Aftapplug afgebroken,een gat in me carter. Honda CB450 SC

younes1993

Rookie
2 jan 2015
3
0
Beste mensen,

Mijn oude beestje uit 86 Honda CB 450 SC heeft geleden.. Tijdens de olie wissel is mijn aftapplug helemaal afgebroken en er zit nu een gat in me carter.. Valt het nog te dichten?

Hier onder twee foto's :)

Oplossingen zijn altijd leuk natuurlijk :)

10878759_10152933538739190_1624030315_o.jpg


10878596_10152933538909190_1605363490_o.jpg
 
Als je een gat hebt, dan heb je iig de rest van de bout er uit kunnen draaien.
Dat gat is dan mooi rond, en van binnen voorzien van draad.
Met een nieuwe bout, kun je dat kan weer netjes afsluiten.

Of is er iets anders aan de hand :?

edit
Ik zie nu de foto's :X

Heb je de resten nog?
Aan elkaar laten lassen, plakken, of nieuwe/andere carterpan zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij zal niet de eerste zijn die een bout de verkeerde kant op draait als de bout ondersteboven zit....

De goedekoopste oplossing is denk ik een tweedehands carterpan...

In aanschaf misschien maar met al het arbeid etc.... :W

Ik zou overwegen de zooi helemaal dicht te lijmen en ernaast een kleinere aftapplug te maken.
(of helemaal geen aftappunt meer.)
 
Het is allemaal verrot :) jammer genoeg is de carter een onderdeel van het blok dus het kan niet los jammer genoeg.. Waarmee zou ik het beste kunnen lijmen dan? met vloeibaar metaal ofzo?
 
Kun je denk ik het beste dicht laten lassen, lijm zou ik niet op vertrouwen op die plek.
En wat Raymond W ook al aangeeft, er naast een nieuwe aftapplug maken.
 
Ik heb ook al eens een gat, net onder het kleppendeksel, dichtgesmeerd met vloeibaar metaal.
Heeft 5 jaar gezeten, zonder lekkage totdat ik hem verkocht.

Het blijft denk ik wel trickie om de aftapplug te lijmen, onderkant van het blok is wat anders dan boven bij een kleppendeksel.
het idee van Raymond W vind ik het beste, vast lijmen en niet meer gebruiken. En een ander aftappunt erin maken.
 
Ik ben uitermate voorzichtig, want het is oude motor, maar ik haal me plug eruit en toen pats boel klaar is kees ......

breuken zijn vers, dus je hebt gewoon de verkeerde kant op gedraaid.

op zoek naar een nieuw ondercarter. Zitten alleen de helft van de boringen van de bak in, maar dat zou ik wel aan durven met zo'n beestje
 
Laatst bewerkt:
De enige redelijke oplossing die ik kan verzinnen, is hem omdraaien of in ieder geval zo positioneren dat er geen olie meer richting het aftapgat lekt (blok of hele motor, ligt er aan hoeveel moeite je wil doen), goed ontvetten, weer aan elkaar lijmen met tweecomponenten metaallijm en een paar dagen laten drogen. Dan een tap erdoor en vast op moment.

En haal zo'n mixtuitje voor die tweecomponentenspuit, zie hier ook nog wel eens mensen mengen met een schroevedraaier... B|
 
De enige redelijke oplossing die ik kan verzinnen, is hem omdraaien of in ieder geval zo positioneren dat er geen olie meer richting het aftapgat lekt (blok of hele motor, ligt er aan hoeveel moeite je wil doen), goed ontvetten, weer aan elkaar lijmen met tweecomponenten metaallijm en een paar dagen laten drogen. Dan een tap erdoor en vast op moment.

En haal zo'n mixtuitje voor die tweecomponentenspuit, zie hier ook nog wel eens mensen mengen met een schroevedraaier... B|
Dat rijdt voor geen meter met de beide wielen in de lucht (banden slijten dan wel minder snel)
:+
 
Dit is ook een mogelijkheid:
DURAFIX Aluminium Solderen verhuisd !!

grtz,

Cees

Ik hoop dat die daarmee het carter warm genoeg kan stoken. Maar met 2K lijm zie ik het echt niet zitten.
Ze noemen het vloeibaar metaal maar het blijft nog altijd een kunststof.
Als het met 2K lijm werkt zou ik er niet gerust op zijn dat je op een moment onderweg al je olie kwijt bent.

Ik denk een ander blokje op de kop tikken en overzetten of het gehele blok overzetten als het nog fatsoenlijk is.

Of het idee van Roughneckk

Gewoon dicht lassen en opnieuw draad in tappen. Al vele keren gedaan.
Lijkt mij een heel goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat die daarmee het carter warm genoeg kan stoken. Maar met 2K lijm zie ik het echt niet zitten.
Ze noemen het vloeibaar metaal maar het blijft nog altijd een kunststof.
Als het met 2K lijm werkt zou ik er niet gerust op zijn dat je op een moment onderweg al je olie kwijt bent.

Ik denk een ander blokje op de kop tikken en overzetten of het gehele blok overzetten als het nog fatsoenlijk is.

Of het idee van Roughneckk

Gewoon dicht lassen en opnieuw draad in tappen. Al vele keren gedaan.
Lijkt mij een heel goed idee.

Ik had ook altijd mijn bedenkingen bij lijmen, maar op mijn werk repareren we gearbox housings van gasturbine motoren met een soort 2K lijm, en dit is na uitharden echt super sterk, te boren, te frezen, draad in te tappen. Hysol 9394 van henkel mooi spul, zou het zo aandurven mijn Carter hier mee te lijmen
 
Ik had ook altijd mijn bedenkingen bij lijmen, maar op mijn werk repareren we gearbox housings van gasturbine motoren met een soort 2K lijm, en dit is na uitharden echt super sterk, te boren, te frezen, draad in te tappen. Hysol 9394 van henkel mooi spul, zou het zo aandurven mijn Carter hier mee te lijmen
ik ken ook meer dan 1 verhaal uit de eerste hand over de 2 compo metalen waarmee een reparatie gemaakt is aan bijvoorbeeld een carter.
omdat je een gevoel hebt moet je het niet meteen afschrijven.
 
ik heb wel vertrouwen in lijm, maar niet zo in het ontvetten daar.
Voorbereiding is alles, niet alleen bij lijm, ook bij lassen. Wissel je het ondercarter kom je ook weer iets tegen. Wissel je van blok, dan moet je ook afwachten wat je krijgt.

Het is een CB450SC, daar moet je alleen kosten aan maken als je er echt aan gehecht bent.
 
In aanschaf misschien maar met al het arbeid etc.... :W

Ik zou overwegen de zooi helemaal dicht te lijmen en ernaast een kleinere aftapplug te maken.
(of helemaal geen aftappunt meer.)


misschien helemaal geen slecht idee, in mijn boot haal ik de olie eruit met een pompje omdat de aftap onbereikbaar is.
in sommige gevallen doen ze dat via de peilstok opening bij mij is er een banjo aansluiting op de aftap gemaakt.
zo'n pompje hebben ze bij de watersport winkel en kost rond de €20,-.
 
Terug
Bovenaan Onderaan