Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Grotendeels wel met je eens.

Maar 120-130 vind ik toch wel knap hard voor een sleurhut of aanhanger. Ligt er natuurlijk wel aan wat er voorzit.

Pffttt nog zo een....
Heb je net 5000 km met 130 kmh door frankrijk gekacheld, kom je hier de grens over, en wordt je met 95 kmh langs de kant gezet, en het eerste wat die roeptoeterd is dat het LEVENSGEVAARLIJK is, als hij gaat slingeren enz enz.......

Als je dan verteld dat je net 5000km achter de rug hebt met 130, kijken ze je aan alsof ze water zien branden, en dan in een keer " houden medeweggebruikers er hier geen rekening mee dat je 95 rijdt, en de snelwegen daar er op uitgerust zijn"....
Ja die hebben antislinger asfalt ,DOMBO's !!!!
 
Zou Frankrijk dan zo stom zijn dat je er daar wel 120 mee mag ?

Ik lees hier voorbeelden genoeg van mensen die de geometrie allemaal niet zo belangrijk vinden en die schijnbaar ook niet echt nadenken wat belading wel/niet als effect heeft.

Dan is 80/90 gevaarlijker als een goede aanhanger die goed beladen is met 130.


Totdat ze met die verkeerd beladen aanhanger ook 130 proberen te halen. :+

Of je ziet bij Arnhem op de vluchtstrook van de A50 een volgeladen aanhanger met 4 ontplofte banden, terwijl er al een stapel stenen naast gezet is, die ook groot genoeg is om een aanhanger te vullen. :X


Voor de Duitse tempo 100 ontheffing, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar, omdat bij oudere banden de kans op een klapband aanzienlijk toeneemt en een hogere snelheid ook nog eens een grotere kans op klapbanden geeft.

De Duitse grondigheid kennende, hebben ze vast wel goed uitgezocht, wat nog veilig kan en wat niet.
 
Totdat ze met die verkeerd beladen aanhanger ook 130 proberen te halen. :+

Of je ziet bij Arnhem op de vluchtstrook van de A50 een volgeladen aanhanger met 4 ontplofte banden, terwijl er al een stapel stenen naast gezet is, die ook groot genoeg is om een aanhanger te vullen. :X


Voor de Duitse tempo 100 ontheffing, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar, omdat bij oudere banden de kans op een klapband aanzienlijk toeneemt en een hogere snelheid ook nog eens een grotere kans op klapbanden geeft.

De Duitse grondigheid kennende, hebben ze vast wel goed uitgezocht, wat nog veilig kan en wat niet.

Geschikte banden, schokbrekers, remmen, aangepaste Tuv keuring en bijpassende auto.
ook op de 100 sticker zit dan een Tuv sticker geplakt.
 
Totdat ze met die verkeerd beladen aanhanger ook 130 proberen te halen. :+

Of je ziet bij Arnhem op de vluchtstrook van de A50 een volgeladen aanhanger met 4 ontplofte banden, terwijl er al een stapel stenen naast gezet is, die ook groot genoeg is om een aanhanger te vullen. :X


Voor de Duitse tempo 100 ontheffing, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar, omdat bij oudere banden de kans op een klapband aanzienlijk toeneemt en een hogere snelheid ook nog eens een grotere kans op klapbanden geeft.

De Duitse grondigheid kennende, hebben ze vast wel goed uitgezocht, wat nog veilig kan en wat niet.

Ik heb ze ook met 70 zien verongelukken, dankzij verkeerde belading.

En dat is juist precies wat ik zeg... het is primair niet afhankelijk van de snelheid, het is primair afhankelijk van hoe de aanhanger gebouwd is en de belading.


Ook je andere voorbeelden zijn voorbeelden waar de aanhanger danwel de belading niet in orde is.
 
Grotendeels wel met je eens.

Maar 120-130 vind ik toch wel knap hard voor een sleurhut of aanhanger. Ligt er natuurlijk wel aan wat er voorzit.
Dat is gevoel.
Als ik Belgie in rij en verhoog naar de 120 is het eerst even wat onwennig. Maar eenmaal 2 uur in Frankrijk met 135 (op de GPS, is veel meer op de teller) dan nog wil je harder.

Ik heb zelfs een tracklog waarin we 160 reden met een ahw met motoren erop. Even inhalen, en je had niet het gevoel dat het eng was.

Als je je maar bewust bent van de situaties waarin ie wil kwispelen. En dat kan je aan voelen komen.
 
Ik heb ze ook met 70 zien verongelukken, dankzij verkeerde belading.
Ik heb een ahw gehad die leeg al met 70 aan de tippel ging met de bus. Was een 32 kuub'er. Ik kocht hem in het oosten van het land en de rit naar Bibberwijk was gewoon gevaarlijk. Achteraf bleek de bandenspanning veel te laag, er zat 2 in, maar er moest 7 in. Hij werd altijd getrokken door een vrachtwagentje, en die had er geen last van. Maar ook met harde banden voelde je gewoon hoe makkelijk hij de kont van de auto opzij zette.
 
Ik heb een ahw gehad die leeg al met 70 aan de tippel ging met de bus. Was een 32 kuub'er. Ik kocht hem in het oosten van het land en de rit naar Bibberwijk was gewoon gevaarlijk. Achteraf bleek de bandenspanning veel te laag, er zat 2 in, maar er moest 7 in. Hij werd altijd getrokken door een vrachtwagentje, en die had er geen last van. Maar ook met harde banden voelde je gewoon hoe makkelijk hij de kont van de auto opzij zette.
Ook zoiets! :Y
Mensen weten gewoon niet eens welke bandenspanning de bandjes van de aanhanger nodig heeft..

Tis vaak meer dan men denkt :)
 
En het beroerde is dat je onderweg bij benzinepompen maar tot 2-3 bar kunt gaan.

Dus je moet 3x langs een pomp om op 7 bar uit te komen, belachelijk gewoon.
 
De fabrikant van een aanhanger geeft vaak de juiste spanning aan, op mijn sleurhut staat het op de spatborden aangegeven. En anders bij de bandenfabrikant een tabelletje raadplegen
 
Zoek ik even op


Hobby vermeld het in z'n handleidingen: 404

Hoofdstuk 3.10
Dit staat er in dezelfde handleiding:
full


Wat een manier om juiste bandenspanning te bepalen :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pffttt nog zo een....
Heb je net 5000 km met 130 kmh door frankrijk gekacheld, kom je hier de grens over, en wordt je met 95 kmh langs de kant gezet, en het eerste wat die roeptoeterd is dat het LEVENSGEVAARLIJK is, als hij gaat slingeren enz enz.......

Als je dan verteld dat je net 5000km achter de rug hebt met 130, kijken ze je aan alsof ze water zien branden, en dan in een keer " houden medeweggebruikers er hier geen rekening mee dat je 95 rijdt, en de snelwegen daar er op uitgerust zijn"....
Ja die hebben antislinger asfalt ,DOMBO's !!!!

En toen pistte ik in mijn broek ;(

_O- _O-
 
Zoek ik even op


Hobby vermeld het in z'n handleidingen: 404

Hoofdstuk 3.10
Dat gaat niet om caravans in het algemeen, maar om Hobby, nogal een verschil. En weet je wat de reden hiervan is? Heeft niets met de rij-eigenschappen of veiligheid te maken, maar bij Hobby komt het meubiliar (vooral de keuken) los bij flinke schokken. En die treden bij lagere snelheden minder op.

Vraag elke hobby dealer maar.
 
Je verwart Hobby met Barbie.
Daar zijn de keukens niet zo heel stevig van nee...

En het beroerde is dat je onderweg bij benzinepompen maar tot 2-3 bar kunt gaan.

Dus je moet 3x langs een pomp om op 7 bar uit te komen, belachelijk gewoon.

Dan kan je toch tussendoor koffie nemen om de compressor op adem te laten komen ? :?

Kom op zeg , " MOET IK DAN ALLES UITLEGGEN" O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan