Aftapplug afgebroken,een gat in me carter. Honda CB450 SC

younes1993

Rookie
2 jan 2015
3
0
Beste mensen,

Mijn oude beestje uit 86 Honda CB 450 SC heeft geleden.. Tijdens de olie wissel is mijn aftapplug helemaal afgebroken en er zit nu een gat in me carter.. Valt het nog te dichten?

Hier onder twee foto's :)

Oplossingen zijn altijd leuk natuurlijk :)

10878759_10152933538739190_1624030315_o.jpg


10878596_10152933538909190_1605363490_o.jpg
 
Dit is een goede reden.
Aluminium heeft een treksterkte van 450 N/mm2

Jij denkt serieus dat carters van honda cb450 motorblokken van aluminium zijn gemaakt dat zo een hoge treksterkte heeft?????

5bacd3444c61fb2ea8ebb952a23d2211_zps1d8968ee.jpg


Lijm het spul nu maar, carterstop niet te vast, lekker karren. :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij denkt serieus dat carters van honda cb450 motorblokken van aluminium zijn gemaakt dat zo een hoge treksterkte heeft?????

[afbeelding]

Lijm het spul nu maar, carterstop niet te vast, lekker karren. :]


Ik had het getalletje uit een will. tabel. 450 N/mm2 is te hoog voor geg. alum.

De waardes voor gegoten alum. liggen tussen de 140 en 280 N/mm2.

Maar het zal mij een worst wezen of het plugje gelijmd, gelast of met kauwgum geplakt wordt.
Ik hoef er niet op te rijden, de eigenaar is zelf verantwoordelijk voor zijn reparatiemethode.
 
Lijmen kan, het gaat goed zolang het goed gaat. Ooit laat het weer los door de krachten die er op komen door de bout.
Zou het eronderuit halen, en naar die vriendelijke man brengen die het voor je wilde lassen.
Dan weet je iig zeker dat het niet meer loslaat.

Voor het goed verlijmen zal je het ook echt goed schoon moeten maken, en ja als het dan toch al goed schoon is. Is lassen toch wel de beste oplossing voor die plaats.
 
Net even naar je foto gekeken.
Zou het dicht laten lassen en er naast een nieuw gat laten boren en tappen.
Ik denk dat die vriendelijke man ter plaatse ook wel een oplossing kan vinden daarvoor.
Hij heeft dan toch al het carterdeel vanbinnen bekeken en gezien of dit mogelijk is.
Of hij kan het nog zo lassen dat het gewoon nog past.

Heb ook enkele van zijn projecten gezien, en zou hem daarin zeker vertrouwen.

Ik werk in offshore en ben vaak ook op een lijmen genoodzaakt daar niet alles ter plaatse aanwezig is. Eenmaal aan de wal moet het dan alsnog worden gelast.
Ik kan je vertellen dat de lasser er niet blij mee is als je ervoor met lijm bent bezig geweest.
Hij kan de pasvlakken bijna niet meer terugvinden en heeft dan dus veel meer werk met slijpen op de juiste maat. Met de lijm ertussen is het niet te lassen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het getalletje uit een will. tabel. 450 N/mm2 is te hoog voor geg. alum.

De waardes voor gegoten alum. liggen tussen de 140 en 280 N/mm2.

Maar het zal mij een worst wezen of het plugje gelijmd, gelast of met kauwgum geplakt wordt.
Ik hoef er niet op te rijden, de eigenaar is zelf verantwoordelijk voor zijn reparatiemethode.
Dat jouw kennis uit een boekje komt was mij al duidelijk.
 
Maar wie heeft er nu werkelijk ervaring met een eerder gelast carter?

Ik heb zelf een auto gehad waarvan het carter gelast was, maar die bleef 'zweten'.
Wat ze mij verteld hebben is dat als er zo lang olie in het blok heeft gezeten, dat het alu ook in de porien vol olie zit en lassen dus slecht hechten.

Vorig jaar heb ik een motor totall loss gehad omdat het blok gescheurd was na een crash.
Navraag leerde toen dat men mij adviseerde dit niet meer te repareren, ivm risico op lekkage (en omdat het dichtbij belangrijke boutverbindingen was en risico op vervorming).
de motor is daarna verkocht en natuurlijk gewoon gerepareerd.
Maar hoe goed is het dan???
 
Terug
Bovenaan Onderaan