Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Dat gaat niet om caravans in het algemeen, maar om Hobby, nogal een verschil. En weet je wat de reden hiervan is? Heeft niets met de rij-eigenschappen of veiligheid te maken, maar bij Hobby komt het meubiliar (vooral de keuken) los bij flinke schokken. En die treden bij lagere snelheden minder op.

Vraag elke hobby dealer maar.


Staat in het handboek van nagenoeg alle Duitse merken. Fendt vermeld exact hetzelfde.

Maar dat moet voor jouw geen probleem zijn, dat de keuken loskomt, als buitenmens heb je natuurlijk graag een keuken, die je makkelijk buiten kunt zetten. :+
 
Laatst bewerkt:
De maximale toelaatbare bandenspanning heeft erg weinig te maken met de bandenspanning die je in de praktijk gebruikt.

Hoezo niet dan?

Ik heb zelf een 2tons tandemasser aanhangwagen en daarvan heb ik alle banden op de maximaal toelaatbare bandenspanning staan. Altyd. Want als ik hem gebruik wordt de tandenasser ook maximaal beladen. En dan zijn harde bandjes wel fijn.

En aangezien dit topic ging over aanhangwagen, kogeldruk bandenspanning ed en niet over motorfiets banden lijkt het mij geen verkeerde opmerking.
In principe is het met alle vormen van aanhangwagens dus caravans, bagagewagens ed altyd raadzaam om de bandenspanning maximaal te zetten. Beter iets te hard dan te zacht want daarvan gaan aanhangwagens juist slingeren en krijg je door de hoge temperatuur opbouw in de banden eerder een kans op een klapband.

Maar voor de rest mogen jullie gelijk hebben hoor. IK doe bijna alles toch net ff anders als de rest van de meute. _O- :P 8-)
 
Heb ook een enkelassertje met een 750kg as er onder geremd en met schokbrekers. Karretje weegt 125 kg en met een bmw K100 er op van 250kg en de banden gewoon op 3 bar ligt dit als een rots achter de auto. Ook leeg trouwens met de banden op 3 bar zonder gestuiter of zo. En ook bij 130km/u :P
 
Hoezo niet dan?

Ik heb zelf een 2tons tandemasser aanhangwagen en daarvan heb ik alle banden op de maximaal toelaatbare bandenspanning staan. Altyd. Want als ik hem gebruik wordt de tandenasser ook maximaal beladen. En dan zijn harde bandjes wel fijn.

En aangezien dit topic ging over aanhangwagen, kogeldruk bandenspanning ed en niet over motorfiets banden lijkt het mij geen verkeerde opmerking.
In principe is het met alle vormen van aanhangwagens dus caravans, bagagewagens ed altyd raadzaam om de bandenspanning maximaal te zetten. Beter iets te hard dan te zacht want daarvan gaan aanhangwagens juist slingeren en krijg je door de hoge temperatuur opbouw in de banden eerder een kans op een klapband.

Maar voor de rest mogen jullie gelijk hebben hoor. IK doe bijna alles toch net ff anders als de rest van de meute. _O- :P 8-)

Goed advies als je weer eens een andere indeling van je caravannetje wil. |(
Vergeet niet dat banden ook voor vering zorgen.
 
Goed advies als je weer eens een andere indeling van je caravannetje wil. |(
Vergeet niet dat banden ook voor vering zorgen.


Jij snapt hem niet, dat is juist de bedoeling. Je kan tegen vrouwen wel zeggen, dat ze niet teveel rotzooi mee moeten nemen op vakantie, maar luisteren doen ze toch niet. Als ze echter een paar maal alle rotzooi van de vloer hebben moeten oprapen en weer in de kastjes proppen, gaan ze nadenken en gaat er vanzelf minder rotzooi mee. :9
 
Hoezo niet dan?

Ik heb zelf een 2tons tandemasser aanhangwagen en daarvan heb ik alle banden op de maximaal toelaatbare bandenspanning staan. Altyd. Want als ik hem gebruik wordt de tandenasser ook maximaal beladen. En dan zijn harde bandjes wel fijn.

En aangezien dit topic ging over aanhangwagen, kogeldruk bandenspanning ed en niet over motorfiets banden lijkt het mij geen verkeerde opmerking.
In principe is het met alle vormen van aanhangwagens dus caravans, bagagewagens ed altyd raadzaam om de bandenspanning maximaal te zetten. Beter iets te hard dan te zacht want daarvan gaan aanhangwagens juist slingeren en krijg je door de hoge temperatuur opbouw in de banden eerder een kans op een klapband.

Maar voor de rest mogen jullie gelijk hebben hoor. IK doe bijna alles toch net ff anders als de rest van de meute. _O- :P 8-)

Laat maar zien waar dit wordt aangeraden, dan laat ik je 10 site's van gerenomeerde bandenfabrikanten zien waar dit wordt AFGERADEN
 
En dit begon allemaal met een simpele vraag :')

10-15% van het gewicht van de aanhanger waar je mee gaat rijden; tot de maximale kogeldruk waarvoor je trekhaak is voorgeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Als ik google op bandenspanning aanhanger, dan geeft de eerste hit een keurig lijstje per bandenmaat en de 2e hit heeft het over de maximale bandenspanning die op de band staat en daar dan net onder gaan zitten.

Bandenspanning Tabellen voor Aanhangwagens

http://www.aanhangcars.nl/bandenspanning

Hit nummer 3 geeft aan, dat de spanning vaak op de band zelf staat vermeld, dus het lijkt er op, dat men bij aanhangers van de op de band vermelde maximum druk uitgaat.

Bandenspanning aanhanger - Aanhangwagens XXL West Brabant
 
Bovag:

Wat is het belang van de juiste bandenspanning van mijn aanhangwagen?
Eigenlijk hetzelfde als bij een auto. Banden met de goede spanning remmen beter, verkleinen de kans op slingeren, slijten minder snel en rijden zuiniger. U vindt de juiste bandenspanning voor uw aanhangwagen in het instructieboekje.
 
Ja, en echt een heel duidelijk antwoord heb ik nog niet maar ik ga het proberen met een kogeldruk van 15-20KG. Mocht dat te licht zijn met een lege aanhanger monteer ik het reservewiel voorop, dat is al een kilo of 10 extra.

Het belangrijkste is dat je geen negative druk hebt en voldoende druk zodat hij niet gaat klapperen op de trekhaak.
 
Ja, en echt een heel duidelijk antwoord heb ik nog niet maar ik ga het proberen met een kogeldruk van 15-20KG. Mocht dat te licht zijn met een lege aanhanger monteer ik het reservewiel voorop, dat is al een kilo of 10 extra.

Het belangrijkste is dat je geen negative druk hebt en voldoende druk zodat hij niet gaat klapperen op de trekhaak.

En dit begon allemaal met een simpele vraag :')

10-15% van het gewicht van de aanhanger waar je mee gaat rijden; tot de maximale kogeldruk waarvoor je trekhaak is voorgeschreven.


I'm out :')
 
Laatst bewerkt:
Ja, en echt een heel duidelijk antwoord heb ik nog niet maar ik ga het proberen met een kogeldruk van 15-20KG. Mocht dat te licht zijn met een lege aanhanger monteer ik het reservewiel voorop, dat is al een kilo of 10 extra.

Het belangrijkste is dat je geen negative druk hebt en voldoende druk zodat hij niet gaat klapperen op de trekhaak.


Heb ik me daar voor uitgesloofd met mijn weegschaaltje in de barre kou :?
btw ik heb t reserve wiel wel voor aan t rek hangen :Y

hoest met de teen ?
 
Als ik google op bandenspanning aanhanger, dan geeft de eerste hit een keurig lijstje per bandenmaat en de 2e hit heeft het over de maximale bandenspanning die op de band staat en daar dan net onder gaan zitten.

Bandenspanning Tabellen voor Aanhangwagens

http://www.aanhangcars.nl/bandenspanning

Hit nummer 3 geeft aan, dat de spanning vaak op de band zelf staat vermeld, dus het lijkt er op, dat men bij aanhangers van de op de band vermelde maximum druk uitgaat.

Bandenspanning aanhanger - Aanhangwagens XXL West Brabant

hoewel ik dit niet weet van aanhanger banden maar banden welke onder en bus horen, staat er niet vaak een specificatie op de band welke je vertelt bij welke druk hij de maximale last kan hebben?
bij de banden onder onze bus staat dit er namelijk wel op en dit is niet het zelfde als de maximale druk, die staat er namelijk ook op.
 
hoewel ik dit niet weet van aanhanger banden maar banden welke onder en bus horen, staat er niet vaak een specificatie op de band welke je vertelt bij welke druk hij de maximale last kan hebben?
bij de banden onder onze bus staat dit er namelijk wel op en dit is niet het zelfde als de maximale druk, die staat er namelijk ook op.


Dat klopt, maar nagenoeg elke aanhanger fabrikant hanteert dezelfde soort lijstjes en die zijn gebaseerd op de maximale spanning die de band mag hebben. En gezien de wijze waarop de meeste Nederlanders aanhangers mishandelen, is het ook beter, als de banden het maximale draagvermogen hebben. Tenzij het een motoraanhanger is, want het lijkt me niet de bedoeling, om de motor onderweg uit elkaar te laten rammelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan