Luchtfilterhuis CBR 600RR 2004

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Goedenavond,

Vandaag weer even bezig geweest met mijn motor uit elkaar aan het halen voor wat onderhoud te plegen. Vandaag even alle kappen weggehaald en even gekeken hoe ik het beste bij de bougies kan komen. Nu ben ik "nog" enigszins een leek maar volgens mij is het bij de bougies komen best een bijzondere lastige klus!

Klopt het dat ik ook de radiotor moet laten zakken en filterhuis moet verwijderen om bij de bougies te komen?

Daarbij heb ik nog even een vraag over de luchtfilter huis. Aan de voorkant bij de aanvoer (2 zijdig) zit nog onder de aanvoer een raar 3 hoekig bakje (denk om het geluid te reduceren) dit kan je simpelweg van elkaar los halen. Is dat verstandig of is het beter om dit te laten zitten? Ook zitten er her en der kleine gaatjes in de aanvoer buis, vanwaar is dit? ik dacht altijd dat het gehele traject gesloten moet zijn zodat je geen valse lucht aanzuigt?

Bedankt alvast weer!

groet en een fijne avond!
 
Ik heb geen CBR, maar is dat bakje niet om eventuele backfire op te vangen? Schiet me lek of dood, ik doe na mijn debakel hier niet meer zo moeilijk... :$

Gaatjes in de aanvoerbuis zijn wellicht gemaakt om de motor af te stellen (heeft ie carburateurs?), met gaatjes geef je meer lucht, als er een dyno-kit in is geplaatst.
 
Klopt het dat ik ook de radiateur moet laten zakken en filterhuis moet verwijderen om bij de bougies te komen?

zou kunnen, bij een 2006 blade in ieder geval wel. Gelukkig gaan die iridium bougies 50.000 km mee.
die zitten volgens mij standaard ook in de 600.

maar wat ik in een vorig topic van je al aangaf, download of koop een werkplaatshandboek
 
Radiateur er voor weg, luchtfilterhuis kan blijven zitten. Kutdingen om aan te sleutelen.

:^ zo heb ik ook bij mijn CBR600RR van 2007 gedaan. Met de radiateur er voor weg kon ik er net bij komen :X . Luchtfilterhuis kan idd blijven zitten.

full
 
Volgens het boek moet je het luchtfilterhuis verwijderen maar zoals hierboven al gezegd kan het ook anders. Zoals je zelf al gezien had moet het voorstel gedeelte van de aanvoerbuis wel weg (waar die flapper in zit).

Hoe dan ook..het blijft een hoop werk voor een paar bougies. Let trouwens goed op bij het aandraaien van de bougies..dingen zijn dun en fragiel en dan moet je er nog met je momentsleutel bij om ze op 16Nm aan te draaien. Gelukkig hoeft het maar eens per 50.000 km dus als het klaar is ben je er een paar jaar vanaf.
 
Morge!

Bedankt. Heb werkplaatshandboek digitaal gekregen van een forumlid😉

Daar staat ook in luchtfilterhuis verwijderen maar blijkbaar alleen radiator👍 scheelt weer😎

Kan ik dat driehoekige bakje verwijderen en de gaten dichtstoppen of is. Dat echt nodig?

Bedankt
 
Hmm.. bij mijn 1000RR uit 2004 ziet het er allemaal anders uit...het lijkt me een onderdeel van de luchttoevoer.. maar waarom zitten er gaten dan? Heeft iemand die erin geboord? Lijkt me niet origineel zo..

Tandwielkap kun je gemakkelijk schoonmaken met terpentine. Dat opnieuw invetten gebeurd vanzelf door het vet en vuil dat van je ketting afgeslingerd wordt ;)
 
Morge!

Bedankt. Heb werkplaatshandboek digitaal gekregen van een forumlid😉

Daar staat ook in luchtfilterhuis verwijderen maar blijkbaar alleen radiator👍 scheelt weer😎

Kan ik dat driehoekige bakje verwijderen en de gaten dichtstoppen of is. Dat echt nodig?

Bedankt
Wat staat er over dat bakje en de gaten in je wphb?
 
Zou wellicht kunnen dat het anders is😉 maar het gaat om het driehoekige bakje wat ik in mijn hand heb, dat lijkt me iets om het geluid te reduceren. En heb wel kennis van zaken echter dit kwam mij onbekend voor! En het leek mij altijd dat je toevoer verder luchtdicht moet zijn zodat je geen valse lucht aan zuigt.

Ik heb het idee dat dit kastje er voor zorgt dat de emmissie normen goed zijn?

Bedankt
 
Zou wellicht kunnen dat het anders is😉 maar het gaat om het driehoekige bakje wat ik in mijn hand heb, dat lijkt me iets om het geluid te reduceren. En heb wel kennis van zaken echter dit kwam mij onbekend voor! En het leek mij altijd dat je toevoer verder luchtdicht moet zijn zodat je geen valse lucht aan zuigt.

Ik heb het idee dat dit kastje er voor zorgt dat de emmissie normen goed zijn?

Bedankt

Valse lucht is alleen tussen carburateur (Of gaskleppenhuis) en cilinder ;)
 
Is dat niet de ram air buis (of hoe dat ook bij Honda heet)?

Dan denk ik dat dat bakje bedoeld is om de luchttoevoer wat te 'dempen' bij grote wisselingen in gasstand. Het zal te maken hebben met het wat vriendelijker maken van de gasreactie, of misschien dat het helpt de motor soepeler te laten draaien op deellast. Heel misschien is het bedoeld om ongewenste luchtwervelingen tegen te gaan op bepaalde toerentallen (eigenfrequentie).

Als je electronica begrijpt: vergelijk het met een condensator. :) Die kan gebruikt worden om de stroom af te vlakken. Zo zal zo'n extra luchtbak de luchtstroom wat afvlakken en stabieler maken.

Ga er maar van uit dat het er voor een goede reden zit. Honda ingenieurs doen niks zonder goede reden. :)
 
Laatst bewerkt:
Zou wellicht kunnen dat het anders is😉 maar het gaat om het driehoekige bakje wat ik in mijn hand heb, dat lijkt me iets om het geluid te reduceren. En heb wel kennis van zaken echter dit kwam mij onbekend voor! En het leek mij altijd dat je toevoer verder luchtdicht moet zijn zodat je geen valse lucht aan zuigt.

Ik heb het idee dat dit kastje er voor zorgt dat de emmissie normen goed zijn?

Bedankt

Mijn vraag was wat de reden zou zijn om het weg te laten. Honda heeft het daar geplaatst, jij weet niet wat het is maar het lijkt je wel een goed idee om het weg te laten?
Je hebt wel kennis van zaken volgens jou maar hebt geen idee wat valse lucht is?
Je komt op mij over als een stuksleutelaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan