Zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

macferdi

Die hard MF'er
7 feb 2011
671
0
In het het topic:
Nieuw of tweedehands?????
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor je motor/restwaarde etc, etc dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?
 
Laatst bewerkt:
Offtopic:
Zo heb ik ook eens twee cilinderkopbouten van m'n (inmiddels) vrouw's Corsa laten knappen. Draad netjes opgetapt, bouten ontvet, kop gevlakt. Op moment aangedraaid en toen stond er in het wphb 90 graden natrekken. Eerste bout..pang. Huh? Fles bier maar eens even wegzetten... moment gecontroleerd.. weer natrekken.. pang. WTF?

Toen kwam dat heldere moment wat je af en toe hebt tijdens een opkomende intoxicatie: Ik heb geen nieuwe cilinderkopbouten dus de rek is er al uit...

Ach ja, je bent 20 en niet bang, denkt dat je alles al kunt. Kan je duur komen te staan. Leermomentje..hebben we allemaal wel eens gehad. Helicoils erin en weer verder...

Ontopic:
Ik denk dat een kundig iemand zeker net zo goed onderhoud kan uitvoeren als de dealer. Echter voor de restwaarde zal een afgestempeld boekje wel hoger liggen. Zaligmakend is dat echter niet, als ik kijk wat ik al tegen ben gekomen tijdens m'n revisieproject...(en die was ook dealer-onderhouden).
 
Laatst bewerkt:
Wat is er precies dolgedraaid, boutje van kleppendeksel ?

De kop bestaat uit twee helften waar de nokkenas tussen geklemd zit. Dit was een van de bouten waarmee deze twee helften aan elkaar vast zitten. Die schroefdraad schijnt wel vaker stuk gedraaid te worden, meestal door goedwillende amateurs.
Het lijkt er op dat het aanhaalmoment wat in de handboeken staat te hoog is. Dit was voor hem de eerste bout waarmee hij de boel stukgedraaid heeft - terwijl hij vrijwel dagelijks aan die blokjes zit te sleutelen.

Verder gebruikt hij geen Aldi/Lidl-moment-prutseltje. Hij heeft van die digitale dingen met ingebouwde nintendo die je aan de computer kan vastknopen en die in een display en met ledjes en piepjes aangeven welk moment je gebruikt. Bovendien gebruikt hij die momentsleutels regelmatig, er komt bij hem echt geen stof op.
User-error kan je met een gerust hart uitsluiten....

Deze bouten zitten in de onderste helft van de kop getapt. In de bovenste helft zit een plug die de bewuste imbus bout afdekt. De dolgedraaide bout kon gelukkig vervangen worden door een langere bout, de auto is toch "niet helemaal nieuw meer". De schroefdraad repareren met een helicoil wordt wel veel werk voor een auto die nog maar enkele jaren mee gaat.

Waarmee ik wil zeggen dat mijn amateur geknutsel echt niet beter zal zijn dan professioneel geknutsel.
Maar denk eens aan een chef-kok en ik in mijn keuken. Ik zal in de verste verten nooit zo lekker kunnen koken als die kok, maar het eten van die kok zal mij nooit de voldoening geven wat mijn zelfgeprutste prakkie uit mijn keuken geeft.
 
Ik ben van mening dat dealeronderhoud beter voor je motor is. Ook voor de restwaarde. Met die verstande dat ik voldoende technisch onderlegt ben om de dealer na een beurt te controleren op fouten en die ook aankaart.

Hoe wil jij van buitenaf controleren of de klepspeling goed is afgesteld ?
En of de remvloeistof is vervangen?
En of de O-ringen bij het oliefilter goed zitten om maar een mogelijk verborgen euvel te noemen.

Edit

Dat is allemaal al gezegd :$
Topic loopt sneller dan ik kan typen :+
 
Laatst bewerkt:
Hoe wil jij van buitenaf controleren of de klepspeling goed is afgesteld ?
En of de remvloeistof is vervangen?
En of de O-ringen bij het oliefilter goed zitten om maar een mogelijk verborgen euvel te noemen.

Edit

Dat is allemaal al gezegd :$
Topic loopt sneller dan ik kan typen :+

Klepspeling, niet nodig bij mijn motor
Remvloeistof, kun je meten of zien
O-ring oliefilter.... dan is het binnen de kortste keren een grote oliebende...(ik heb een ouderwets opdraaifilter)
 
Ik doe altijd alle onderhoud zelf. Daarom rij ik altijd op vrij eenvoudige motoren/brommers. Ervaring met dealers had ik niet.....tot voor kort.

Ik kocht een GLOEDNIEUWE RV-125 en ja ook weer omdat het en simpel eenpittertje is waar ik alles zelf aan wil doen. Maar de eerste 1000km beurt was dealer-verplicht i.v.m de garantie. Die beurt hebben ze gedaan, en daar hing toch wel een pittig prijskaartje voor het weinige werk dat men deed en twee klachten die ik had werden niet opgelost; de dealer ontkende eenvoudig het probleem.

Nu heb ik die problemen zelf opgelost, en blijf ik alles weer gewoon zelf doen. Wel heb ik een fabrieksorigineel dealer-werkplaats handboek gekocht omdat je bij een injectiemotor toch echt afstelgegevens nodig hebt.

Kan ik het zelf beter dan Motoport ? nou zeker weten in-dit-geval ! Hierbij moet ik wel vermelden dat ik de RV duidelijk onder de officieële adviesprijs kocht en dat Motoport wél behulpzaam was bij het bestellen van het officieële werkplaats handboek ( en dat laatste is niet altijd vanzelfsprekend).

De RV is eigenlijk gewoon een grote dikke brommer en leent zich voor zelfsleutelen. Door de lage prijs is een stuk zelf-doen ook minder erg. En ja, dat moet je dus wel kunnen, gereedschap hebben, enz.

Mijn vriend heeft een ZZR 1400 een echte dure motor, nieuw gekocht. Zijn onderhoud is nog nooit echt goed gedaan en dan is het balen als je de hoofdprijs hebt betaald en je wordt slecht behandeld. Maar aan die motor werken is een heel stuk ingewikkelder dan aan zo'n dikke brommer. Dus doet hij nu alles zelf in een doe-het-zelf-werkplaats onder begeleiding van een monteur. Dat kost meer tijd, is uiteindelijk wel goedkoper en nu klopt alles wel.

Over het algemeen denk ik dat er weinig echt goede dealers zijn. Van andere motorrijders hoor ik ook vaak verhalen over slordigheid, werk dat niet uitgevoerd is en erg hoge prijzen. Ik zou dus zeggen: doe alles wat je zelf doen kunt lekker zelf, dan weet je waar je aan toe bent.
 
Ik heb geen idee wat of wie beter is, enige keer dat één van mijn fietsen bij een ''dealer'' is geweest was bij Paul Ritzen, ik heb zelf weinig sjoege van carbs, ook helemaal geen zin in.
Als ik mijn fietsen aan een ander zou willen toe vertrouwen komen er sowieso maar enkelen in beeld, iemand in Zeist, Almere, Weert, Oirschot en nog wat vakidioten op dit forum. Heb niks met dealers.
 
Ik heb geen idee wat of wie beter is, enige keer dat één van mijn fietsen bij een ''dealer'' is geweest was bij Paul Ritzen, ik heb zelf weinig sjoege van carbs, ook helemaal geen zin in.
Als ik mijn fietsen aan een ander zou willen toe vertrouwen komen er sowieso maar enkelen in beeld, iemand in Zeist, Almere, Weert, Oirschot en nog wat vakidioten op dit forum. Heb niks met dealers.

:^

Eenmanszaakjes :}

Grote hallen waar 1 deskundig iemand rondloopt en 26 leerlingen... :N
 
Volgens mij heb jij de laatste tijd erg veel tijd teveel, of niet ? :+

Zullen we verder weer eens een topic on-topic proberen te houden :)

Is dit multiple choice ? :)

Ik slaap tenminste om half 4 's nachts ;)

De meest zinnige reacties zijn mijn inziens die over het stempelboekje.
Is er hier uberhaupt iemand die daar wel eens echt goed naar gekeken heeft bij de aanschaf van zijn eigen motorfiets
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee wat of wie beter is, enige keer dat één van mijn fietsen bij een ''dealer'' is geweest was bij Paul Ritzen, ik heb zelf weinig sjoege van carbs, ook helemaal geen zin in.
Als ik mijn fietsen aan een ander zou willen toe vertrouwen komen er sowieso maar enkelen in beeld, iemand in Zeist, Almere, Weert, Oirschot en nog wat vakidioten op dit forum. Heb niks met dealers.
Welke is dat in Oirschot?
Arno van de Loo?
 
Bij mijn auto is de ervaring met garages 0% goed, ik heb de auto altijd met niet-opgeloste of extra nieuwe problemen teruggekregen. Als ik niet alles aan mijn motor zelf kon doen dan reed ik niet want als ik zo zie wat er bij de auto gebeurd ga ik dat risico niet nemen. In een koekblik ben je toch wat minder snel dood dan op een motor, ik ga die 0% score echt niet riskeren. Ik mijd garages als ebola.
 
Hoe vaak denk je dat die onderhoudsboekjes ff volgestempeld worden nadat een motor is ingeruild :?
Tijdens mijn schoolperiode (lang geleden) bij een autodealer auto's gepoets, daar was de inkt niet aan te slepen :X :+
 
De meest zinnige reacties zijn mijn inziens die over het stempelboekje.
Is er hier uberhaupt iemand die daar wel eens echt goed naar gekeken heeft bij de aanschaf van zijn eigen motorfiets

Ik heb bij de aanschaf van mijn GS500 de facturen van alle beurtjes er bij gekregen. Nu moet ik wel zo eerlijk zijn om er bij te vermelden dat het één beurtje was, de 6000 km beurt....
Bij alle andere motoren heb ik nog nooit een al betaalde rekening van een garage er bij gekregen.

Een stempelboekje ken ik wel van auto's waar ik het consequent vergeten ben (jaren lang nieuwe leaseauto's gereden), ik wist eerlijk gezegd niet dat dit bij motoren ook gedaan werd.
 
Bij de Harley van mijn meisje, die ik onlangs gekocht heb, ben ik wel de onderhoudshistorie nagegaan. Mede omdat de motor van bouwjaar 2007 was en een onwaarschijnlijke 4000km gelopen had.
De rest van mijn motoren heb ik nieuw uit krat gekocht.
 
Ik doe het onderhoud al 40jaar zelf omdat ik 1e monteur ben en graag mag sleutelen.
Het sleutelen vanaf mijn brommer tot aan mijn CBR1000RR.
Zo nu en dan help ik mensen in de buurt met het vervangen van onderdelen leg uit wat ze moeten doen, help bij het klinken van een nieuwe ketting.
Heb diverse motoren bij diverse dealers gekocht en altijd 3 tot 6 maand garantie.
Wat mij altijd is opgevallen, er ontbreken altijd wel een paar plastic klemmetjes van die ronde met zo'n pennetje. Zitten de kunststof delen mee vast, ze zitten ook op onmogelijke plaatsen. Maar de montage ervan gaat altijd via een bepaalde volgorde.
Koop je een fiets bij een particulier met weinig sleutel ervaring dan zijn vaak de verborgen lipjes afgebroken. Die mensen beginnen eerst te trekken en dan gaan ze kijken waar het vast zit.
Maar goed ben je handig en je weet wat je doet, met het juiste gereedschap en een hoop geduld is het goed zelf te doen. Tja en die kuipen, tanken, schilden zullen er toch echt wel vanaf moeten.

Voor het los draaien van het voortandwiel heb je geen luchtsleutel nodig, gewoon achterrem intrappen en los draaien en daarna pas de ketting eraf halen. Montage doe je dus anders om. Voor het klinken van je ketting heb je een stukje gereedschap voor nodig, jij wil echt niet dat die schakel los schiet bij 160Km/h.

Deze maanden (winter) zijn mooie maanden om onderhoud aan je motor te doen. Vergeet niet om een toevoeging in een vol tank benzine te doen en de motor even warm draaien (veroudering van benzine tegen te gaan) anders heb je in het voorjaar problemen, injector die vast zit of carburateur die verstopt zit. (anders kun je als nog naar de dealer.

Succes met sleutelen.
 
Buiten het feit dat in principe het onderhoud aan je fiets gewoon goedkoper is vind ik persoonlijk het ook heel leuk om te doen...
Dat je daarbij wel wat gereedschap dient aan te schaffen is mijn inziens niet meer als logisch. Daarbij hoeft dat dus echt niet het duurste van het duurste te zijn. Sommige stukken van de Lidl/Aldi/Action zijn best goed.... Natuurlijk is het geen "garage-kwaliteit" maar voor het incidentele gebruik is het voldoende. Wat dus niet wil zeggen dat ik een setje sleutels van Gedore, een setje schroevendraaiers en bitjes van Wera of een paar tangen van Knipex niet zou willen hebben! Maar....Ik heb daarvoor gewoonweg niet het geld (over), er zijn in mijn gezin belangrijker dingen dan de hobby van papa.....daar naast kan ik mijn/onze centjes maar één keer uitgeven, toch?
Maar zoals ik het in het begin van berichtje al schreef, vind ik het gewoon leuk om te doen! Ik heb er ook de plaats voor, ook dát is eigenlijk noodzakelijk. Natuurlijk zijn er mensen die gaan sleutelen op de stoep buiten voor de deur van hun flat/appartement maar ik zou dat dus niet doen. Ook vind ik het leuk om alles op te zoeken vóór dat ik begin, zeg maar het voorbereidend werk voordat je echt begint. Zo kan ik ook kijken of ik het überhaupt wel kan of dat ik er een stukje speciaal gereedschap voor moet aanschaffen.
Ik heb nooit geleerd voor monteur of iets in die richting, feitelijk ben ik ooit opgeleid als administrateur wat dus mijlen ver afstaat van het gene waar we nu over praten. Het beetje "officiële" technische kennis heb ik later gekregen toen ik mijn CCVB diploma haalde (ongeveer 100 jaar geleden! ;) ) Verder is al mijn kennis uit de praktijk gekomen. Maar als het voor mij te moeilijk zou worden, bijvoorbeeld als er iets "in de motor" gedaan zou moeten worden, ben ik dus niet te beroerd om naar een "echte" monteur te gaan. Gelukkig weet ik hier in de buurt een zaakje die je wel degelijk kan vertrouwen....

gr. Boud
 
Om te reageren op het start topic Das persoonlijk denk ik.

Ik vervang me olie om de 4000 km tjah of het nuttig is geen idee ,altijd volsynteet .
Dealers doen meestal half en vaak nog een onbekend merk ook. ( ik zeg niet dat dat slecht is ) maar wil zelf alleen het beste gemoeds- rust noem ik dat maar

ik doe alles netjes elk jaar zelf, en als ik het niet weet of het gedaan is ververs/vervang ik de boel preventief.
Ook is het net als velen hier mijn hobby en passie !

Alle keuringen zijn ook altijd toegestaan als ik me motor verkoop ze gaan toch niks vinden :)
ik wil alles in topstaat hebben het is tenslotte je eigen veiligheid en behoud van je fiets .

Ook zo als sommige zeggen en uit eigen ervaring heb ik bij vrienden vaak dingen gezien die niet goed gedaan waren bij dealers zo als afleveren met losse remklauw/ versleten koppeling / banden nog 5 % profiel speling op lagers , vast zittende remmen.

ik doe het fijn zelf en dat gaat al een motor of 10 goed dus
Kan dan ook alles vertellen wat en wanneer er aan gedaan is als ik de fiets verkoop.

Dat zegt meer dan een lullig stempeltje in mijn ogen.

Gr
 
Laatst bewerkt:
Mee eens.
Wanneer men uit liefde voor de motor en techniek zelf onderhoud pleegt,
En er de tijd, ruimte en gereedschappen en de kennis hoe die te gebruiken bezit,
Denk ik dat zelf doen zeker niet minder is als door de dealer gedaan.
Andersom kan ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan