te warm worden na het rijden? Tijd voor vervanging van de sensor?
Volgens mijn schema heet die de 'instrument fuse'. 10A
Oranje draad.

Speed sensor krijgt prik via de klok.
Tachometer (als je die hebt) van dezelfde oranje draad, afgetakt na de fuse.

Even filosoferend: resetknopje kan ook lam zijn; net alsof je die permanent indrukt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De speed sensor zit achter de achterste cilinder en de startmotor. De 883 en de 1200 hebben een speciale sensor die in het versnellingsbak gedeelte van het carter zit geschroefd.
En ja ze gaan nogal eens stuk na verloop van tijd, soms doen ze niets en soms wijzen de bij 100 bv maar 10km aan.
Je moet dan eerst de connector loshalen voor je er aan sleutelt. Haal de sensor recht omhoog uit het carterdeel.
Als je klaar bent en ook de sensor weer hebt vastgezet met 90inch-pounds met de moment sleutel
zet je de connector weer vast en druk je zekering weer in de houder en plaats je de houder weer terug.
 
Mijn abs lampje in de auto ging bij warm weer aan, bij koud weer weer uit.
Was een normaal fenomeen volgens de garage. 1 abs sensor is defekt.

Nu heb ik totaal geen verstand van sensoren, ik weet niet waar jouw sensor precies zit enz.
Maar daar zou het bij jouw dus best aan kunnen liggen.
 
Ik heb het schema van 1997 all models. Ik heb geen tachometer. De oranje draad loopt in dit schema alleen naar de tachometer. De enige stroomdraad die er loopt is naar de verlichting van de KM klok, maar de verlichting blijft branden als de klok op 0 slaat.
Volgens het schema lopen er 2 zwarte draden en 1 rode draad van de KM klok naar de sensor en 2 zwarte draden naar de reset knop.
Alle zekeringen zijn pas vervangen, wellicht overbodig, maar dat doe ik standaard elk jaar, samen met olie, filters, bougies. Overigens voor het vervangen van de zekeringen gebeurde dit ook al.
Mijn vraagteken wordt steeds groter.
Ik kan wel de bedrading van de klok nakijken, wordt wel een klus want ik heb een kuip op 1200 gezet, dus eerst uitbouwen voordat ik erbij kan.
Volgens mijn schema heet die de 'instrument fuse'. 10A
Oranje draad.

Speed sensor krijgt prik via de klok.
Tachometer (als je die hebt) van dezelfde oranje draad, afgetakt na de fuse.

Even filosoferend: resetknopje kan ook lam zijn; net alsof je die permanent indrukt.
 
Bij uit/aan reset je eigenlijk alles weer.

Even ietswat offtopic, maar bij mn gts ging met enig regelmaat de abs in storing doordat ik met volgas nog 1 van mn twee remmen iets te laat losliet, hierdoor zag de abs computer een rotatie verschil en daardoor viel de failsafe in en werd de abs uitgeschakeld. In het begin stopte ik iedere keer, later zette ik op een gunstig moment (qua verkeer en situatie) even het contact uit en aan en kon ik gewoon verder rijden. Het heeft 1 keer geresulteerd dat ik alsnog langs de weg moest starten, alle andere keren startte de motor gewoon weer door de koppeling op te laten komen.

Mogelijk geeft je speedsensor af en toe verkeerde data richting de 'puls-naar-snelheid-unit' waardoor deze in de war raakt en de teller gewoon op 0 zet. Ik weet niet hoe het precies aangesloten zit op TS z'n motor.
 
full

full
 
Tellerwijzer gaat naar 0, cijfers van de teller (KM stand en dagteller) lopen niet verder (logisch als de teller geen snelheid registreerd). Maar de verlichting blijft branden
Gaat de wijzer van de teller naar nul en is dat het, of gaat de hele tellerunit uit?

Bij het eerste is het probleem het signaal, bij het tweede de stroomvoorziening van de teler.
 
Bedankt voor het schema. Komt nagenoeg overeen met mijn schema. De enige voedingsdraad volgens beide schema's is dus de oranje/wit draad. Als hier storing in zou zitten zouden er meer functies uit moeten vallen, alle controle lampjes lopen via deze oranje/wit draad.
Volgens mijn schema heet die de 'instrument fuse'. 10A
Oranje draad.

Speed sensor krijgt prik via de klok.
Tachometer (als je die hebt) van dezelfde oranje draad, afgetakt na de fuse.

Even filosoferend: resetknopje kan ook lam zijn; net alsof je die permanent indrukt.
 
Zoals ik al zei, de sensor gaat na verloop van tijd stuk bij de 883 en de 1200.
Hij is bekrachtigd door de rode draad (+) en de witte geeft de meter de puls die deze nodig heeft.
De zwarte is een massa draad.
Het is eigenlijk gewoon een elektro magneet die reageert op de uitgaande as van de versnellings bak (telt omwentelingen).
De rode en zwarte maken de sensor magnetisch en geven de sensor een inwendige schakeling van zwart naar de witte draad. Die rode (+) is alleen voor de magneet schakeling te activeren.

De meter heeft een eigen voeding (via contact aan) ORG/WHT die ook word gebruikt voor de lampjes, die ook door massa geschakeld worden.. Dat zijn de zwarte draden op de meter.

De ORG/WHT is de voeding voor de klok, die deze weer doorzet met rood naar de sensor.
 
Speedsensor had ik al gevonden, klopt. Toch maar eens kijken. Doormeten wordt lastig denk ik. Meestal zijn sensoren goed of kapot of aan vervanging toe als ze kuren vertonen, valt niets aan door te meten. We gaan er eens lekker voor zitten.
De speed sensor zit achter de achterste cilinder en de startmotor. De 883 en de 1200 hebben een speciale sensor die in het versnellingsbak gedeelte van het carter zit geschroefd.
En ja ze gaan nogal eens stuk na verloop van tijd, soms doen ze niets en soms wijzen de bij 100 bv maar 10km aan.
Je moet dan eerst de connector loshalen voor je er aan sleutelt. Haal de sensor recht omhoog uit het carterdeel.
Als je klaar bent en ook de sensor weer hebt vastgezet met 90inch-pounds met de moment sleutel
zet je de connector weer vast en druk je zekering weer in de houder en plaats je de houder weer terug.
 
Weer een mogelijke oorzaak? Zou het contactslot problemen kunnen geven? Het is namelijk geen origineel contactslot, ooit vervangen door de vorige eignaar voor een universeel 3-polig slot. Geeft wel te denken, omdat bij contact uit en contact aan de meter het weer doet.
Zoals ik al zei, de sensor gaat na verloop van tijd stuk bij de 883 en de 1200.
Hij is bekrachtigd door de rode draad (+) en de witte geeft de meter de puls die deze nodig heeft.
De zwarte is een massa draad.
Het is eigenlijk gewoon een elektro magneet die reageert op de uitgaande as van de versnellings bak (telt omwentelingen).
De rode en zwarte maken de sensor magnetisch en geven de sensor een inwendige schakeling van zwart naar de witte draad. Die rode (+) is alleen voor de magneet schakeling te activeren.

De meter heeft een eigen voeding (via contact aan) ORG/WHT die ook word gebruikt voor de lampjes, die ook door massa geschakeld worden.. Dat zijn de zwarte draden op de meter.

De ORG/WHT is de voeding voor de klok, die deze weer doorzet met rood naar de sensor.
 
Zoals ik al zei, de sensor gaat na verloop van tijd stuk bij de 883 en de 1200.
Hij is bekrachtigd door de rode draad (+) en de witte geeft de meter de puls die deze nodig heeft.
De zwarte is een massa draad.
Het is eigenlijk gewoon een elektro magneet die reageert op de uitgaande as van de versnellings bak (telt omwentelingen).
De rode en zwarte maken de sensor magnetisch en geven de sensor een inwendige schakeling van zwart naar de witte draad. Die rode (+) is alleen voor de magneet schakeling te activeren.

De meter heeft een eigen voeding (via contact aan) ORG/WHT die ook word gebruikt voor de lampjes, die ook door massa geschakeld worden.. Dat zijn de zwarte draden op de meter.

De ORG/WHT is de voeding voor de klok, die deze weer doorzet met rood naar de sensor.

Hallgever?
 
Las een vergelijkbaar verhaal ergens op internet, dat door een combinatie van hitte, warme motor, warm weer, warm lopen motor enz. de kop van de sensor beschadigd of soms zelfs smelt. Zat een mooie foto bij van een gesmolten sensor kop. Wellicht. Als ik terug ga denken, stond van de zomer in de file, buiten 34 graden, motor heet enz.
Hoor ik velen denken, met een motor kan je toch tussen de file door, tsja had er een aanhanger achter en stond te wachten voor een evenement.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan