verschillen achterbrug

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
Hoi, uit nieuwsgiergheid ben ik benieuwd naar het volgende.

je ziet bij de wat oudere ss motoren ongeacht het vermogen of de cilinderinhoud dat ze een een coventionele lees; enkele achterburg hebben. bij de nieuwere modellen hebben ze allemaal een extra stuk erop gelast. ik neem aan voor extra stijfheid o.i.d. Maargoed, in de Jaren 90 had je ook dike 1000's en toch gewoon een enkele brug.

Of is het gewoon een design ding:

goed voorbeeld: brug van een cbr600f 1234 en de cbr600 rr
of een thundercat en een r6
 
Hoi, uit nieuwsgiergheid ben ik benieuwd naar het volgende.

je ziet bij de wat oudere ss motoren ongeacht het vermogen of de cilinderinhoud dat ze een een coventionele lees; enkele achterburg hebben. bij de nieuwere modellen hebben ze allemaal een extra stuk erop gelast. ik neem aan voor extra stijfheid o.i.d. Maargoed, in de Jaren 90 had je ook dike 1000's en toch gewoon een enkele brug.

Of is het gewoon een design ding:

goed voorbeeld: brug van een cbr600f 1234 en de cbr600 rr
of een thundercat en een r6


De ontwikkeling gaat door en je ziet ontwikkelingen in de racerij later terug in de wegmotoren. Of het echt nut heeft voor de doorsnee zondags rijder.??
Uiteindelijk zal de moderne motor wel een beter wegligging hebben.

Zo kun je ook zeggen dat in de jaren 70 een sportieve motor (voor die tijd dan) een enkele schijfrem voor en een trommelrem achter had. Waarom nu dan radiale remtangen en nog maar liefst 2 ook...
 
Laatst bewerkt:
De ontwikkeling gaat door en je ziet ontwikkelingen in de racerij later terug in de wegmotoren. Of het echt nut heeft voor de doorsnee zondags rijder.??
Uiteindelijk zal de moderne motor wel een beter wegligging hebben.

Zo kun je ook zeggen dat in de jaren 70 een sportieve motor (voor die tijd dan) een enkele schijfrem voor en een trommelrem achter had. Waarom nu dan radiale remtangen en nog maar liefst 2 ook...

Staat zo lullig,1 radiale en 1 axiale tang :)

Monoblock }) ,nog beter :9

Voor de rest,tot ver in de jaren 90 was van vele motoren het rijwiel gedeelte nogal "zwabberig".
De toenemende vermogens zorgden ervoor dat de frames/achterbruggen/voorvorken aangepast moesten worden aan het vermogen en hogere topsnelheden.

Daar supersports de basis van de motoren in kampioenschappen werden/waren werden deze standaard al voorzien van betere(sterkere) onderdelen,om meer stijfheid te verkrijgen.

B.v. ik reed een 1990 gsxr750 met veel plezier,maar het rijwielgedeelte was knap euh elastisch.
ik kon er goed op rijden :] ,maar mijn broer die toen een ducati 748 reed,scheet ervan in zijn broek.

De srad 750 uit 98 die ik later reed,met uitgebreide achterbrug, had dat euvel niet,superfietsje :9
 
Laatst bewerkt:
Nee Z1000 met 1360 wiseco kit, dubbele bougie's,dubbele webers, gesmede krukas, en hete nokkenassen....en okay een rickman frame om hem nog een beetje bestuurbaar te houden
 
B.v. ik reed een 1990 gsxr750 met veel plezier,maar het rijwielgedeelte was knap euh elastisch.

dat was toch een behoorlijk stijf gedoe, in alle geval vegeleken met de Z650 waar ik nog mee de zot heb gehouden . En die had maar 1 schijfje vooraan wat niet echt een rem was maar eerder een vertragingsinstalatie _O-

ik zou er nu niet meer mee durven doen wat ik toen mee deed :N
 
dat was toch een behoorlijk stijf gedoe, in alle geval vegeleken met de Z650 waar ik nog mee de zot heb gehouden . En die had maar 1 schijfje vooraan wat niet echt een rem was maar eerder een vertragingsinstalatie _O-

ik zou er nu niet meer mee durven doen wat ik toen mee deed :N

In zijn tijd was het zeker 1 van de fietsen om te hebben :Y .

All Suzuki Motorcycles Ever Built zegt het volgende erover;

The GSX-R750L was possibly the best of the oil-cooled models. Big changes included inverted forks and, importantly, a return to the long-stroke motor (the short-stroke wasn't so good in race-trim but was OK for the road). Other modifications included a 4-1 exhaust, steering damper, 38 mm carbs (up 2 mm on the standard K yet 2 mm smaller than the RK), smaller valves, new conrods, lighter pistons, large capacity oil pump, larger curved oil cooler and the rear rim became the 'standard' 17" x 5.5" item. Power was up to 115 hp at 11,000 rpm while weight was down to 193 kg.

Drawing on the invaluable experiences gained racing, the 1990 model received many of the features of the race version GSX-R750R at an affordable price. The same long-stroke engine (70 x 48.7mm) of the 'Double R' became standard, with new pistons to match the new combustion chamber design in the cylinder head and strengthened connecting rods. New 38mm Slingshot carburetor, Curved-core Radial Flow oil cooler and stainless steel 4-into-2-into-1 exhaust per set were adopted. Both 41mm inverted tube front fork and remote reservoir rear shock became fully adjustable. Rear wheel rim was widened and equipped with Michelin radial tyres.

En kogelvrij blok :9
Ik heb er dan ook zeker van genoten,maar ja,de tijd schrijdt voort :')

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan