Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Even terugkomend op de OP, ik heb 1 motor aanhanger zelf gebouwd en een 2 gewone verbouwd naar motor aanhanger. Mijn ervaring is dat je leeg rond de 25 kilo kogeldruk wil zitten en met motor er op rond de 35> 45kg. Meer kan best maar dan wordt de auto een beetje zompig als je een snelweg met kuilen rijdt, minder en hij klappert als de ziekte.

€0, 02

Ps: Als je 0kg kogeldruk wil omdat je te lui bent om de dissel te tillen, dan moet je een neuswiel kopen..
 
20 jaar terug een aanhangertje gebouwd. laadbak 1,9 x 0,98 meter
Lichte kokers gebruikt 30x2. demontabel door de zij en voorvlak als spant uit te voeren, de bodem bestaat uit een 22 mm dikke watervaste plaat die op de onderkanten van de spanten rust. Leeg gewicht iets van 150 kg.
Om te testen heb ik er 600 kg in gehad , zakken zand en cement. En dat ging prima.

Een iets langere dissel toegepast voor het achteruit rijden. Stuurt makkelijker dan een korte dissel.
De kogeldruk is leeg iets van 10 kg en dat rijdt prima.
 
Even terugkomend op de OP, ik heb 1 motor aanhanger zelf gebouwd en een 2 gewone verbouwd naar motor aanhanger. Mijn ervaring is dat je leeg rond de 25 kilo kogeldruk wil zitten en met motor er op rond de 35> 45kg. Meer kan best maar dan wordt de auto een beetje zompig als je een snelweg met kuilen rijdt, minder en hij klappert als de ziekte.

€0, 02

Ps: Als je 0kg kogeldruk wil omdat je te lui bent om de dissel te tillen, dan moet je een neuswiel kopen..

Dat slingeren aan die zwengeltje is anders ook behoorlijk vermoeiend hoor.
Je kan beter je auto naar beneden drukken, dat is overigens heel wat arbo-vriendelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan