permanent stroom op navigatie?

robertnieveen

Rookie
22 nov 2013
3
0
oosterwolde
Beste mensen, ik heb een garmin zumo 390 m en die is aangesloten op de accu met een bijgeleverde kabel waarin ook een zekering zit. Er zit geen schakelaar tussen en de navigatie staat dus permanent onder spanning als ik rij. Dat lijkt mij voor de accu in de navigatie niet zo goed want na enkele maanden gebruik is er van de voorgestelde gebruiksduur van de accu van max 7 uur nog maar ongeveer 3 uur over. Hebben andere mensen er een schakelaar tussen gezet? of kan ik het beter zo laten? Wat zijn de ervaringen op langere termijn?
 
Ik heb de voeding voor de Zumo met een relais geschakeld. Zodra ik de motor op contact zet, schakelt de stroom van de handvatverwarming het relais.
Voordelen:
- de Zumo heeft alleen stroom als de motor op contact staat
- het vermogen op de voeding is niet beperkt tot bijvoorbeeld de zekering van je stadslicht (dat is vooral handig als je een telefoon o.i.d. wilt opladen, dat duurt dan niet zo lang
- mocht er onverhoopt toch iets kapot gaan, dan krijg ik hooguit koude handen en zit ik niet opeens met kapotte verlichting.

Relais (incl. zekering) kun je voor een paar euro kopen op ebay, deze bijvoorbeeld: 30 Amp Fuse On/Off Relay (4 Pin) Spotlamps Spot Fog Light Lamps Base Box Holder | eBay
 
secundair 12v netwerk over mijn hele motor die meeschakelt met het contact. 2 jaar terug een nieuwe kabelboom gebouwd. en daarbij alle accessoires een apart net gegeven. 3x voor. 1x onder zadel en 1x links achter om evt. mijn topkoffer te koppelen.

-hoofd zekering.
-radiator fan
-primair net. oftewel alles om de motor te laten draaien
-feestverlichting power
-accessoires
-de rest wat nog wat prik nodig heeft.


en ja ook mijn 660 zat 1jaar op continu spanning. houder gecorodeerd door de spanning. en sinds dien al 4 jaar geschakeld. en geen problemen meer. (niet met die oorzaak dan)
 
Laatst bewerkt:
Als ik contact aan zet komt er ook spanning op de Zumo.

Wanneer ik van motor afstap, neem ik ook altijd toestel er vanaf.
Als ik in de buurt van de motor ben/ blijf laat ik de houder wel gewoon zitten.
Bij parkeren haal ik ook de houder van de motor. Die stop ik dan in de koffer.

Garmin levert "trafo"-blokje vast via kabel aan de houder. Vind ik niet slim. :?
Ik heb kabel ca 15cm onder de houder doorgeknipt en beide einden voorzien van een stekker. Stekker motor-deel steek ik bij langer parkeren 'onzichtbaar' tussen de andere kabels. Alleen een plastic kogel op de balhoofdmoer resteert bij afwezigheid! :P
Een ander voordeel is dat bij regen-parkeren contacten op houder niet nat worden.
In Engeland regende het nog net niet "in" de tank maar de houder bleef droog!

Ik rijd nu 2 jaar op deze manier. Garmin zou dat standaard zo moeten maken!
 
Laatst bewerkt:
TS zegt;

Er zit geen schakelaar tussen en de navigatie staat dus permanent onder spanning als ik rij

Met de door jullie voorgestelde oplossingen heeft hij nog steeds de nav onder spanning als hij rijdt,volgens mij bedoelt hij dat hij de spanning vanaf de accu wil kunnen onderbreken om alleen op de interne accu te kunnen navigeren indien gewenst.

Komt aansluiten op je remlicht nog het dichtste in de buurt :+
 
Waarom zou je dat willen vraag ik mij af. Tijdens het rijden heeft iedereen hem altijd onder spanning toch, je gaat toch niet elke paar uur afstappen om de stroom weer aan te sluiten als hij leeg is?

Overigens is de batterijduur van die dingen wel erg optimistisch meestal hoor, de opgegeven duur haalt hij eigenlijk nooit.
 
De accuduur van 7 uur haal je nooit,dat zijn verkoops praatjes.
Als je de helderheid van het scherm hoog hebt staan,is rond de 3 uur normaal.
Maar net zoals al de anderen hier zou ik hem wel geschakeld aansluiten,dat heb ik zelf ook gedaan.
 
Geschakeld aansluiten is wel het makkelijkst, kan je hem ook niet vergeten uit te zetten. Al gebruikt zo'n ding zo weinig dat je hem wel heel lang aan moet laten wil hij de accu van de motor leegtrekken.

Het makkelijkste is om een schakelrelais tussen de plusdraad te zetten, die sluit je dan weer aan op iets wat wel via het contact loopt, zoals bijvoorbeeld de verlichting, en je bent klaar. Meestal is het achterlicht het makkelijkst, omdat je zo bij die draden kunt komen. Zo loopt de spanning voor je navi rechtstreeks via de accu, heb je geen problemen mocht er iets doorbranden dat je geen verlichting meer hebt.

Ik had het geluk dat er op mijn motor al voorbereiding voor een extra stroomverbruiker achter het dashboard lag, dus dat was makkelijk aansluiten.
 
Waarom zou je dat willen vraag ik mij af. Tijdens het rijden heeft iedereen hem altijd onder spanning toch, je gaat toch niet elke paar uur afstappen om de stroom weer aan te sluiten als hij leeg is?

Overigens is de batterijduur van die dingen wel erg optimistisch meestal hoor, de opgegeven duur haalt hij eigenlijk nooit.


Ts denkt dat zijn accu lui word, doordat die constant aan de lader staat terwijl de accu zo goed als vol is.
Denk dat ie opzich wel gelijk heeft. Een accu kun je een xaantal keer opladen en dan is ie theoretisch kapot.
 
Ik heb voor mijn navigatie een ander manier gekozen. Van de accupolen gaan + en - naar een chassisdeel van een Audio-DIN-plug. Op het moment dat ik de navigatie wil gebruiken wordt deze via het contradeel aangesloten. Bij stilstand tijdens het rijden blijft hij dus aan. Dezelfde aansluiting kan nu ook gebruikt worden om een druppellader op aan te sluiten. Voordeel is dat het tracklog nu één bestand blijft en niet bij elke stop een nieuw deel gestart wordt.

full


De topicstarter moet eens een paar keer de accu van zijn navigatie leegtrekken, dan is er een kans dat een deel van de capaciteit terugkomt.
 
Laatst bewerkt:
Ts denkt dat zijn accu lui word, doordat die constant aan de lader staat terwijl de accu zo goed als vol is.
Denk dat ie opzich wel gelijk heeft. Een accu kun je een xaantal keer opladen en dan is ie theoretisch kapot.

Dat klopt ook wel, maar in de praktijk valt het best mee. Ik heb mijn Zumo nu bijna 3 jaar op de motor zitten, wel via het contact geschakeld maar tijdens het rijden altijd aan de lader. Ik gebruik hem ook in de auto, en dan heb ik hem vrijwel nooit aan de lading, pas als hij leeg raakt. Hij doet het bij mij zeker 3 uur zonder externe lading voordat hij leeg is, en dan hang ik hem pas aan de lader. Dat vind ik geen slecht resultaat. De keren dat ik hem in de auto gebruik is overgens echt sporadisch, 99% van de tijd zit hij op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Klein waterdicht twee polig schakelaartje, massa of min draad doorknippen aansluiten op het schakelaartje klaar. Niets anders dan een massa verbreker.
Heb het zelf zo gedaan naar een sigaretten aansteker, makkelijk voor de navigatie, kan met draaiende motor even m'n pompje erop zetten om m'n luchtbed op te pompen (Wel zoveel mogelijk onopgemerkt doen op de camping anders sta je een tank benzine te verstoken voor alle campinggasten). En voor de rokers onder ons om tijdens een lange rit (achter het scherm), een sigaretje of sigaartje op te steken.
Zelf heb ik een klein ledje naast het schakelaartje gezet zodat ik ten alle tijde zie of het schakelaartje aan staat (jaja tenzij het ledje kapot gaat).
 
Klein waterdicht twee polig schakelaartje, massa of min draad doorknippen aansluiten op het schakelaartje klaar. Niets anders dan een massa verbreker.
Heb het zelf zo gedaan naar een sigaretten aansteker, makkelijk voor de navigatie, kan met draaiende motor even m'n pompje erop zetten om m'n luchtbed op te pompen (Wel zoveel mogelijk onopgemerkt doen op de camping anders sta je een tank benzine te verstoken voor alle campinggasten). En voor de rokers onder ons om tijdens een lange rit (achter het scherm), een sigaretje of sigaartje op te steken.
Zelf heb ik een klein ledje naast het schakelaartje gezet zodat ik ten alle tijde zie of het schakelaartje aan staat (jaja tenzij het ledje kapot gaat).
Waarom 2 polig?
Als je de schakelaar vergeet uit te zetten trek je alsnog de accu leeg.
Kan je hem dan niet beter bij het achterlicht zetten?
 
Ikzelf heb ook een kabel naar het stuur lopen vanuit de accu, en de voedingskabel afgezekerd.
Deze kan ik gebruiken voor de navigatie, maar tevens ook koppelen aan de druppellader, doordat er een stekkerblok tussen gezet is.
Heb tot op heden nog nooit last gehad van een lege accu.
Moet ik wel toegeven, dat ik zelden tot nooit m'n navigatie op de motor heb, laat staan de steun...

Bij mijn vorige motor had ik de voeding van de navigatie gekoppeld aan het voorlicht, echter moest ik de druppellader toen iedere keer rechtstreeks op de accu aansluiten.
Nadeel was dat de navigatie ooit leeg was, en je vloekt je vervolgens helemaal leveloos zowat.... totdat je herinnert dat het via de voorlamp gaat...
 
Laatst bewerkt:
Waarom 2 polig?
Als je de schakelaar vergeet uit te zetten trek je alsnog de accu leeg.
Kan je hem dan niet beter bij het achterlicht zetten?

Precies, ik haal de spanning bij het stadslicht vandaan. Elektrisch gezien uiteraard dezelfde, maar het scheelt 1,5mtr kabel. :)

Overigens doet de accu van mijn tomtom urban rider het na 3,5 jaar nog perfect, die haalt nog steeds 6 uur op volle display helderheid.
 
Beste mensen, ik heb veel ideeën gehoord en tips gekregen. Bedankt voor alle reacties. Ik heb ook nog even bij Waypoint gevraagd en die geven ook aan dat 7 uren de max is met een lage lichtintensiteit instelling. Als je de normale heldere stand gebruikt is 3 uren haalbaar. Verder is het raadzaam om soms de navigatie tot leeg toe te gebruiken in de auto om de accu goed te houden. Voor mij heb ik nu genoeg tips en kan wat mij betreft het onderwerp gesloten worden.
 
Het nut van de schakelaar? Er staat continu stroom op de sigaretten aansteker, de reden: Mijn vrouw en ik gaan graag met de motor op vakantie, weekendjes weg enz. Sommige campings zijn niet voorzien van verlichting op de velden. En natuurlijk heb je als het donker is iets nodig uit de aanhanger of koffers. Ik heb een mooie kleine looplamp op 12V, stekker erin, schakelaar om en er was licht. Geen gekloot met sleutels, niet de buren boos door 's avonds de motor te starten.
Gewoon multi functioneel.

Enkelpolig zou werken als de schakelaar massa zou maken, de schakelaar zit in een kunstof kuip, dus twee polig, massa in en massa uit, schakelaar maakt of verbreekt.
Maar wat is nu het nut van die schakelaar?
En waarom geen enkelpolige?
 
Terug
Bovenaan Onderaan