Aftapplug afgebroken,een gat in me carter. Honda CB450 SC

younes1993

Rookie
2 jan 2015
3
0
Beste mensen,

Mijn oude beestje uit 86 Honda CB 450 SC heeft geleden.. Tijdens de olie wissel is mijn aftapplug helemaal afgebroken en er zit nu een gat in me carter.. Valt het nog te dichten?

Hier onder twee foto's :)

Oplossingen zijn altijd leuk natuurlijk :)

10878759_10152933538739190_1624030315_o.jpg


10878596_10152933538909190_1605363490_o.jpg
 
kun je prima lijmen met 2k vloeibaar alu van loctite.
heb daar alu autocarters mee dichtgemaakt, en ME eige karter ook
dus me eige fazer 1000..

zou er wel een alu plaatje omheen kloppen, en dit er overheen lijmen met de loctite
 
Als je geen vertrouwen hebt in gelijmde metalen, dan kun je beter ook niet meer vliegen :)

Dat is toch iets van een andere orde.
Het lijmen van plaatvlakken ( vele cm2) zoals die in vliegtuigen worden toegepast die op afschuiving worden belast is toch wel iets anders dan de getoonde carterplug die met enkele cm2 aan elkaar worden gehecht. Waarbij ook de belasting ook erg hoog is.
 
Dat is toch iets van een andere orde.
Het lijmen van plaatvlakken ( vele cm2) zoals die in vliegtuigen worden toegepast die op afschuiving worden belast is toch wel iets anders dan de getoonde carterplug die met enkele cm2 aan elkaar worden gehecht. Waarbij ook de belasting ook erg hoog is.

Ik denk dat die paar vierkante cm contactvlak wel groot genoeg is als je de carterplug normaal aandraait.

Er is geen goede reden te verzinnen (tenzij je echt niet jouw ongelijk wilt erkennen) waarom die breuk niet met een goede metaallijm te repareren is.
 
Ik denk dat die paar vierkante cm contactvlak wel groot genoeg is als je de carterplug normaal aandraait.

Er is geen goede reden te verzinnen (tenzij je echt niet jouw ongelijk wilt erkennen) waarom die breuk niet met een goede metaallijm te repareren is.

Dit is een goede reden.
Aluminium heeft een treksterkte van 450 N/mm2
De metaallijmen komen niet boven de 90N/mm2

De oorzaak van de breuk is dat de spanningen groter zijn geweest dan de 450 N/mm2
Dus als de bout aangedraaid wordt met een vierde van de spanning dan nog breekt het vroeg of laat. Ik denk heel vroeg.
 
Volgens mij is het soort aluminium waar je het hier over hebt van zandkoekjes deeg gemaakt, en dat kan echt geen 450N/mm hebben in mijn ogen.

Het ligt in mijn ogen ook een beetje aan de toe passing, wil je de motor nog heeeeel lang rijden? Dan zou ik het blok open maken en laten lassen, is het een pekelfiets die over 2 jaar uit elkaar valt, dan zou ik het zo goedkoop en toch doeltreffend lijmen.

Nouja er hier voorstanders en tegenstanders van lijmen, en is nu aan TS om er iets mee te doen.
 
Knap gedaan..... :+

enigste goeie manieren zijn

carter leeghalen en lassen of andere carterhelften.

boel werk voor zo n blunder...zie het maar als een leermoment :X
 
Volgens mij is het soort aluminium waar je het hier over hebt van zandkoekjes deeg gemaakt, en dat kan echt geen 450N/mm hebben in mijn ogen.

Het ligt in mijn ogen ook een beetje aan de toe passing, wil je de motor nog heeeeel lang rijden? Dan zou ik het blok open maken en laten lassen, is het een pekelfiets die over 2 jaar uit elkaar valt, dan zou ik het zo goedkoop en toch doeltreffend lijmen.

Nouja er hier voorstanders en tegenstanders van lijmen, en is nu aan TS om er iets mee te doen.

Aluminium varieert in sterkte, maar dat is bij de 2K lijm ook het geval.
De gewone 2K lijm, het vloeibaar metaal in de volksmond heeft een treksterkte dat een stuk lager ligt dan de industriele lijmen die onder ideale omstandigheden worden verwerkt in elk geval al lager dan de 90N/mm2 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan