Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Aangezien ik de kettingset aan het vervangen ben, gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de boel even schoon te maken... Aangezien dit door de vorige eigenaar nog nooit is gedaan :X

Bijna klaar ;) :
full

full


Binnenkant deksel:
full

full




Nieuw setje :) :
full
 
vandaag van afstelling: sproeier 115, gasnaald st. 4. naar afstelling: sproeier 120 gasnaald st. 3.

kDIBEns.jpg


vlotternaald o-ringen vervangen, (de ene was zga vergaan, de andere vond ik vandaag in de vlotterbak!)

S8C6v89.jpg


er hing af en toe wel eens een drupje olie aan het blok, maar na een grondige schoonmaakt beurt en een rondje rijden is het wel duidelijk waar het weg komt

ECO8Tzp.jpg


last but not least, de nieuwe afstelling testen in de bagger! :+

E346RDU.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog ff olie en filter gewisseld. Nou ja ff. Oliefilter niet los te krijgen zonder geweld. De Yamaha dealer was zeker vergeten hoe vast de filter moest zitten 😑
full
 
Monster 1200

Lekker gewassen, heel grondig. Alle kettingvetplekken met WD40 weggedaan, wielen mooi opgeblonken.
Ketting ook eens grondig gereinigd met lampolie. Wat een verschil!

Yamaha R6
Gear indicator geplaatst. Krijgt de correcte signalen. Nu nog afstellen, maar moet wachten tot de kleine wakker is :D
 
Vandaag een paar nieuwe voetsteuntjes gemonteerd. Ook een rubber om het rem en schakelpedaaltje gedaan. De oude waren afgesleten. Hetzelfde geld voor de voetsteuntjes.
full
 
Vandaag het geheel weer dicht gebouwd. Het probleem van de achterste cilinder ook opgelost. Maar met een vraagteken.
utnBVy9zDXbaiZZyzjl2Smpqzopo5Hk3arYn9NEHYpsvbK7Ow5uiCjZ7ExuAdqpsPGS89ZbdWSjC-5Za0cKMaOdACgQQ6TNa1cPxNBi2s30G-3iFxUNoDR4tD3jTtAMgBUYhTfFYgZKcrVuqEPSzlSvmPYamcIdkuKliVpaoYx6sMUzCT1F4-g5YecyaIZlWDXzH23Zktzo8knQAldR9TO68J1GFG0gI6ad4gDxnFaX1CdiRM7KTY_nXr9rImzA7TJ2N1O6Pcc0_SBZa-segkSYMjBV6a9bfSxBWGG8JoD6cC3Dio3fL8K9Q6WUGIE0b6ZcxhOj6KO-VaqNIc2tYKk6swFuEhYn6V4avn8e2R1z2EkbFVjKZJplo-97dlWrdE6Jh6dS3YV7Nf4_Y5LF8E2dLUJhxXaHkwS4dlguBo0aV0-YO8RvGqXZh7-n484ITO7gLk2Oh87Kdnz6fAbULsyltaKyofKjJO7VChOjwArM4p6SLalhmEiF12lYjIEnD6uH7621fqdaSIejJ3HvYqw5Hszr4cIU56jRLijDpPhu4LkMXftBCka1I_KJ2bQzMLRKJV7kL5vjJFIimFDh_UkupQQlLphl4WTqTsiN8ma3Dnf3PAbsRzcsJPPJRKWIFtSgIho0PFyycGrMUjfPKZeeLOtHPhkzI-K1nt5OWYA=w1169-h877-no

De plaats van de hydraulisch kleplifters. Er zit een kanaaltje, beginnend tussen de twee O-ringen, te zien op de volgende foto, komt uit in het O-ringetje rechts boven.
_oHPFE7LhPK8aEY9BwDbMtRyiccgmfZ3U-cwhOo2gGylZbiYiqytqSNqBD6rcPbgjNUavCsTfYL_OSpXnAru-lanm6VQK6atzkeV_T2XZDlKBNTTZ_znirqXCwyVjiu9wYVHbiLn9FkKzxodX3Zrg_wRSNhAyEkRkqaftRE7VNDUjOSAvNVuGHTPAH_MfFqAkSvMFIs6xrqV6MOF5DTDSpxuK9dRNujpAiZ2E2NkMQZb4eX2U_V3bajNZSCXNx47WRU-mPRWnGCwdGZe6hiu-wne10EbJ5ax_HZMfh_dRc19ueYd2BYtcRZq1ZD_1p556HGo-DqOrKzPqnM6kLsgvoxsolavvJsGMy8vkzvjzCev8IO5ofWFWumSGAChhUICaHNAeX6jJXVbvBaacG6BzZuhW6Rp3yQ8OUn_2fDxit5GezPBUXAfU6h5vai5LozMyVs0Oh61Pcf4M-0MxKi3Ww-tP7iU0Uw3VOvJCFvl21UySzXH8taq-XTNGiVbGbLNKF7k8_ZXsCMY60Cq3INCp2FBVUJVn6rcM1RGKI90KiT1nGBlpLPiMqhapZ7PzEsn9W2ChwDklW_NNcLjOoC9kcTlJmjQl0p-P1z-z9SCr--95Q9GIbl3oPtfY_V0_rIrb2WxHJpRARzxOks2yYOROun1q_BtkE-malh3uouC-g=w1169-h877-no

Hier de houder van de twee hydraulische lifters, die de stoterstangen bedienen.Daar zit geen open verbinding in met wat dan ook. De afdruk van het kleine O-ringetje is te zien, doodlopende weg.
Dat is voor mij nog een vraagteken.
Voordat ik de voorste kleppendeksel kon verwijderen moest er nog wel het een en ander gebeuren. Dit was mijn bouwfoutje, bovenste framebuis zit iets te dicht op het blok. Dus eindaandrijving moest er uit, blok moest los, iets zakken en naar voren.
hLh0diJ7siworYXkapgjlE6uFiAFRJyFxAiDEm1zmoaWkQ46LQRB5CMp1e-7-wD6ZBWddVExlvhhR3ChgRatAfTPeeaE0pkrpMx6vkEmUj-GDvmS4015dQZQW6GVBaarWtgzJHlxLqcKVOlOv25dicWMXGLibqQktN_KEb-7ShNLuaMlEm4xKH3j25B-OiHGE63Uy5pThMHtug2R70i8H2BWqP33Fm0CC_wo4BxyluiaM9swvUa0H0i0tyGqPAlD8V7FcJtS5NVOnf9uAT2H5ZNWJwHwe-t6nPfIU6Fd6YEVhEBL0_hxLkNs9m54nzUNhEE6eurnnfVpur35jcMaQF8Y4ucsN6oNMIpPUqaUG2Sdtbryedf6o8UxeIFIFMQh0fu5eaDuYlCF1gmPLIgVHHqNa1l98WgFf67VFQHk85VJan5gY8pWOCmpcgfhyR5QNxXYegTMvRpjnDNmQlr4cVEW1sMh3owF7KEk5BjpKWE0SY0l23bpliLjUpO4Cfh87wrXMXd-UMSVRi4JsPEBgavi_g0EKU67oUCgs7fMAPD_SiW-Y8LvAot91jQKPMlnlau4RLI7Jhz5DAECIbXQo7J33rtGYpuhokEeAEh36Ds5AAeDhyR-CNIBITYr-fUafJ2VOKPcokIIA7trX2rz7S-ubiT-egx0hYRsmeKolg=w1494-h877-no

Toen kon ik overal bij. Alles schoon gemaakt en weer netjes dicht gebouwd, op het deksel na.
Blok weer terug op zijn plaats en toen gekeken waar ik ruimte tekort kwam. De scherpe randen liepen vast op de tuimelaars en dat was maar halve mm werk. De scherpe randen iets verarmd en de hoogste punten van de tuimelaars iets gladder gemaakt. En nu past het allemaal wel.
Dus dat probleem weer opgelost. Metten de vloeistoffen vervangen, dus de Blauwe is er weer klaar voor.
 
Balhoofdlagers vervangen en direct de voorvorkolie meegepakt, nu alleen nog even opbouwen en hij kan weer op zn wielen staan.
 
Afgelopen weekend de uitlaat ophanging van de VTR aangepast.
Kwam op het idee na het doorlezen van "the eye of the storm" topic.
De dempers lopen hierdoor nu parallel aan de kont, origineel lopen ze wat vlakker wat een iets "luiere" uitstraling geeft vind ik.
Het resultaat spreekt voor zichzelf *D

full

full

full
 
Ketting schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Ook de carburateur uit eruit gemonteerd om te kijken waar die stelschroefjes staan. Kijk ik dan in de servicemanual, is er geen mogelijkheid behalve rejetten van de carbs om de motor wat rijker te laten lopen, want op E10 zijn de bougies nogal wit.
En omdat ik dan toch al de carbs had verwijderd heb ik ze maar een poetsbeurtje gegeven en de rest van het blok schoongemaakt :)
 
Vanmiiddag de scoot gepoetst, nou ja, gewoon emmer met water en zeep erover, is nu weer grijs ipv vuil.

Na een ritje even de eind transmissie olie ververst, was al ruim over de interval.
 
Ketting schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Ook de carburateur uit eruit gemonteerd om te kijken waar die stelschroefjes staan. Kijk ik dan in de servicemanual, is er geen mogelijkheid behalve rejetten van de carbs om de motor wat rijker te laten lopen, want op E10 zijn de bougies nogal wit.
En omdat ik dan toch al de carbs had verwijderd heb ik ze maar een poetsbeurtje gegeven en de rest van het blok schoongemaakt :)

Er zit toch zeker wel een hoofdsproeier in die je kunt vervangen door een maatje groter?
Dus als er nu bv 120 in zit probeer dan eens een 125 of 130.
 
Nieuwe ketting en kettingwielen gemonteerd. Dadelijk proefrijden!
De oude ketting had een stijf stuk en ook kreeg het voorste tandwiel last van haaievinnen. Achter was nog prima in orde. Heb hem even op het nieuwe tandwiel gelegd maar kon eigenlijk geen verschil zien. Die ga ik dus als reserve houden.
Iemand trouwens enig idee wat de oorzaak van zo'n stijf stuk in de ketting is?
 
Nieuwe ketting en kettingwielen gemonteerd. Dadelijk proefrijden!
De oude ketting had een stijf stuk en ook kreeg het voorste tandwiel last van haaievinnen. Achter was nog prima in orde. Heb hem even op het nieuwe tandwiel gelegd maar kon eigenlijk geen verschil zien. Die ga ik dus als reserve houden.
Iemand trouwens enig idee wat de oorzaak van zo'n stijf stuk in de ketting is?
Op een gegeven moment gaan de o-ringen in de ketting lekken. Het vet verdwijnt en de schakels roesten aan elkaar.
 
Na de afgelopen koude weken de motor maar eens nagekeken en weer op de motor naar het werk geweest.
- Olie ververst en oliefilter vervangen
- Bandjes opgepompt/gechecked
- Bougies vervangen (was nodig)
- Luchtfilter schoon geblazen
- Uitlaat lekte een beetje, even vast gedraaid
- Ketting gespannen en gesmeerd
- En maar eens helemaal netjes gewassen.

Die kan er weer even tegenaan.
 
Afgelopen weekend de uitlaat ophanging van de VTR aangepast.
Kwam op het idee na het doorlezen van "the eye of the storm" topic.
De dempers lopen hierdoor nu parallel aan de kont, origineel lopen ze wat vlakker wat een iets "luiere" uitstraling geeft vind ik.
Het resultaat spreekt voor zichzelf *D

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Staat idd een stuk beter :t Snap überhaupt niet dat ze die vreemde "uit het lood-stand" van die dempers in het ontwerp hebben gedaan, is geen porum :N
 
Roest van de schijven geremd. Moest behoorlijk kracht zetten om de motor uit de schuur te duwen. Nog niet eerder zoveel roest op de schijven gehad. Had een week of 6 stilgestaan, wellicht de laatste keer met regen thuisgekomen. Was blij dat de accu nog voldoende prik had, aanduwen had niet gelukt vanwege de extra rolweerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan