oprijplaat Datona

furi

MF'er
17 dec 2011
222
0
Bocholt (B)
Hoi allemaal
Vraagje, als je tussen de oprijplaten van Datona gaat kijken voor motoren, hebben de meeste een draagkracht van maximum 200kg. Mijn Z weegt 195kg droog... Is het aan te raden om toch misschien voor een versie te gaan die wat steviger is? Of moet je dit max draagkracht met een korreltje zout nemen? Want de meeste motor hebben toch een gewicht van +200kg denk ik, niet?

Alvast bedankt
 
:+
full
 
men gaat er vanuit dat er maar 1 wiel op de plank staat.
er staat dus nooit het hele gewicht van de motor in het midden van de plank.
Op 150cm gaat je motor normaal wel met het volle gewicht er op staan hoor. Ik ben nog aan het twijfelen als ik voor 200cm ga gaan. Ik gebruik namelijk een 'normale' aanhangwagen, en geen motor-aanhangwagen. Deze staan sowieso een stuk hoger dan die voor de motor = dus ook stijler.
 
Niet met 1 wiel precies op het midden.

Maar zo te horen vertrouw je er niks van, dan was ik puur voor de gemoedsrust maar voor de 300kg variant gegaan.
 
Juist toch snel even gaan nameten, en zat inderdaad verkeerd. Afstand van waar de band de grond raakt voor en achter is juist 150cm zoiets. Dus het gewicht wordt inderdaad verdeeld.

Ik heb hem nog niet besteld omdat ze blijkbaar zonder voorraad zitten. Ik ga morgen nog alles even goed nameten en dan zie ik wel.

Dank voor de reacties!
 
Of je maakt hem zelf zoals ik heb laten doen en til je je een ongeluk (rvs)

OPRIJPLAAT OPKLAPBAAR TOT 340 KILO 01321 | RUbenco Machines en Gereedschappen

De uitvoering van 200 kilo is daar maar iets goedkoper, maar ook in de uitverkoop omdat er waarschijnlijk zoals jij plaats, op meerdere plekken goedkopere alternatieven worden aangeboden.
Puur op de afbeeldingen zou ik voor deze gaan.

Anders moet je elke keer de tank leegrijden voordat je de motor eroverheen rijd ;)
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen zullen ze zoiets altijd berekenen vanuit de minst gunstige situatie, dus een piekbelasting van 200kg op het midden van de oprijplaat terwijl deze volledig vlak staat, dan is de belasting het hoogst en de sterkte van de rijplaat het minst (in de praktijk zal dat niet voorkomen).
En dan rekenen ze meestal met een toegestane belasting van 70% van de werkelijke max. belasting.

Zal prima heel blijven, ik weet alleen niet waar je de oprijplaat voor wilt gebruiken maar 1m50 is wel érg kort tenzij je iets hebt met heel veel grondspeling (en dan heb ik het niet over een Z750 maar over een enduro, cross of SM) of een érg klein hoogteverschil met hetgeen waar je op/af wil rijden.

Een normale motor zal vrijwel zeker "beachen" aan de bovenkant bij een normale aanhanger/motortrailer of voorwiel gedreven bus (laat staan een achterwiel gedreven bus).
En los daarvan duw je jezelf onnodig een breuk ;) (het wil prima hoor maar langer is simpelweg makkelijker)
 
Laatst bewerkt:
150cm is ERG kort bij een normale aanhanger kan ik je uit ervaring zeggen.
Mijn oprijplaat is 160, dan past ie tenminste ook precies in de bak van de aanhanger en dat gaat bij m'n div maar net wat betreft bodemvrijheid. Met een sportmotor met onderkuip zou ik het niet aandurven.
 
150cm is ERG kort bij een normale aanhanger kan ik je uit ervaring zeggen.
Mijn oprijplaat is 160, dan past ie tenminste ook precies in de bak van de aanhanger en dat gaat bij m'n div maar net wat betreft bodemvrijheid. Met een sportmotor met onderkuip zou ik het niet aandurven.
Ja daar was ik dus nog niet zeker van ;) Maar het zal dus zeker 200cm worden. Thanks voor de info. Die twijfel is tenminste al weg :+
 
Vierkante buis, ronde koker.

Zelfde hieronder ook grappig:

Of je maakt hem zelf zoals ik heb laten doen en til je je een ongeluk (rvs)

OPRIJPLAAT OPKLAPBAAR TOT 340 KILO 01321 | RUbenco Machines en Gereedschappen

De uitvoering van 200 kilo is daar maar iets goedkoper, maar ook in de uitverkoop omdat er waarschijnlijk zoals jij plaats, op meerdere plekken goedkopere alternatieven worden aangeboden.
Puur op de afbeeldingen zou ik voor deze gaan.

Anders moet je elke keer de tank leegrijden voordat je de motor eroverheen rijd ;)
 
Kibbe kent mijn ww en loopt vaak te klieren, nu dus ook weer. Als het een verstandige post is, is ie van mij, als Bolski loopt te klieren is het Kibbe.
 
Nog snel even een vraagje voordat ik mijn 'lijstje' ga bestellen ;)
Ben nog beetje aan het twijfelen van de spanbanden. Wat sterkte wordt aangeraden hiervoor?
Koop aub stevige, goede spanbanden. Kosten wel wat geld, maar je gaat er jaren plezier va hebben.
En omdat je ze hebt, gaan ze ook voor andere dingen dan je motor gebruikt worden.

De meeste motoren kunnen overweg met met een spanband die om de handvatten gezet wordt. Vind ik zelf prettig, want voorkomt strak aantrekken op plekken waar het kwaad kan.

spanband-met-tankbescherming.jpg

En anders net boven de onderste kroonplaat.

Ik zet een motor graag op vier punten vast. Dus ook weer achter, boven de vering.

En let er op dat een motor veert bij rijden op een aanhangert. Spanbanden dus zo doen, dat ze niet kunnen losschieten bij inveren (haak-ding).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koop aub stevige, goede spanbanden. Kosten wel wat geld, maar je gaat er jaren plezier va hebben.
En omdat je ze hebt, gaan ze ook voor andere dingen dan je motor gebruikt worden.

De meeste motoren kunnen overweg met met een spanband die om de handvatten gezet wordt. Vind ik zelf prettig, want voorkomt strak aantrekken op plekken waar het kwaad kan.

[afbeelding]
En anders net boven de onderste kroonplaat.

Ik zet een motor graag op vier punten vast. Dus ook weer achter, boven de vering.

En let er op dat een motor veert bij rijden op een aanhangert. Spanbanden dus zo doen, dat ze niet kunnen losschieten bij inveren (haak-ding).
Met bar-end mirrors is het vrij moeilijk zo een stuurharnas te gebruiken (helaas).
Oprijplaat wordt de deze
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan