Heractiveren weekmaker in kunststof

alex64

MF'er
29 mei 2013
185
19
Drunen
Beste M-Fers,
Ik ben samen met mijn zoon een oudere motor aan het restaureren, enkele kunststof onderdelen zoals de carburateur aanzuigrubbers zijn helemaal uitgehard, terwijl deze soepel zouden moeten zijn.
Helaas zijn deze delen niet meer verkrijgbaar, nu kan ik er natuurlijk een K&N aanhangen, maar gebruik van het origineel heeft wel mijn voorkeur.
Weten jullie een manier om het knetterharde "rubber" weer soepel te krijgen?
 
leg ze even (niet te lang) in een Meg (monoethyleen) oplossing +/_ 21%
Verkrijgbaar bij de drogist of tap een beetje af van je koelvloeistof.
let op dit is een 50% oplossing dus nog wat water er bij en even laten weken.

Afspoelen en plaatsen en op zijn plek laten drogen.
 
On topic, kunststof waar de weekmakers uit verdampt zijn krijg je niet meer soepel. UV breekt het af, je kunt het niet meer terugstoppen. Thermoplast wordt soepeler als je het verwarmt, maar daarna wordt het weer gewoon hard.
Maar je eigenlijke vraag gaat over de inlaatrubbers. Die zijn waarschijnlijk echt van gevulcaniseert rubber, Ook dat krijg je niet meer soepel als het uitgedroogd is. Als ik zo kijk naar de Ducati 125 Regolarita is het inlaatrubber een recht stukje slang. Daar zou ik op zoek gaan naar een stukje radiator/koelslang van de juiste diameter. Het motortje lijkt ook veel op het Benelli/Moto Guzzi 125 blokje, misschien heeft dat hetzelfde rubbertje.
De zijdeksels zijn vrij uniek. Als je rotte hebt kan je daar een mal van trekken en namaken in polyester. Anders moet je van multiplex een mal maken en dan namaken.
 
het rubber tussen cylinder en carburateur is geen probleem, dat is gewoon standaard voor een Dell'Orto PHF30.
Het probleem is het harmonicarubber tussen de carburateur en de "airbox", een nogal specifiek onderdeel.
full
 
Het aangeboden kapje is voor de rechterkant, en wordt aangeboden door een zekere Mauro uit Italie, met hem heb ik al contact gehad, helaas ik zoek er een voor de linkerkant, maar toch bedankt voor het meezoeken.
Ducati heeft helemaal niks van en voor dit model, sterker nog, ik ben gevraagd om de motor- en framenummers door te mailen, zodat ze deze motor in hun database konden zetten.
Wel kreeg ik de adressen door van enkele (Italiaanse) dealers die misschien nog e.e.a. hadden liggen, maar helaas, niks voor een tweetakt, voor de koningsassers is nog redelijk veel te koop, voor deze enduro is het een drama.
 
Laatst bewerkt:
Rubber kán je gieten in een mal,
maar zo'n harmonica rubber is heel erg moeilijk ( ik kan het niet ieder geval )

Het probleem is de mal, die zou je uit 2 of 3 delen moeten maken , iemand met een cnc frees
en heel veel tijd zou het kunnen.

Maar of dan het uiteindelijke resultaat net zo sterk word, en functioneel als het origineel is
nog even de vraag.
 
Rubber kán je gieten in een mal,
maar zo'n harmonica rubber is heel erg moeilijk ( ik kan het niet ieder geval )

Het probleem is de mal, die zou je uit 2 of 3 delen moeten maken , iemand met een cnc frees
en heel veel tijd zou het kunnen.

Maar of dan het uiteindelijke resultaat net zo sterk word, en functioneel als het origineel is
nog even de vraag.

mal van gips van de oude trekken?
 
Ik zat ook al daar aan te denken.

Mal met gips van de binnen kant.
deze uitnemen.
mal van de buitenkant maken.

Polyesterhars & epoxyhars - Harjonpolyester.nl

tussen de twee mallen rubber gieten.

Alleen het grote nadeel is dat je je origineel niet meer flexibel genoeg is om het gips er uit te krijgen.




Hummm..

Misschien met alleen een mal of een replica (dus zelf vanuit nul) mal maken en die dan bestrijken met dunne lagen rubber tot je de gewenste dikte hebt.


db
 
Laatst bewerkt:
Het probleem zit hem er in dat de verschillende delen tegen elkaar liggen. Voor het maken van de mal zou je hem dan moeten oprekken om de volledige vorm te krijgen. Anders krijg je een vereenvoudiging.

db
 
Als het rubber nu echt onbruikbaar is zou ik het volgende doen:

Rubber dichtplakken en volgieten met gips. Laten drogen.
Schaal volgieten met gips en het met hard gips gevulde rubber er in duwen. Dit ook laten drogen.
Na drogen met een beitel/schroevendraaier het binnenste gips deel er uit werken en voorzichtig het rubber uit de schaal verwijderen. Je buiten mal is nu klaar.
Nu het rubber weer vullen met gips en weer hard laten worden. Dan rubber kapot snijden zodat je de binnenmal overhoudt. Je hebt dan een binnen en een buiten mal en dan kun je dus zelf een nieuw rubber gieten.
Veel werk maar weinig kosten.

Vloeibaar rubber bij Poly Service | Latex, siliconenrubber en PU rubber - Poly-Service

Of je neemt contact op met deze jongens:
http://www.protolabs.co.uk/lp/liqui...paign=uk_lsr&gclid=CMKArIqjk8MCFcrLtAodDWIAaA
 
Als het rubber nu echt onbruikbaar is zou ik het volgende doen:

Rubber dichtplakken en volgieten met gips. Laten drogen.
Schaal volgieten met gips en het met hard gips gevulde rubber er in duwen. Dit ook laten drogen.
Na drogen met een beitel/schroevendraaier het binnenste gips deel er uit werken en voorzichtig het rubber uit de schaal verwijderen. Je buiten mal is nu klaar.
Nu het rubber weer vullen met gips en weer hard laten worden. Dan rubber kapot snijden zodat je de binnenmal overhoudt. Je hebt dan een binnen en een buiten mal en dan kun je dus zelf een nieuw rubber gieten.
Veel werk maar weinig kosten.

Vloeibaar rubber bij Poly Service | Latex, siliconenrubber en PU rubber - Poly-Service

Of je neemt contact op met deze jongens:
http://www.protolabs.co.uk/lp/liqui...paign=uk_lsr&gclid=CMKArIqjk8MCFcrLtAodDWIAaA
welke is benzine bestendig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan