Start problemen Honda VT1100 1992

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
Mijn vrouw is trots op haar VT1100 uit 1992, helaas heeft de motor haar in november laten staan. Startmotor kapot, relais klikte wel maar startmotor deed niets meer.

Om problemen te voorkomen heb ik een splinternieuwe besteld.
Gelukkig is het verwijderen een makkie, accu pooltje los, massa en plus los van de startmotor en twee boutjes los. Met een beetje friemelen lag hij er zo uit. En wat bleek, lagers verrot zodat de as niet meer kon draaien en koolborstels bijna versleten, tijd voor een nieuwe.

Vol goeie moed de nieuwe startmotor gemonteerd, eerst getest op de werkbank natuurlijk, na alles weer keurig gemonteerd te hebben het grote moment. De startmotor draait keurig rond, maar de motor wil niet aanslaan. Bougies eruit, twee maanden oud, keurig in orde, mooie goede vonk. Starten met volle choke, bougies zeiknat dus er is toevoer van benzine. Vlotterbakjes een beetje benzine eruit laten lopen, vuil? je weet nooit, benzine mooi helder.

Startmotor vervangen, hoe moeilijk kan het zijn. Maar daarna niet meer starten. Kan het zijn dat door het testen op de werkbank de startmotor de verkeerde kant op is gaan draaien?

Snap er geen reet van, wie heeft er een idee.

Alvast bedankt.
 
Zal deze checklist voor de zekerheid eens volledig nalopen, vooral het stuk over de accuspanning. Multimeter er even bij dus.
Kan wellicht een spannings probleem zijn van de accu naar de startmotor.
De motor starte en reed als een zonnetje, totdat de startmotor de geest gaf. Mijn vrouw heeft het afgelopen jaar ruim 7000km probleemloos gereden.
Vandaar dat ik het niet begrijp, de motor loopt zo mooi dat ik geen reden heb om aan andere dingen te sleutelen.
Alleen dus de min pool van de accu af, en de polen van de startmotor, dat is alles. Vandaar het grote vraagteken boven mijn hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het volkomen, heb het met mijn eerste motor gehad. XL500, 1 cylinder, kickstart. Niet starten, bovenbeen als Arnold Schwarzenegger, bleek het bougiekapje een klein scheurtje te hebben. Al doende leert men.
De bananeman is een oude rot.
Een vonk betekend niet altijd boem. (Ik check eerst altijd de simpele dingen, doormeten kan altijd nog)(doppen verkeert om is me 1 keer overkomen)
 
Dus motor start wel, maar slaat niet aan. En daarvoor startte de motor totaal niet?
Na vervangen van de startmotor, start de motor wel, maar slaat deze niet aan.

Domme vraag misschien van mij, maar alle bedrading op startmotor exact zo aangesloten als deze zat? Niet ergens een kabeltje vergeten die de spanning naar een ontstekingsmodule verzorgd?
Even een bougiekabel vlakbij de massa houden en starten, dan moet die een vonk trekken. Is die vonk er niet, even opnieuw naar bedrading kijken.

Motor is een mechanisch ding, als die rond draait, trekt ie brandstof aan en worden de bougies nat als er geen ontsteking is. Ook natte bougies vonken ;) Echter onder hoge druk (in de cilinder bij compressie slag), kan een natte bougie niet de kracht opbrengen om de vonk over te laten slaan. Maar dat is een ander verhaal.
Als ik het zo lees gok ik (want op een forum blijft t gokken) op de ontsteking die de bougie's van spanning voorziet.
 
Het vervangen van de startmotor van een VT1100 1992 is simpel. Zo staat het ook beschreven in het WPH. Min pool los van de accu, plus pool van de startmotor, massa van de startmotor, en dan de twee bevestigingsboutjes. Beetje friemelen en voila startmotor is eruit. Je hoeft geen verdere bedrading of slangen los te halen je kan er zo bij.
Monteren uiteraard omgekeerd te werk gaan.

Dus motor start wel, maar slaat niet aan. En daarvoor startte de motor totaal niet?
Na vervangen van de startmotor, start de motor wel, maar slaat deze niet aan.

Domme vraag misschien van mij, maar alle bedrading op startmotor exact zo aangesloten als deze zat? Niet ergens een kabeltje vergeten die de spanning naar een ontstekingsmodule verzorgd?
Even een bougiekabel vlakbij de massa houden en starten, dan moet die een vonk trekken. Is die vonk er niet, even opnieuw naar bedrading kijken.

Motor is een mechanisch ding, als die rond draait, trekt ie brandstof aan en worden de bougies nat als er geen ontsteking is. Ook natte bougies vonken ;) Echter onder hoge druk (in de cilinder bij compressie slag), kan een natte bougie niet de kracht opbrengen om de vonk over te laten slaan. Maar dat is een ander verhaal.
Als ik het zo lees gok ik (want op een forum blijft t gokken) op de ontsteking die de bougie's van spanning voorziet.
 
Komt goed, morgen even de checklist van voor tot achter nalopen, je weet nooit. Zoals altijd zal het in de meeste gevallen wel weer iets lulligs zijn wat je over het hoofd hebt gezien. Maar toch snap ik er geen reet van omdat ik geen andere dingen heb los gehaald dan nodig was.
Sorry, wist ik niet. Ik hou het draadje even in de gaten over de uitkomst...
 
Wat betreft de draai richting van de startmotor, die kan in dit geval niet de verkeerde kant op draaien omdat bij het starten, na het uitdraaien van de bougies, duidelijk de zuigers bewegen dus ook de krukas.

Mocht de startmotor de verkeerde kant op draaien anders loopt de startkoppeling vrij. TOCH???? En draait de krukas niet mee.... dus ook de zuigers niet ....?????
 
Zoals al gezegd door het vaak doorstarten met de choke vol open kunnen de bougies doorslaan . Nieuwe erin draaien en dan zonder choke starten mocht het nog niet lukken dan de gashendel op de stuit draaien en nog eens proberen door te starten dan zou de motor toch wel aan moeten slaan .
 
Na nog een keer het WPH bekeken te hebben en nog een wandeling naar de schuur is me 1 ding opgevallen. Het WPH spreekt dat de massa kabel op de voorste bout, richting de cylinder, gemonteerd moet worden (ZIE FOTO) . En ja, bij mij zit de kabel op de achterste bout.

Moet naar mijn idee geen fluit uitmaken aangezien beide bouten massa maken met het blok, TENZIJ de bout massa met iets maakt in of aan het blok wat ik niet kan zien. Morgen even wisselen. Zal er niet voor niets zo duidelijk aangegeven staan in het WPH......
Wat betreft de draai richting van de startmotor, die kan in dit geval niet de verkeerde kant op draaien omdat bij het starten, na het uitdraaien van de bougies, duidelijk de zuigers bewegen dus ook de krukas.

Mocht de startmotor de verkeerde kant op draaien anders loopt de startkoppeling vrij. TOCH???? En draait de krukas niet mee.... dus ook de zuigers niet ....?????
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan