toekomst in de reparatie techniek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.330
5.681
Ik zie de onderhouds intervallen steeds steeds langer worden tot het punt dat er niets meer onderhouden hoeft te worden en alles een wegwerp product is geworden.

Ook zie ik dat bv een telefoon van 500 euro wanneer hij stuk is, niet meer gerepareerd wordt, maar vervangen.

Die grens rekt steeds verder op. 30 jaar geleden stopte mijn moeder nog sokken en werd alle kleding nog versteld, maar dat zie ik de jeugd echt niet meer doen.

Hoe zien jullie de toekomst in de reparatie techniek voor de jeugd?
 
Laatst bewerkt:
Oja ik werk bij de technische dienst van een zuivel fabriek.
wij hebben op het ogenblik 5 vacatures in de technische dienst.
1 werkvoorbereider 2 electro en 2 werktuigbouwers.(lassers en sleutelaars)
daar is moeilijk aan te komen.
wij doen in iedergeval ons best om techniek door te laten gaan in de toekomst.


Waar?
 
Dat gebeurt alleen in bananenrepublieken zoals België.

Het woord verplaatsingsvergoeding gebruiken ? ja dat kan ik me voorstellen ;)

3d11036bd671d03c4250e2a1cec83cf8YmFuYW5lbi1hbGxlcmdpZS0yODR4MzAwLmpwZw==.jpg



Ow chips ja, :o , wat betreft de telefoons, 1 van 500 euro word best gerepareerd hoor, zat mensen die diensten aanbieden om schermen te vervangen e.d.
Maar er word vaak een verzekering afgesloten/meegenomen bij een abonnement dus word er eerst vervangen en later gekeken of het te repareren valt.
paar maanden later kunnen ze hem al omruilen voor een 'refurbished' = gerepareerd telefoontje.
Ik zou wel bij meerdere producten een nieuwe verwachten bij een defect in het begin , net na aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
even terug werd gezegd, dat de technische banen wel door buitenlanders zou worden ingevuld.

ik ben van mening dat die buitenlanders alleen of hoofdzakelijk voor ongeschoolde arbeid worden gehaald (vrachtwagenchafeur, 80% v/d bouw, lopende band enz.), waarbij geen communicatie met de klant word verreisd.
ik zie ze nog niet zo heel snel op locatie bij een klant een technische storing oplossen, waarbij je de klant moet "uithoren" wat er nu precies de klacht is.
misschien vast in een werkplaats, maar hebben ze wel het technisch nivo ?
 
even terug werd gezegd, dat de technische banen wel door buitenlanders zou worden ingevuld.

ik ben van mening dat die buitenlanders alleen of hoofdzakelijk voor ongeschoolde arbeid worden gehaald (vrachtwagenchafeur, 80% v/d bouw, lopende band enz.), waarbij geen communicatie met de klant word verreisd.
ik zie ze nog niet zo heel snel op locatie bij een klant een technische storing oplossen, waarbij je de klant moet "uithoren" wat er nu precies de klacht is.
misschien vast in een werkplaats, maar hebben ze wel het technisch nivo ?

Jazeker wel.

En wel met de aanleg van de glasvezelkabel.
Was een Pool met laptop en kwam even het internet inregelen en testen.
Had alleen een fout gemaakt in de spelling van ons al bestaande emailadres.
En we konden zijn hanepoten niet lezen op de handgeschreven kaart met inlognaam en wachtwoord.
Daarna nog wel gebeld met de KPN maar het emailadres kon niet meer veranderd worden.
 
\
Wat is er voor mensen niet duidelijk aan het bericht dat we weer on topic verder moeten gaan?
\
misschien was de vraag niet duidelijk

Hoe zien jullie de toekomst in de reparatie techniek voor de jeugd?

mag daar de opleiding niet bij betrokken worden? Van mij wel, maar wel graag opbouwend.

Dit is tot nog toe een zeer beschaafd topic waar op een nette manier visies gegeven worden. Ik zie het wel eens anders :+
 
Laatst bewerkt:
Hmm, 30 km in een straal rond gorinchem ivm met storingsdienst gsat niet lukken.

Dat wordt dan verhuizen.
als wtb trouwens geen storingsdienst.
etd nu nog wel, maar over 5 ploegendienst wordt nu nagedacht.
na 30 jaar storingsdienst ben ik wel blij met die 5 ploegendienst.
dan weet ik tenminste wanneer ik vrij ben.
 
Laatst bewerkt:
Even over de uit Nederland verdwijnende bedrijvigheid.


Onlangs sprak ik een schoolvriend. Hij is tegenwoordig tweede man van een inmiddels redelijk groot nieuw opgericht ontwerpbureau op het gebied van elektronische produkten.

Hij praat heel anders dan wat ik verder altijd hoor.

Bij z'n vorige werkgever werd alle produktie gedaan in het verre oosten, daarom moest ie heel veel reizen om dat allemaal in goede banen te leiden.
Ze zijn dan wel goedkoop in landen als China en Maleisie maar je moet ze ook heel goed in de gaten houden. Videoconferenties werken niet dus je moet er echt zelf naar toe; bij het aanbesteden, bij het begin van de produktie en liefst ook nog bij elke afname.
Ze zeggen daar altijd "ja" ook al is het "nee". Ze durven geen nee te zeggen ook al weten ze dat er iets mis gaat. Ze durven de baas al helemaal niet tegen te spreken ook al zit die er kilometers naast. (Dit is dus wat die schoolvriend zegt hè)

Voor productie is dat lastig, voor het ontwerpen van een goed product is het funest. Zelfs het bewierookte Japan is volgens hem helemaal niet zo ideaal, daar durven ze ook niet zelf na te denken.

Hij werd er in ieder geval behoorlijk moe van. Het ging ook te vaak mis, producten die uit het verre oosten werden geleverd voldeden ondanks alle papieren en beloften toch vaak niet aan de specificaties. Het eindproduct werkt dan gewoon niet en dat kun je niet hebben als bedrijf.


Nu is ie daar weg en in z'n nieuwe functie bij dit nieuwe bedrijf is ie bezig dergelijk werk juist weer naar Nederland te halen. Daar moet nog een hoop voor gebeuren maar ze willen toch die kant op, ze zijn daarvoor o.a. in gesprek met de politiek.
Hij beweert dat het in Nederland helemaal zo gek nog niet is.

Niet voor niets zit het ontwerpbureau in Nederland, nu willen ze de productie dus ook terughalen.
 
Laatst bewerkt:
Een reparatie van zeker 1 uur werk voor een motor met een marktwaarde van net het dubbele..

Ter aanzien van de verlengde onderhoudintervallen..
Nosfearatu heeft al een keer een opmerking gemaakt over de instapauto's C1 aygo dat die al veel eerder onderhoud nodig hadden als stond aangegeven in het boekje en/of de motorolie aankon.

(zoek en gij zult vinden) en dan kom je weer op het punt dat het ook een vak is om je klant daarvan op de hoogte te stellen en zodoende jezelf en je diensten te 'verkopen'.

In het begin was iedereen weg van de kwikfit maar uiteindelijk zijn er genoeg mensen achter gekomen dat daar niet altijd even precies omgegaan word met je auto.
Ze hebben nog steeds bestaansrecht, iig ze zijn er nog, nou dan moet een beetje handig en communicatief iemand toch een klantenbestand kunnen krijgen/onderhouden.
 
mijn werk bestaat voor 75 % uit reparatie's uitvoeren,
in een zeer breed gebied -mechanisch, elektrisch , stoom , perslucht ,procestechniek
gevolg van verkeerde zuinigheid door de werkgever, gepland onderhoud is ondergeschikt aan de productieplanning.

ook hier is moeilijk personeel voor te krijgen, zeker gezien de betaling.
men wil als operator iemand met MBO-4 opleiding achter de machines vraag me dan wel af welk niveau men als TD wil hebben.

zelfs onze ETD zit tot op component niveau te repareren, er is vaak geen nieuw betaalbaar spul voor die ouwe meuk die wij hebben staan.

voorlopig is er in onze tak van techniek nog lang werk met een interne dan wel externe TD,

( voorbeeldje, Scania Zwolle heeft zijn TD afgestoten en ipv daarvan zijn die mensen voor zichzelf begonnen als inhuur TD voor Scania dat bedrijf moet dus voor de know how zorgen en Scania niet meer )
 
Laatst bewerkt:
In het begin was iedereen weg van de kwikfit maar uiteindelijk zijn er genoeg mensen achter gekomen dat daar niet altijd even precies omgegaan word met je auto.
Ik heb nieuwe voorbanden voor de bus nodig en die kosten bij gerenommeerde zaken 210 euro/stuk. Bij de KF wilde ik al niet eens kijken omdat ik het een kudzaak vind en er slechte ervaringen mee heb.

Toch dacht ik: even spieken wat bandjes kosten. Wat denk je, dezelfde banden zijn 156 euro.

Mijn principes smolten weg als sneeuw voor de zon Ik denk dat mijn ervaringen, die al van een aantal jaren geleden zijn, aan veroudering onderhevig zijn, en ik gun ze een nieuwe kans.
 
Dat wordt dan verhuizen.
als wtb trouwens geen storingsdienst.
etd nu nog wel, maar over 5 ploegendienst wordt nu nagedacht.
na 30 jaar storingsdienst ben ik wel blij met die 5 ploegendienst.
dan weet ik tenminste wanneer ik vrij ben.

En wie belooft me dat ik er over 2 jaar niet uitgeflikkert word bij een reorganisatie?
Dan blijf je aan het verhuizen.
 

bruto zit een goeie bankwerker rond de €2500,-
ik vind dit nou niet de hoofdprijs, vooral als in zeg dat mijn neefje zijn startsalaris al €1600 bruto was als ict,er.
6 weken ouder als mijn zoon die de helft, ook bruto, kreeg.
omdat iemand toevallig iets beter presteert op school.

ik gun het ze wel, maar de verhoudingen zijn zoek.
en daarom wil geen jongere meer met zijn handen werken.
 
Ik heb nieuwe voorbanden voor de bus nodig en die kosten bij gerenommeerde zaken 210 euro/stuk. Bij de KF wilde ik al niet eens kijken omdat ik het een kudzaak vind en er slechte ervaringen mee heb.

Toch dacht ik: even spieken wat bandjes kosten. Wat denk je, dezelfde banden zijn 156 euro.

Mijn principes smolten weg als sneeuw voor de zon Ik denk dat mijn ervaringen, die al van een aantal jaren geleden zijn, aan veroudering onderhevig zijn, en ik gun ze een nieuwe kans.

De klacht die ik had gelezen was dat de stagair werd geleerd om bovenop de sleutel te gaan staan bij het aandraaien van wielmoeren, om deze vast te zetten.
Die van een bus zitten vast wel rond/over de 200 Nm dus je zit goed ;)
 
bruto zit een goeie bankwerker rond de €2500,-
ik vind dit nou niet de hoofdprijs, vooral als in zeg dat mijn neefje zijn startsalaris al €1600 bruto was als ict,er.
6 weken ouder als mijn zoon die de helft, ook bruto, kreeg.
omdat iemand toevallig iets beter presteert op school.

ik gun het ze wel, maar de verhoudingen zijn zoek.
en daarom wil geen jongere meer met zijn handen werken.


Dat is meer dan 5000 gulden hè ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan