Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

Ik denk dat er ook hele perioden zijn dat er bij EML gebouwd is met spullen die nog in het magazijn lagen. Als er namelijk weer eens een bankroet dreigde is het makkelijker op terug te grijpen op voorraden die er zijn, dan om spullen te moeten inkopen die je eigenlijk moet hebben.....
 
Het zal wel zijn omdat ik van EML constructies meestal niet veel begrijp.
Maar de onderste arm draagt de motor. Er staat dus een kracht naar boven gericht op. Daar plaats je geen gewoon kogellager. Je gebruikt cup and cone, een kegellager, of een fusee.
Geen idee hoe lang het in de praktijk goed gaat, maar in ontwerp deugt het niet.
 
Tofu&Brattwurst zal nu vast wel van een EML subframe dromen, denk ik.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen tweeduizend km met deze combinatie heb gereden, maar als het echt zo slecht was zou ik nu wel metaal-slijpsel moeten zien onder de lagers.

Maar mochten er toch snel problemen ontstaan(wat ik totaal niet verwacht), zal ik jullie op de hoogte brengen, want voor welke constructie je ook bent, het blijft interessante materie! En elkaars ervaringen delen/waarnemen blijft leuk en leerzaam.

Het zal wel zijn omdat ik van EML constructies meestal niet veel begrijp.
Maar de onderste arm draagt de motor. Er staat dus een kracht naar boven gericht op. Daar plaats je geen gewoon kogellager. Je gebruikt cup and cone, een kegellager, of een fusee.
Geen idee hoe lang het in de praktijk goed gaat, maar in ontwerp deugt het niet.
 
De kwaliteit van mijn EML onderdelen is erg goed, zonder enige twijfel.
Wie aan de kogellagers in het subframe twijfelt, moet maar denken: jammer als het lager sneuvelt, maar de besturing blijft intact, want de voorvork blijft verbonden met het subframe.

Bij Tofu: het lager sneuvelt niet, de triangel breekt af, motor wordt volledig onbestuurbaar omdat de voorvork van de triangel is losgeraakt! Dat ze niet van de weg raakten was puur geluk!
 
Mee eens. Dat het niet altijd even netjes volgens de ontwerpregels of handig geconstrueerd wordt kunnen we over discussiëren maar het is in ieder geval wel heel stevig en met veel reserve gebouwd. Zwaar maar wel met reserve.
 
Het ijzerwerk is zeker zwaar genoeg maar de paar keer dat ik op een treffen ben geweest heb ik toch al diverse zijspanwiel-lager reparaties live mogen aanschouwen.
Dus EML is weliswaar een goede smid maar werktuigbouw blijkt toch een vak apart

Dus mijn stelling:
Een boerenkar is stevig maar een Lotus is veel slimmer gebouwd.
En waar je EML inschaalt mag je zelf weten ;)
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik 2 jaar terug met een club Lotus engineers aan tafel gezeten, maar ook daar zitten enorm lompe boeren tussen hoor!
Ze kunnen wel gruwelijk hard lauw bier zuipen trouwens.
Ik kon het bijna niet bijhouden.
 
Dan moet je nu direct je BMW voor een Aprilia RSV4 gaan inruilen, want een R1100RS is ook een boerenkar vergeleken bij een supersport!
Het ijzerwerk is zeker zwaar genoeg maar de paar keer dat ik op een treffen ben geweest heb ik toch al diverse zijspanwiel-lager reparaties live mogen aanschouwen.
Dus EML is weliswaar een goede smid maar werktuigbouw blijkt toch een vak apart

Dus mijn stelling:
Een boerenkar is stevig maar een Lotus is veel slimmer gebouwd.
En waar je EML inschaalt mag je zelf weten ;)
 
Dan moet je nu direct je BMW voor een Aprilia RSV4 gaan inruilen, want een R1100RS is ook een boerenkar vergeleken bij een supersport!


je hebt duidelijk nog nooit achter of met de gemodificeerde BoerenMestWagen van Slijptol gereden...
 
Als we Slijptol op een Aprilia gaan zetten zien we hem helemaal nooit meer terug! Hij vliegt er mee naar de maan ofzo......... Dat wordt pas mythisch
 
Het ijzerwerk is zeker zwaar genoeg maar de paar keer dat ik op een treffen ben geweest heb ik toch al diverse zijspanwiel-lager reparaties live mogen aanschouwen.
Dus EML is weliswaar een goede smid maar werktuigbouw blijkt toch een vak apart

Dus mijn stelling:
Een boerenkar is stevig maar een Lotus is veel slimmer gebouwd.
En waar je EML inschaalt mag je zelf weten ;)
De EML wiellagers zijn legendarisch. Je moet eigenlijk altijd een setje reserve mee hebben. Gelukkig zijn het stomme 6003 lagers die je op elke straathoek kan krijgen.
Net als die achterbrug van de K-serie. Er zijn mensen die de onbetrouwbare EML achterbrug er af gooien en een originele enkelzijdige aluminium brug terugplaatsen.
De constructie van Tofu deugt niet, maar dat maakt de EML constructie niet automatisch goed. Er zijn zo tien manieren te bedenken die slimmer zijn als wat EML gemaakt heeft.
 
Voor de oplettende kijker; ik heb ook 'n RS.
Dat is standaard al een snelle motor, gaat binnen 3sec. lineair naar de honderd.

Maar als je met hoge snelheid weer tussen een rij auto's wil invoegen, krijg je het niet aangeremd, zo log. Stuurt ook niet echt flitsend.Een olietanker is sportiever!

Dus het blijft een boerenkar.


full
 
Ik heb hoogstpersoonlijk EHE op de BMW van Slijptol zien invoegen omdat er een paar oudhollandse eiken aan kwamen. Daaraan was niet de te zien dat een RS lomp is. Nou had EHE al een 30 km ervaring op de motor van Slijptol. En hij had wat ballast in de bak. Ik geloof dat Mees het was.......
Slijptol zat bij mij in de bak te kijken hoe flitsend z'n eigen Alchemy vooruit ging. En dan moet je voorstellen dat Slijptol op z'n eigen brommer zit. Ik schat in dat de mannen die de IOM op de zijspannen rijden de enigen zijn die Slijptol bij kunnen houden..........

edit: nou zitten er aan de bmw van Slijptol verbazingwekkend weinig EML delen..... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik had vergeten te zeggen dat ik een solo-RS bedoelde, in de zijspan-uitvoering kan je veel plotsellinger van lijn veranderen, dan is van log sturen weinig te merken.
Redelijk remmen is geen probleem, maar op noodstop-niveau remmen vind ik tegenvallen, zowel solo als met span.

Ik gebruik de standaard Brembo voorrem-schijven en blokken. Achter heb ik een vrij kleine klauw en een kleinere schijfdia als origineel.
 
Voor de oplettende kijker; ik heb ook 'n RS.
Dat is standaard al een snelle motor, gaat binnen 3sec. lineair naar de honderd.

Maar als je met hoge snelheid weer tussen een rij auto's wil invoegen, krijg je het niet aangeremd, zo log. Stuurt ook niet echt flitsend.Een olietanker is sportiever!

Dus het blijft een boerenkar.
Ik denk dat je dan even moet sleutelen.
Ik heb een 1100GS met dezelfde remmetjes, en die remt echt de ballen uit je ogen. Ik denk dat je je verkijkt omdat hij niet duikt. Je blijft mooi stabiel, ook al zit je tegen blokkeren aan.
Nu kan je een GS behoorlijk uit de flank smijten, maar een RS met dat kleinere voorwiel moet dat beter kunnen.
Het haalt het niet bij een goed zijspan, en zeker niet bij Alchemy, maar BMW maakt heel behoorlijke smijtfietsen.

Pk's zijn voor in de kroeg
Koppel is om te rijden
:^
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan