Start problemen Honda VT1100 1992

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Beste mensen,
Mijn vrouw is trots op haar VT1100 uit 1992, helaas heeft de motor haar in november laten staan. Startmotor kapot, relais klikte wel maar startmotor deed niets meer.

Om problemen te voorkomen heb ik een splinternieuwe besteld.
Gelukkig is het verwijderen een makkie, accu pooltje los, massa en plus los van de startmotor en twee boutjes los. Met een beetje friemelen lag hij er zo uit. En wat bleek, lagers verrot zodat de as niet meer kon draaien en koolborstels bijna versleten, tijd voor een nieuwe.

Vol goeie moed de nieuwe startmotor gemonteerd, eerst getest op de werkbank natuurlijk, na alles weer keurig gemonteerd te hebben het grote moment. De startmotor draait keurig rond, maar de motor wil niet aanslaan. Bougies eruit, twee maanden oud, keurig in orde, mooie goede vonk. Starten met volle choke, bougies zeiknat dus er is toevoer van benzine. Vlotterbakjes een beetje benzine eruit laten lopen, vuil? je weet nooit, benzine mooi helder.

Startmotor vervangen, hoe moeilijk kan het zijn. Maar daarna niet meer starten. Kan het zijn dat door het testen op de werkbank de startmotor de verkeerde kant op is gaan draaien?

Snap er geen reet van, wie heeft er een idee.

Alvast bedankt.
 
ik kan mis zijn, maar ik wist niet dat er verschillende werkings-princiepes zijn voor carbu's . welke zijn er nog buiten het princiepe van onderdruk gecreeerd door versnelling van de lucht door een vernauwing in de aanzuigbuis ?

Ik bedoelde alleen maar dat ik niet weet of Keihin en bijv Mikuni tot in de kleinste details exact hetzelfde werken.
Ik snap dat ze beide werken met versnelling door de vernauwing. Maar het ging over de mengselschroeven, ik bedoel dat ik niet weet of het systeem met de mengelschroeven bij de verschillende merken op dezelfde manier werken.


trek eens een paar originele Suzuki service manuals open. Suzuki legt steeds mooi de werking van de systemen uit tijdens starten/ralenti/volgas. daarbij zie je goed welke delen van de carbu wanneer gebruikt worden ;)

Hier http://www.motorcycleproject.com/text/how_cv_carbs_work_v3.swf zie je een voorbeeld van de werking van CV carbs.
Ik lees hier dat de mengselschroeven/kanalen altijd aan het spuien zijn, ook tijdens vol gas als de hoofdsproeiers het grootste werk voor hun rekening nemen.
Dat zei ik ook in mijn post, maar volgens mij beweer jij dat dit niet klopt?

Maar ik hoef mijn gelijk niet persé te halen, en misschien begrijpen we elkaar gewoon verkeert?
 
Ik heb het redelijk gevolgd, hulde voor het uithoudingsvermogen, maar zijn de carbs ultrasoon gereinigd? Wij hadden een suzuki intruder 750 die slecht liep, vooral ploffen uit de achterste cilinder. Ultrasoon gereinigd en liep beter dan ooit! (Buurman die hem 23 jaar heeft gehad kon het beamen :)) dit mag als niet verzonden beschouwd worden als het gebeurd is :p
 
Carbs zijn niet ultrasoon gereinigd, maar ploffen is over, kwestie van een hoop gelduld en de luchtmengsel schroefjes goed krijgen.
Ik heb het redelijk gevolgd, hulde voor het uithoudingsvermogen, maar zijn de carbs ultrasoon gereinigd? Wij hadden een suzuki intruder 750 die slecht liep, vooral ploffen uit de achterste cilinder. Ultrasoon gereinigd en liep beter dan ooit! (Buurman die hem 23 jaar heeft gehad kon het beamen :)) dit mag als niet verzonden beschouwd worden als het gebeurd is :p
 
Vanmorgen vol goede moed naar de schuur, na twee goede koude starts gisteren kan er weinig fout gaan toch?
Dus..... proef op de som.
Helaas, niet dus. Koude start na een nachtje over blijft klote. |( |( |( |(
Eerst starten zonder choke, als de motor aan wil slaan, klein beetje gas tot die loopt en dan pas de choke erop. Niet zoals het hoort dus.
Pfff verder zoeken. :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Even iets wat ik in de specificaties van het WPH tegen kwam wat betreft de choke kabel:
"Choke cable adjustment......... SE valves 10 to 11 mm from end of threaded barrel"

Dus als ik het goed begrijp de afstand tussen de zwarte wartel tot het begin van het "choketonnetje". Toch?
full

Iemand een idee?
In elke carb zit zo'n choke dinges, als er verschil qua lengte in zit heeft dat waarschijnlijk gevolgen voor de reactie van de choke? Als ik ze eruit haal en ik trek aan de choke hendel dan reageert de choke van de voorste carb iets later dan de achterste.
Even iets wat ik in de specificaties van het WPH tegen kwam wat betreft de choke kabel:
"Choke cable adjustment......... SE valves 10 to 11 mm from end of threaded barrel"

Dus als ik het goed begrijp de afstand tussen de zwarte wartel tot het begin van het "choketonnetje". Toch?[afbeelding]
 
Laatst bewerkt:
De motor wil niet starten met choke, maar na aanslaan zonder heb je hem wel nodig en reageert deze goed?

Daar kan ik maar 1 ding op bedenken: en dat is, dat de motor verzuipt terwijl deze stil staat.
Dus kun je starten zonder choke en moet je hem erna bijzetten omdat deze wel de choke nodig heeft na aanslaan..

Het probleem zit niet in de choke, maar in de afsluiting van de vlotternaaldjes....
 
Hier http://www.motorcycleproject.com/text/how_cv_carbs_work_v3.swf zie je een voorbeeld van de werking van CV carbs.
Ik lees hier dat de mengselschroeven/kanalen altijd aan het spuien zijn, ook tijdens vol gas als de hoofdsproeiers het grootste werk voor hun rekening nemen.
Dat zei ik ook in mijn post, maar volgens mij beweer jij dat dit niet klopt??

ik ben niet alwetend/heilig, maar volgens mijn bescheiden mening en die va de meeste anderen is die site op dat punt fout.

waarom wordt er mengsel via die minieme kanaaltjes aangezogen gij gas dicht ? omdat deze net voor de gasklep zitten en daar dus grote onderdruk heerst. hoe verder je de gasklep opent, hoe kleiner de onderdruk op die plaats wordt en dus wordt er minder aangezogen. eens de gasklep +/- 1/4de open is daar eigenlijk geen onderdruk meer en wordt daar dus ook niets meer aangezogen.
bij gas open is er enkel een venturi/vernauwing net ter hoogte van de hoofdsproeier en dus wordt er daar benzine aangezogen. ter hoogte van het mengselschroef-kanaaltje (of hoe moet je dat noemen) is op die moment geen venturi effekt en dus geen onderdruk en dus geen aanzuiging. de gasklep is eigenlijk een varaibele venturi en door ze voldoende te sluiten creeer je voldoende vaccuum om uit dat piepkleine gaatje toch aan te kunnen zuigen.
 
Even iets wat ik in de specificaties van het WPH tegen kwam wat betreft de choke kabel:
"Choke cable adjustment......... SE valves 10 to 11 mm from end of threaded barrel"

Dus als ik het goed begrijp de afstand tussen de zwarte wartel tot het begin van het "choketonnetje". Toch?
[afbeelding]
Iemand een idee?
In elke carb zit zo'n choke dinges, als er verschil qua lengte in zit heeft dat waarschijnlijk gevolgen voor de reactie van de choke? Als ik ze eruit haal en ik trek aan de choke hendel dan reageert de choke van de voorste carb iets later dan de achterste.

Dat klopt, dat het wat invloed heeft.
Hetzelfde soort tuitje wat aan de voorkant van de chokeplunjer zit, zit ook aan de mengselschroeven, waar je aan hebt zitten draaien.
Het tuitje steekt in een luchtkanaaltje, en verspert een gedeelte van de doorgang. Bij de mengselschroeven is het de bedoeling dat ze op een vast punt blijven staan, bij de choke wil je de doorgang veranderen als de motor koud is.
Het zou misschien kunnen dat je een luchtlekkage hebt bij de aansluiting van de zwarte wartel, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.
Dat de plunjer van de voorste carb iets later reageert dan de achterste, dat maakt opzich niet uit. Tenminste als dat het enigste is.

Maar ik denk dat Ruudje gelijk heeft met de vlotternaalden en zittingen, en dat je die moet vervangen.
Op het Shadowforum waar je al geweest bent, staat het verhaal van een belg met hetzelfde probleem. Alleen zijn motor wilde helemaal niet meer starten.

http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum3/viewtopic.php?f=7&t=9166
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet alwetend/heilig, maar volgens mijn bescheiden mening en die va de meeste anderen is die site op dat punt fout.

waarom wordt er mengsel via die minieme kanaaltjes aangezogen gij gas dicht ? omdat deze net voor de gasklep zitten en daar dus grote onderdruk heerst. hoe verder je de gasklep opent, hoe kleiner de onderdruk op die plaats wordt en dus wordt er minder aangezogen. eens de gasklep +/- 1/4de open is daar eigenlijk geen onderdruk meer en wordt daar dus ook niets meer aangezogen.
bij gas open is er enkel een venturi/vernauwing net ter hoogte van de hoofdsproeier en dus wordt er daar benzine aangezogen. ter hoogte van het mengselschroef-kanaaltje (of hoe moet je dat noemen) is op die moment geen venturi effekt en dus geen onderdruk en dus geen aanzuiging. de gasklep is eigenlijk een varaibele venturi en door ze voldoende te sluiten creeer je voldoende vaccuum om uit dat piepkleine gaatje toch aan te kunnen zuigen.

Hmm, ik denk dat je dan gelijk hebt Jan. Bedankt voor de uitleg!
 
Boevie, Bedankt voor de verwijzing, maar uit zijn verhaal kan ik niet precies opmaken of het nou de vlotternaalden zijn of de gasschuifnaalden.
Dat klopt, dat het wat invloed heeft.
Hetzelfde soort tuitje wat aan de voorkant van de chokeplunjer zit, zit ook aan de mengselschroeven, waar je aan hebt zitten draaien.
Het tuitje steekt in een luchtkanaaltje, en verspert een gedeelte van de doorgang. Bij de mengselschroeven is het de bedoeling dat ze op een vast punt blijven staan, bij de choke wil je de doorgang veranderen als de motor koud is.
Het zou misschien kunnen dat je een luchtlekkage hebt bij de aansluiting van de zwarte wartel, maar dat lijkt me eigenlijk sterk.
Dat de plunjer van de voorste carb iets later reageert dan de achterste, dat maakt opzich niet uit. Tenminste als dat het enigste is.

Maar ik denk dat Ruudje gelijk heeft met de vlotternaalden en zittingen, en dat je die moet vervangen.
Op het Shadowforum waar je al geweest bent, staat het verhaal van een belg met hetzelfde probleem. Alleen zijn motor wilde helemaal niet meer starten.

http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum3/viewtopic.php?f=7&t=9166
 
Oke, choke er weer uit, ten eerste is de afstand tussen de wartel en het chokenaaldje (zie eerdere foto) op de achterste carb. 12mm en op de voorste 12,5mm i.p.v. de voorgeschreven 10 a 11mm. Kwestie van afstellen dus.

Wat betreft de vlotternaalden, gelukkig kreeg ik m'n Clymer WPH vandaag binnen, ik heb de Haynes op de pc staan maar in de Clymer wordt het veel duidelijker beschreven.

Dus opgezocht en tot mijn verbazing inderdaad een beschrijving: Als het vlotterniveau te hoog is resulteert dit in een te rijk mengsel en als het vlotterniveau te laag is een te arm mengsel.

Eerst de choke stellen en dan helaas misschien de carbs er maar weer uit.
 
Kwam dit tegen op interfred, mooi apparaatje om je vlotterniveau te meten. Volgens het WPH moet het niveau 92mm zijn.
Oke, choke er weer uit, ten eerste is de afstand tussen de wartel en het chokenaaldje (zie eerdere foto) op de achterste carb. 12mm en op de voorste 12,5mm i.p.v. de voorgeschreven 10 a 11mm. Kwestie van afstellen dus.

Wat betreft de vlotternaalden, gelukkig kreeg ik m'n Clymer WPH vandaag binnen, ik heb de Haynes op de pc staan maar in de Clymer wordt het veel duidelijker beschreven.

Dus opgezocht en tot mijn verbazing inderdaad een beschrijving: Als het vlotterniveau te hoog is resulteert dit in een te rijk mengsel en als het vlotterniveau te laag is een te arm mengsel.

Eerst de choke stellen en dan helaas misschien de carbs er maar weer uit.
full
 
Boevie, Bedankt voor de verwijzing, maar uit zijn verhaal kan ik niet precies opmaken of het nou de vlotternaalden zijn of de gasschuifnaalden.

Ik ook niet, maar dat is motorfietslogica.
Een motor gaat normaal gesproken niet slechter starten van versleten gasnaalden, wel van versleten slecht afsluitende vlotternaalden.

Ik had dat maandag al gelezen van die Belg. Ik zat ook gewoon te denken dat de belg versleten gasnaalden bedoelde en dat vond ik niet logisch.
Totdag Ruudje vandaag met zijn verhaal kwam, toen viel het kwartje bij mij, de Belg bedoelde natuurlijk de vlotternaalden.
 
Wellicht is het simpel op te lossen door eerst het vlotterniveau t meten en dan inderdaad dat "vlotterlipje" iets te verbuigen.

Maar het hele verhaal klinkt wel logisch. Zeker nadat ik het volgende filmpje tegen kwam.'Als de vlotternaald niet goed afsluit hou je inderdaad een continue benzinestroom.


Ik ook niet, maar dat is motorfietslogica.
Een motor gaat normaal gesproken niet slechter starten van versleten gasnaalden, wel van versleten slecht afsluitende vlotternaalden.

Ik had dat maandag al gelezen van die Belg. Ik zat ook gewoon te denken dat de belg versleten gasnaalden bedoelde en dat vond ik niet logisch.
Totdag Ruudje vandaag met zijn verhaal kwam, toen viel het kwartje bij mij, de Belg bedoelde natuurlijk de vlotternaalden.
 
Vergeet niet dat als je vlotternaalden een randje krijgen of dieper gaan zitten dat ook je vlotterniveau hoger komt te staan. Zijn ze zo dat ze iets doorlekken en dus niet goed afsluiten, de benzine doorsijpelt.. Ook al is dat maar heel weinig, zal de andere dag je motor dus dat verhaal vertonen wat jij hier beschrijft. Verzopen. Terwijl als deze toch aanslaat deze alsnog tot warm de choke kan gebruiken en daar goed op reageert.

Dit denk ik omdat als je een paar uurtjes wacht na het draaien, de motor gewoon koud wil starten op zn choke. En dit de andere dag niet wil doen met de choke erop.
Terwijl deze wel de choke nodig heeft als deze aangeslagen is.
Vandaar dat ik de vlotternaalden verdenk.

Dit kun je uitproberen zonder veel te sleutelen.
Je laat de motor lopen, zet de benzine kraan (als deze aanwezig is) dicht of knijp de slang dicht. Zodra je merkt dat de motor te weinig benzine krijgt zet je hem af...
Dan doe je de kraan de andere dag pas weer open of haal de klem van de slang, en trek de choke open. Geef de benzine een moment om de vlotterbakken te vullen en start de motor.
Slaat deze direct aan op de choke weet je voldoende...
En is het tijd voor nieuwe naaldjes en evt zittingen....

PS, misschien warrig geschreven, maar ik heb maar een klein schermpje op de foon.
 
Laatst bewerkt:
Oke, slim, klinkt allemaal erg aannemelijk. Maar werkt dit ook met een motor met een benzinepomp die gestuurd wordt door de ontsteking. Als de motor niet loopt is er geen benzine druk.
Maar ik ga het in ieder geval testen.

Denk dat ik gewoon maar een revisie setje koop. Alles rubbertjes en O-ringetjes ook gelijk goed kan geen kwaad.
Vergeet niet dat als je vlotternaalden een randje krijgen of dieper gaan zitten dat ook je vlotterniveau hoger komt te staan. Zijn ze zo dat ze iets doorlekken en dus niet goed afsluiten, de benzine doorsijpelt.. Ook al is dat maar heel weinig, zal de andere dag je motor dus dat verhaal vertonen wat jij hier beschrijft. Verzopen. Terwijl als deze toch aanslaat deze alsnog tot warm de choke kan gebruiken en daar goed op reageert.

Dit denk ik omdat als je een paar uurtjes wacht na het draaien, de motor gewoon koud wil starten op zn choke. En dit de andere dag niet wil doen met de choke erop.
Terwijl deze wel de choke nodig heeft als deze aangeslagen is.
Vandaar dat ik de vlotternaalden verdenk.

Dit kun je uitproberen zonder veel te sleutelen.
Je laat de motor lopen, zet de benzine kraan (als deze aanwezig is) dicht of knijp de slang dicht. Zodra je merkt dat de motor te weinig benzine krijgt zet je hem af...
Dan doe je de kraan de andere dag pas weer open of haal de klem van de slang, en trek de choke open. Geef de benzine een moment om de vlotterbakken te vullen en start de motor.
Slaat deze direct aan op de choke weet je voldoende...
En is het tijd voor nieuwe naaldjes en evt zittingen....

PS, misschien warrig geschreven, maar ik heb maar een klein schermpje op de foon.
 
Laatst bewerkt:
Oke, slim, klinkt allemaal erg aannemelijk. Maar werkt dit ook met een motor met een benzinepomp die gestuurd wordt door de ontsteking. Als de motor niet loopt is er geen benzine druk.
Maar ik ga het in ieder geval testen.

Denk dat ik gewoon maar een revisie setje koop. Alles rubbertjes en O-ringetjes ook gelijk goed kan geen kwaad.

Of de motor nu loopt of niet loopt, dat maakt in principe niet uit. De vlotter moet altijd de "master" zijn.
Als de vlotter de toevoeropening naar de vlotterkamer niet opent omdat het niveau goed is, kan de pomp zoveel benzine naar de carbs proberen te pompen als ie wil, maar dan komt er gewoon niet meer bij in , in de vlotterkamer.
De vlotterdruk is altijd groter dan de druk van de benzinepomp.

Bij een lopende motor zal een iets doorlekkende vlotternaald niet echt een probleem wezen.
Als de motor stilstaat kan het zoals bij de jouwe wel problemen geven doordat de benzine wat in de benzineslang staat (die van de pomp naar de carbs loopt) langs de vlotternaald en zitting sijpelt, de vlotterkamer in. Waardoor het niveau iets te veel stijgt. Daardoor wil de motor de volgende morgen niet op de choke starten.

Het is nogal moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :/
 
Nee, dat zou eigenlijk niet mogen.
Maar is het zeker dat er geen brandstof doorloopt als de pomp niet werkt?
Het zijn membraanpompen met klepjes.
Controleer of deze niets doorlaat als hij uit staat. Dus trek je de slang van de carbs af en kijk of er geen benzine door komt zoals je motor staat.
Tikt hij als je smorgens het contact aanzet, om de carbs te vullen?
Zijn kleine dingetjes, die grote gevolgen kunnen hebben..
En daarbij het hoeft geen straal te zijn, doordruppelen is al voldoende om smorgens verzopen te staan.
Hetgeen eigenlijk je vlotternaalden zouden moeten voorkomen.

Maar je bent nu al zo lang bezig, je zal zien dat het maar een kleinigheid is wat je over het hoofd ziet.
 
Helemaal duidelijk, revisiesetjes halen.
En bedankt he, weer die kut carbs eruit halen !!!! |( |(
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Test uitvoeren zoals je zei, zal een hoop duidelijk maken. Hoop dat dat het is, ben er onderhand wel klaar mee.
Of de motor nu loopt of niet loopt, dat maakt in principe niet uit. De vlotter moet altijd de "master" zijn.
Als de vlotter de toevoeropening naar de vlotterkamer niet opent omdat het niveau goed is, kan de pomp zoveel benzine naar de carbs proberen te pompen als ie wil, maar dan komt er gewoon niet meer bij in , in de vlotterkamer.
De vlotterdruk is altijd groter dan de druk van de benzinepomp.

Bij een lopende motor zal een iets doorlekkende vlotternaald niet echt een probleem wezen.
Als de motor stilstaat kan het zoals bij de jouwe wel problemen geven doordat de benzine wat in de benzineslang staat (die van de pomp naar de carbs loopt) langs de vlotternaald en zitting sijpelt, de vlotterkamer in. Waardoor het niveau iets te veel stijgt. Daardoor wil de motor de volgende morgen niet op de choke starten.

Het is nogal moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :/
 
Pomp loopt over de ontsteking, niet over het contact. dus moet ik de motor starten als ik de pomp wil horen. Denk niet dat ik m hoor als ik de motor start.
Maar het maakt het hele euvel wel aannemelijk dat ie 's ochtends niet wil starten.
Nee, dat zou eigenlijk niet mogen.
Maar is het zeker dat er geen brandstof doorloopt als de pomp niet werkt?
Het zijn membraanpompen met klepjes.
Controleer of deze niets doorlaat als hij uit staat. Dus trek je de slang van de carbs af en kijk of er geen benzine door komt zoals je motor staat.
Tikt hij als je smorgens het contact aanzet, om de carbs te vullen?
Zijn kleine dingetjes, die grote gevolgen kunnen hebben..
En daarbij het hoeft geen straal te zijn, doordruppelen is al voldoende om smorgens verzopen te staan.
Hetgeen eigenlijk je vlotternaalden zouden moeten voorkomen.

Maar je bent nu al zo lang bezig, je zal zien dat het maar een kleinigheid is wat je over het hoofd ziet.
 
Vanmorgen de carbs maar weer gedemonteerd. Voltterbakjes open geschroefd en de schuifmaat erop.
full

Volgens het WPH moet het vlotterniveau 9,2mm zijn.
Tsja nu wordt er een hoop duidelijk, de vlotter van de voorste carb/cilinder staat op 4,9mm !!!! de vlotter van de achterste 8.8mm !!!!
Nou is het begrijpelijk dat het niveau van geen kanten klopt en wordt duidelijk dat door het verkeerde niveau de boel verzopen wordt.
Nu de vlotternaaldjes nog even bekijken, gelijk maar revisiesetje erin anders moet t weer los.
Pfff zou dit nou eindelijk het ei van Columbus zijn?
 
Dit setje zou het ei van Columbus moeten worden.
Vanmorgen de carbs maar weer gedemonteerd. Voltterbakjes open geschroefd en de schuifmaat erop.
[afbeelding]
Volgens het WPH moet het vlotterniveau 9,2mm zijn.
Tsja nu wordt er een hoop duidelijk, de vlotter van de voorste carb/cilinder staat op 4,9mm !!!! de vlotter van de achterste 8.8mm !!!!
Nou is het begrijpelijk dat het niveau van geen kanten klopt en wordt duidelijk dat door het verkeerde niveau de boel verzopen wordt.
Nu de vlotternaaldjes nog even bekijken, gelijk maar revisiesetje erin anders moet t weer los.
Pfff zou dit nou eindelijk het ei van Columbus zijn?
full
 
Vandaag Carb revisie setje binnen. Vlotternaaldjes zagen er niet echt braaf uit in vergelijking met de nieuwe, O-ringetjes waren ook aan vervanging toe.
Gelijk de vlotterhoogte gesteld, nu beiden op 9,2mm volgens WPH.

Morgen de hele boel maar weer inbouwen en testen, zal mij benieuwen. Kan niet anders dan dat het een verbetering zal zijn.

Maar een vlotterniveau verschil van 4,9mm terwijl het 9,2mm moet zijn zou een hoop kunnen verklaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan