Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Ik spuit mijn trekhaak altijd in met zwarte tectyl, dan roest ie niet en grappig genoeg smeert het nog ook. Met tectyl op de haak wordt het rammelen meer dof gebonk en kraken doet ie niet meer
Als je met een slingerbedwinger rijdt moet je juist geen tectyl of vet op je kogel hebben, want dan kan je meteen je remschoentjes vervangen.

Een rammelende kogel is erg hinderlijk en komt door slijtage. Of van de kogel, of van de koppeling. Een nieuwe ongeremde koppeling heb je voor een paar tientjes. Als noodoplossing kan je een stuk van een oud t-shirt over je kogel doen voordat je hem aankoppelt. Zorg er daarbij wel voor dat de vergrendeling wel de kogel raakt en dat daar geen textiel tussen zit. Dus textiel vooral bovenop, opzij en aan de voorkant.
 
Chauffeur in tha house....


Belading belading belading!

Ik rij momenteel regelmatig voor schavemaker met rollen staal. Dan kan ik er 1 van 24t in de trailer hebben of 4 van 6t het moet nog steeds goed verdeeld worden. Nu heb je in een trekker-oplegger combinatie minder last van scharen, maar het is nog steeds zeer belangrijk voldoende druk op mijn trekker as te hebben, maar ook weer niet teveel want dan zullen bij hard remmen mijn oplegger assen eerder blokkeren omdat die minder grip hebben.

Zelfde principe bij een auto.
Teveel gewicht voorin de AHW? Hij tilt de voorkant van de auto op en je krijgt onderstuur (sturen maar rechtdoor schuiven).
Teveel gewicht achterin de AHW? Hij tilt de achterkant van de auto op en je krijgt overstuur (sturen maar de achterkant breekt uit).




Ik heb nu geen AHW bij de hand om de kogeldruk te meten maar als ik mijn enkelasser (max 1150kg) aan de auto koppel en til hem iets op heb ik snel 25kg in de hand.
 
Als je met een slingerbedwinger rijdt moet je juist geen tectyl of vet op je kogel hebben, want dan kan je meteen je remschoentjes vervangen.

Een rammelende kogel is erg hinderlijk en komt door slijtage. Of van de kogel, of van de koppeling. Een nieuwe ongeremde koppeling heb je voor een paar tientjes. Als noodoplossing kan je een stuk van een oud t-shirt over je kogel doen voordat je hem aankoppelt. Zorg er daarbij wel voor dat de vergrendeling wel de kogel raakt en dat daar geen textiel tussen zit. Dus textiel vooral bovenop, opzij en aan de voorkant.



Die stabilisator koppelingen zijn leuk. Ze corrigeren slingerbewegingen door o.a. foute belading en zijn vooral onder caravanners populair. Echter je krijgt geen waarschuwing meer, dat de belading niet goed is verdeeld. Zodra de slingerbeweging heftiger wordt, merk je het ineens wel, als je al bezig bent het nieuws te halen. :P Je gaat dan zonder waarschuwing aan het slingeren, terwijl je het bij een normale koppeling meestal wel voelt, dat de combinatie wil gaan slingeren. Mijn caravanboer geeft ook aan, dat een stabilisator overbodig is bij goede belading.
 
Wat voor auto zat er voor die aanhanger ? En verkeerde belading bij een tandemasser is ook funest, alleen is de gemiddelde tandemasser wat vergevingsgezinder dan een enkelasser. Maar als hij gaat, haal je meestal de krant. :+
een Toyota landcruiser 4.2 diesel met een maximaal aanhanger gewicht van 4 ton.
normaal lag er grond of zand op de trailer en dat gaf nooit problemen. toen hij ging slingeren lag er een paar kuub hout op voor de open haard. en dan reageert de trailer toch anders. maar met 70 kom je ook thuis al is het niet fijn.
 
Nou, ik heb me ff uitgesloofd :Z
Mijn karretje 2.10x1.10 (Saris ,toch geen pruters)
weegt 18 kg op de kogel.ligt altijd als een blok op de weg.
 
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

Achteras belasting, demping en slipstijfheid van de banden, eigenfrequentie van het "systeem" en resonantie.....

Voor TS:, wettelijk is het dacht ik minimaal 1% van totaal gewicht van de aanhanger (7.5 kilo). Wat moet je nu kiezen (ik denk dan maar hard op). Voor aanhangers tot 750 kilo is het maximum dacht ik 50 kg. Zelf zou ik kiezen voor een kogeldruk van

Marge*MaxKogelDruk*GewichtAanhangerLeeg/GewichtAanhangerMax (en dan tot een maximum van wat jij comfortabel wil dragen)

Daarna hoef je alleen maar de plek van de lading te bepalen zodanig dat de kogeldruk netjes toeneemt met de belading. Bedenk wel dat: hoe hoger de kogeldruk bij een lege aanhanger is, des te preciseer moet je gaan beladen.

In de praktijk dus een kilo of 15....
 
Achteras belasting, demping en slipstijfheid van de banden, eigenfrequentie van het "systeem" en resonantie.....

Voor TS:, wettelijk is het dacht ik minimaal 1% van totaal gewicht van de aanhanger (7.5 kilo). Wat moet je nu kiezen (ik denk dan maar hard op). Voor aanhangers tot 750 kilo is het maximum dacht ik 50 kg. Zelf zou ik kiezen voor een kogeldruk van

Marge*MaxKogelDruk*GewichtAanhangerLeeg/GewichtAanhangerMax (en dan tot een maximum van wat jij comfortabel wil dragen)

Daarna hoef je alleen maar de plek van de lading te bepalen zodanig dat de kogeldruk netjes toeneemt met de belading. Bedenk wel dat: hoe hoger de kogeldruk bij een lege aanhanger is, des te preciseer moet je gaan beladen.

In de praktijk dus een kilo of 15....

Dank je. Ik dacht zelf ook iets van 15-20 KG. Genoeg om te voorkomen dat hij niet gaat stuiteren op de trekhaakkogel.
 
een Toyota landcruiser 4.2 diesel met een maximaal aanhanger gewicht van 4 ton.
normaal lag er grond of zand op de trailer en dat gaf nooit problemen. toen hij ging slingeren lag er een paar kuub hout op voor de open haard. en dan reageert de trailer toch anders. maar met 70 kom je ook thuis al is het niet fijn.
Niet overdrijven, een landcruiser mag maar 3500 kilo trekken. ;)
 
de Landcruiser zal de ahw remmen met lucht bedienen. zit een luchtcompressor op de motor van de Toyota. Hierdoor mag deze wel 4000 kg trekken.
volgens mij is het zo dat je tot 3500 kg een oplooprem mag gebruiken, hierboven moet het remsysteem aangestuurd worden.

wordt wel erg off topic zo.
 
nu wel toen nog niet. de zelfde auto mocht 2 jaar later volgens de papieren nieuw inderdaad nog maar 3,5 ton trekken. en niks pneumatische bediening of wat dan ook gewoon op de oplooprem. maar de wetgeving is in de loop der jaren wat aangepast dus tegenwoordig zal dat op nieuwe auto's waarschijnlijk wel moeten.
 
Achteras belasting, demping en slipstijfheid van de banden, eigenfrequentie van het "systeem" en resonantie.....

Voor TS:, wettelijk is het dacht ik minimaal 1% van totaal gewicht van de aanhanger (7.5 kilo). Wat moet je nu kiezen (ik denk dan maar hard op). Voor aanhangers tot 750 kilo is het maximum dacht ik 50 kg. Zelf zou ik kiezen voor een kogeldruk van

Marge*MaxKogelDruk*GewichtAanhangerLeeg/GewichtAanhangerMax (en dan tot een maximum van wat jij comfortabel wil dragen)

Daarna hoef je alleen maar de plek van de lading te bepalen zodanig dat de kogeldruk netjes toeneemt met de belading. Bedenk wel dat: hoe hoger de kogeldruk bij een lege aanhanger is, des te preciseer moet je gaan beladen.

In de praktijk dus een kilo of 15....

T nadeel van de mens....... theorie :? .
helaas achterhaald de praktijk t meestal.
wat je ook achter je auto hangt je zal altijd je rijstijl aan moeten passen
perfect beladen of niet. neem als voorbeeld een paardentrailer of een aanhanger met dubbel glas op een winderige dag.
kun je met je je theorie lullen wat je wil.
pas je rijstijl aan naar wat erachter hangt.
daar los je t als er problemen komen mee op
 
Laatst bewerkt door een moderator:
T nadeel van de mens....... theorie :? .
helaas achterhaald de praktijk t meestal.
wat je ook achter je auto hangt je zal altijd je rijstijl aan moeten passen
perfect beladen of niet. neem als voorbeeld een paardentrailer of een aanhanger met dubbel glas op een winderige dag.
kun je met je je theorie lullen wat je wil.
pas je rijstijl aan naar wat erachter hangt.
daar los je de problemen wel mee op

Waar zeg ik dat je je rijstijl niet moet aanpassen?

Waarom zou je het in godsnaam nalaten om wat te lezen over de theorie?
Stabiliteit sommetjes zijn tot in de treuren gemaakt. Daaruit zijn prima vuistregels afgeleid zodat je zelf je aanhangertje kan bouwen. Je bouwt voor het zelfde geld een betere aanhanger.....

Mooi voorbeeltje van hoe dat dan werkt:
Bailey of Bristol - Caravan Stability Studies
 
Achteras belasting, demping en slipstijfheid van de banden, eigenfrequentie van het "systeem" en resonantie.....

Voor TS:, wettelijk is het dacht ik minimaal 1% van totaal gewicht van de aanhanger (7.5 kilo). Wat moet je nu kiezen (ik denk dan maar hard op). Voor aanhangers tot 750 kilo is het maximum dacht ik 50 kg. Zelf zou ik kiezen voor een kogeldruk van

Marge*MaxKogelDruk*GewichtAanhangerLeeg/GewichtAanhangerMax (en dan tot een maximum van wat jij comfortabel wil dragen)

Daarna hoef je alleen maar de plek van de lading te bepalen zodanig dat de kogeldruk netjes toeneemt met de belading. Bedenk wel dat: hoe hoger de kogeldruk bij een lege aanhanger is, des te preciseer moet je gaan beladen.

In de praktijk dus een kilo of 15....

Erg veel 'dacht' ik.

Hoe hoger kogeldruk hoe preciser je moet gaan beladen :?
Geld ook bij een te lage kogeldruk.
Of bij kogeldruk die precies goed is.
Je kogeldruk leeg zegt tenslotte niet over hoe de kogeldruk is bij belading.
Heeft weer erg veel te maken met lengte laadbak, plaatsing as en lengte trekboom.
 
Alles leuk en aardig maar de aanhanger heeft gewonnen.
Vanmiddag tijdens het klussen aan de aanhanger is er een zware trespa plaat op mn teen gevallen. Naar de dokter hoeft niet, ik voel hem knakken. :')

Oef... voorlopig even weekendje niet voetballen :P


Beterschap.


PS: waarom trespa ?
Ja, onverwoestbaar, maar loeizwaar idd.
Ik heb er ook over gedacht maar vond het gewoon teteveel gewicht op een oppervlakte van 1600x 2500.
Daarna gekeken naar betonplex totdat bij toeval ergens mooie alu panelen beschikbaar bleken :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn gewoon een hele boel factoren die hier in meespelen...
Voorheen reed ik altijd met 17inch wielen op mijn volvo vrij platte band, en kon probleemloos met de aanhanger 140 kmh doen met 2 motoren er op...
Ik heb er 15 inch opgegooid omdat ik schijtziek werd van al die verkeersdrempels, en nu begint hij bij 125-130 kmh te zwabberen

Wat ook mee kan spelen, wat voor motoren er op staan, groot toerscherm, geeft ook meer opwaartse druk op de kogel bij hogere snelheid....
 
Oef... voorlopig even weekendje niet voetballen :P


Beterschap.


PS: waarom trespa ?
Ja, onverwoestbaar, maar loeizwaar idd.
Ik heb er ook over gedacht maar vond het gewoon teteveel gewicht op een oppervlakte van 1600x 2500.
Daarna gekeken naar betonplex totdat bij toeval ergens mooie alu panelen beschikbaar bleken :)

(goed) Betonplex vs Trespa scheelt niet heel veel in gewicht. Ik wou liever alu maar dat werd te kostbaar. Ik had nog paar grote Trespa platen staan, vandaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan