Middenbok klapt tegen de grond aan

SuperRik

Rookie
15 okt 2014
13
0
amsterdam
Beste forumlezers,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een er-5. Prima motor, maar ik ondervind een probleem als ik met een passagier erop rijd. Bij elke middelgrote heuvel/stoeprand raakt de middenbok de grond, ook als ik ze met gematigde snelheid neem.
Als ik er in mijn eentje opzit heb ik hier geen last van. Verder rijdt de motor niet wiebelig oid met een passagier erop. Hoe zou ik kunnen vaststellen of de vering kapot is? Of hangt de middenbok te laag en moet ik die verwijderen/vervangen?
Bijgevoegd een foto van de betreffende middenbok.


Gegroet Rik :)
full
 
wellicht is de veer die je middenbok omhoog houdt iets van z'n veerkracht verloren waardoor de middenbok op en neer gaat veren en dan de grond raakt. oplossing zou in dat geval een nieuwe veer zijn.
 
De motor zou mijn volslanke vriendin wel aan moeten kunnen;) Met de vering heb ik inderdaad al gespeeld, hoger/lager/(stug/minder stug) zetten maakt niet zoveel uit. Ik denk dat ik de middenbok eraf haal, gebruik dat ding toch nooit.
 
Duw eens hard op de achterkant van je motor en laat snel los, kijk eens hoe vaak het op en neer gaat. Indien dit meer is dan 1, is je schokdemper versleten.
Hoeveel kilometers heeft hij? De mijne waren al na 45k km versleten achteraan.
Maar het kan inderdaad gewoon zo simpel zijn als de veer van de middenbok die slap is.
 
@kirill007 de motor komt in 1x naar boven.
@Ruudje01 de bok kan niet verder naar boven, hij zit gewoon netjes tegen het hoogste punt aan en wordt tegengehouden door een stangetje met een rubberen knoopje erop.

oja de teller staat op 31k en komt uit 2004
 
Laatst bewerkt:
Als ik je foto vergelijk met mijn er-5, dan lijkt de jouwe een stuk lager bij de grond te zitten.
Hoever kan je hem uit de veren trekken?
Ik heb er op de mijne nog nooit last van gehad op drempels, zelfs niet met z'n 2'en.
(en inderdaad, afhankelijk van je gewicht moet je de veervoorspanning op max of net niet max zetten.)
Nadat ik er Hagon schokbrekers opgezet heb, reed de motor al een stuk stabieler.
 
Heb het even gechecken en hij stond al op de stugste stand. Wat bedoel je precies met uit de veren trekken? Als ik 'm op de zijstandaard heb staan en de motor naar me toe trek, heb ik zo'n 3-4-5 cm ruimte om dat te doen.
 
Ik bedoel daarmee, de negatieve veerweg. als hij gewoon rechtstaat zakt de motor door z'n eigen gewicht naar beneden. Daardoor worden de veren in geduwd, als je de motor opheft of op de middenbok zet ontspannen de veren zich en worden langer. De afstand tussen in geduwd en helemaal ontspannen is de negatieve veerweg.
 
@kirill007 de motor komt in 1x naar boven.
@Ruudje01 de bok kan niet verder naar boven, hij zit gewoon netjes tegen het hoogste punt aan en wordt tegengehouden door een stangetje met een rubberen knoopje erop.

oja de teller staat op 31k en komt uit 2004

Dat wil niet zeggen dat de veer die je bok omhoog houdt nog goed is, als de veer te slap is geworden kan je bok gewoon tegen de aanslag aan zitten maar toch gaan stuiteren waardoor die de grond raakt.
Ik zie allerlei oplossingen/oorzaken voorbij komen maar ik zou toch eerst het simpele elimineren.
 
De voorvorkpoten steken niet boven de kroonplaat uit.
@eizenmeister dat lijkt mij een goed plan inderdaad, eerst de simpele dingen elimineren. Ik ga even iets bedenken hoe ik de bok vast kan zetten , en daarna gaan kijken of dit probleem nog steeds speelt.
De er5 is niet verlaagd volgens mij, vorige eigenaar was een lange vent en ik ben zelf ook 1.95 en zit er oke op.
 
4cm is veel te veel . Dit mag maar 1cm zijn.
Ik ben bang dat je je veren zal moeten vervangen, of het beste nieuwe schokdempers. Zeker als je de voorspanning op max hebt staan.
Ik denk ook dat 2cm meer dan genoeg is.
Misschien kan je een bus op de veren leggen om zo meer voorspanning te kunnen geven.
Nieuwe veren is beter maar die zijn niet gratis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan