toekomst in de reparatie techniek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.287
5.651
Ik zie de onderhouds intervallen steeds steeds langer worden tot het punt dat er niets meer onderhouden hoeft te worden en alles een wegwerp product is geworden.

Ook zie ik dat bv een telefoon van 500 euro wanneer hij stuk is, niet meer gerepareerd wordt, maar vervangen.

Die grens rekt steeds verder op. 30 jaar geleden stopte mijn moeder nog sokken en werd alle kleding nog versteld, maar dat zie ik de jeugd echt niet meer doen.

Hoe zien jullie de toekomst in de reparatie techniek voor de jeugd?
 
Laatst bewerkt:
Ben opgeleid als techneut,fijnmechanica,stempels en matrijzen omdat mijn ouders destijds vonden dat een goed vak leren belangrijk is ondanks het advies van school.
Ben ze er nog dankbaar voor.
Ben later in het MT gerold en nog nooit zo hard gewerkt als sindsdien.

Ik kijk niet neer op techniek want het zijn m'n eigen roots en ik heb vroeger alles aangepakt toen er geen werk in de techniek was tot straatmaker toe.Nooit de hand opgehouden.

Kan er daarom slecht tegen dat er altijd tegenaan gezeken wordt.
Ik ken vanuit mijn werk veel managers en verreweg de meesten zijn bevlogen mensen en het grappige is dat we altijd op zoek zijn naar goede techneuten,standaard opmerking is;kunnen jullie nog aan goede mensen komen?

Eerder merkte ik al op dat wij werk maken van stagiaires omdat dit de toekomst voor ons bedrijf is,wij gaan zelf op schoolpresentaties staan om ze enthousiast te maken.

Blijkbaar verkeer je in het juiste netwerk, mijn ervaringen zijn anders.
Klein praktijkvoorbeeld: Als ik met mijn werkkleding aan probeer een klant duidelijk te maken, waarom iets fout gaat, wordt ik niet geloofd en heb ik prutswerk afgeleverd. Als ik in nette kleding bij een klant kom en uitleg waarom iets fout gaat, wordt er geluisterd en wordt het probleem aangepakt. Dezelfde jongen, hetzelfde probleem, de kleding bepaald de uitkomst van een gesprek. Te belachelijk voor woorden. Niet de kleding, maar het vakmanschap dient te bepalen, hoe er met informatie wordt omgegaan, maar blijkbaar wordt je in werkkleding niet serieus genomen. En dat heb ik helaas niet 1 maal meegemaakt, maar tientallen malen. Het ergste was een klant, die me voor de rechter daagde en die hardop zei, dat hij het toch ging winnen, omdat hij veel slimmer was. Voor de rechtbank is de vloer aangeveegd met de eisen van de klant, is hij tot 2 maal toe op leugens betrapt, is de vloer aangeveegd met het expertise rapport dat hij door een onafhankelijk expert had laten maken. (Gezien de ervaringen uit het verleden zal de expert inmiddels wel met een boog om mij heen lopen en z'n leugens aan een ander verkopen. Ik heb hem namelijk vaker aangepakt :P ) De klant die me voor de rechter had gedaagd, heeft tot 2 maal toe de kans gehad, om zijn problemen zonder kosten opgelost te krijgen, maar dit geweigerd, omdat hij veel te hoge onrealistische eisen stelde. 2 keer heeft hij het aanbod afgewezen. Na de uitspraak van de rechter stond hij met lege handen en toen waren z'n kansen verkeken.
Mensen stellen hun eigen kennis vaak op onrealistische wijze ver boven dat van anderen.

Nog een voorbeeld: Ik kom bij een klant om een peperdure parketvloer te leggen (Kosten bijna 50.000 pleuro) Bij binnenkomst ruik ik het vochtige beton al, haal voor de zekerheid de meter er bij en constateer, dat de cementdekvloer nog veel te vochtig is om te kunnen leggen. Daar had de klant geen boodschap aan, de vloer moest en zou gelegd worden. Wel daar had ik geen boodschap aan, ik heb ook heel duidelijk uitgelegd, dat de kans ongeveer 100% was, dat het fout zou gaan. Maar dan moet er eerst met iemand die een pak draagt gebeld worden, voordat ik geloofd wordt. Terwijl de man in het pak nog minder van parketvloeren wist, dan m'n schoonmoeder, die nog net weet, dat parket van hout is gemaakt. De man in het pak kon alleen verkopen (En uiteindelijk door gebrek aan technische kennis failliet gaan :+ )
 
En waarom hadden die techneuten dat zelf niet bedacht?
Die managers zijn toch opvreters zonder enig nut?
Dat hadden ze zelf ook wel bedacht.
maar het was eerst altijd productie gaat voor.
Door veel storingen moest er op zaterdag over gewerkt worden om de productie af te maken.
en als je geen stilstand krijgt voor onderhoud dan nog meer storing enz,enz.
Daar heb je een manager voor nodig die die cirkel kan doorbreken in het mt.
 
Resultaten uit het verleden....

Kijk maar welke grote bedrijven de crisis het beste hebben doorstaan...
Familiebedrijven, waar management ook eigenaar was...

Kun je zo opzoeken
De afbraak bij ons begon toen het een multinational was (Nestle).
In 2005 is het opgekocht door een familie bedrijf.
Wij gingen op de oude voet verder.
Totdat de directie toch wel vond dat het anders moest.
geld is geen probleem,
ondanks crisis toch steigende omzet en winst en grote investeringen in het bedrijf.
 
De afbraak bij ons begon toen het een multinational was (Nestle).
In 2005 is het opgekocht door een familie bedrijf.
Wij gingen op de oude voet verder.
Totdat de directie toch wel vond dat het anders moest.
geld is geen probleem,
ondanks crisis toch steigende omzet en winst en grote investeringen in het bedrijf.


Als de direktie het personeel serieus neemt, verbetert de sfeer in het bedrijf en dan krijgen deze meestal ook weer hart voor de zaak.
Dan willen ze wel overwerken als het echt nodig is, ook al komt het slecht uit.
Het uurloon alleen is niet het belangrijkste.
 
Blijkbaar verkeer je in het juiste netwerk, mijn ervaringen zijn anders.
Klein praktijkvoorbeeld: Als ik met mijn werkkleding aan probeer een klant duidelijk te maken, waarom iets fout gaat, wordt ik niet geloofd en heb ik prutswerk afgeleverd. Als ik in nette kleding bij een klant kom en uitleg waarom iets fout gaat, wordt er geluisterd en wordt het probleem aangepakt. Dezelfde jongen, hetzelfde probleem, de kleding bepaald de uitkomst van een gesprek. Te belachelijk voor woorden. Niet de kleding, maar het vakmanschap dient te bepalen, hoe er met informatie wordt omgegaan, maar blijkbaar wordt je in werkkleding niet serieus genomen. En dat heb ik helaas niet 1 maal meegemaakt, maar tientallen malen. Het ergste was een klant, die me voor de rechter daagde en die hardop zei, dat hij het toch ging winnen, omdat hij veel slimmer was. Voor de rechtbank is de vloer aangeveegd met de eisen van de klant, is hij tot 2 maal toe op leugens betrapt, is de vloer aangeveegd met het expertise rapport dat hij door een onafhankelijk expert had laten maken. (Gezien de ervaringen uit het verleden zal de expert inmiddels wel met een boog om mij heen lopen en z'n leugens aan een ander verkopen. Ik heb hem namelijk vaker aangepakt :P ) De klant die me voor de rechter had gedaagd, heeft tot 2 maal toe de kans gehad, om zijn problemen zonder kosten opgelost te krijgen, maar dit geweigerd, omdat hij veel te hoge onrealistische eisen stelde. 2 keer heeft hij het aanbod afgewezen. Na de uitspraak van de rechter stond hij met lege handen en toen waren z'n kansen verkeken.
Mensen stellen hun eigen kennis vaak op onrealistische wijze ver boven dat van anderen.

Nog een voorbeeld: Ik kom bij een klant om een peperdure parketvloer te leggen (Kosten bijna 50.000 pleuro) Bij binnenkomst ruik ik het vochtige beton al, haal voor de zekerheid de meter er bij en constateer, dat de cementdekvloer nog veel te vochtig is om te kunnen leggen. Daar had de klant geen boodschap aan, de vloer moest en zou gelegd worden. Wel daar had ik geen boodschap aan, ik heb ook heel duidelijk uitgelegd, dat de kans ongeveer 100% was, dat het fout zou gaan. Maar dan moet er eerst met iemand die een pak draagt gebeld worden, voordat ik geloofd wordt. Terwijl de man in het pak nog minder van parketvloeren wist, dan m'n schoonmoeder, die nog net weet, dat parket van hout is gemaakt. De man in het pak kon alleen verkopen (En uiteindelijk door gebrek aan technische kennis failliet gaan :+ )

Dat is precies wat ik in dit topic vaak tegen kom alleen anders dan jij nu bedoelt(denk ik)
Wat betreft de kleding dat in natuurlijk te absurd voor woorden maar wat kan de manager hieraan doen?dit doet jouw klant.
Wat wel meespeelt is de houding maar dat snap je zelf ook wel en gezien jouw posts zie ik wel in dat je pro-actief bent en niet een "kan mij wat bommen"houding.

Een goede manager zorgt ervoor dat hij voldoende van de (in dit geval)techniek weet al is het alleen maar dat je niet voor de gek gehouden wordt.
Ik heb een stofjas achterin liggen,tijdje geleden in België nog een matrijs gerepareerd bij een klant.
Was aan het eind van de dag dus in mijn eigen tijd waarna ik nog eens drie uur moest rijden.Had ook iemand voorbij kunnen laten komen maar dat zijn extra kosten en ik ben gratis.
Grappige was wel dat de directeur van het bedrijf bijna achterover sloeg toen hij mij in de werkplaats zag _O-
Dit jaar zelf de kerstborrel/buffet gemist omdat er nog wat met de hakken over de sloot geleverd moest worden.De jongens hebben ervoor gezorgd dat het lukte en ik heb het weg gebracht terwijl de rest zat te kanen.

Hoezo opvreter :+
 
:^
Desnoods een BBL opleiding.
Dyslecties of niet.
Talent voor techniek wordt er zo echt wel uitgepikt.
Ik heb een jonge marokaanse medelander aangenomen ,die graag en goed kan leren in de praktijk.
Een enthousiasme van heb ik jou daar.
Van nivo 2 is hij aan het doorleren naar nivo 4.
Zo leert hij van ons oude lullen alles van die fabriek.
Had ik er nog maar een paar.

@zot laat hem mechatronica leren.
stageplek kan hij bij mij krijgen,( min leeftijd 18 jaar ivb machines)


Dwingen heeft vaak geen zin, maar dat bedoel je denk ik ook niet.

Mechatronica komt altijd van pas bij motorreparaties.
Andersom ook, opleiding motorvoertuigen is een + als je geen mechatronica hebt gedaan.

Blablabla, mijn vrouw heeft een jongere collega van begin 20.
Op zijn 14de heeft deze zijn hand eraf gezaagt met thuis brandhout zagen.
Hij werkt nu al een paar jaar bij dit bedrijf als schakelkasten bouwer en aan verwant. Het gaat heel goed, hij kan alles wat een ander ook kan. Hij heeft ook voor zichzelf een brace gemaakt.
Die omgaat als het echt nodig is. Maar ook zonder kan hij bijna alles net zo snel en goed als zijn collega's met 2 handen :}
Ook bierdrinken gaat hem goed af. Ook in hetzelfde tempo als zijn collega's. Eigenlijk is er geen verschil totdat je ziet dat er wat mist.
 
Ik bedoel uiteraard : mechatronic heeft een toekomst.
Het is absoluut geen schande om via vmbo naar mbo dit te gaan leren.
Mijn zoon hebben ook zelf hun opleiding mogen uitzoeken.
Het leuke ervan is dat ze nu iets totaal anders doen dan waar ze voor geleerd hebben.
En ik ben hartstikke trots op ze , want ze doen het verdomd goed.
Ze werken met techniek, niet in de techniek
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan