Aanpassing kenteken voor zijspannen

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.086
9.304
Purmerend
Zijspan van een motorfiets registreren of verwijderen

Verzameltopic voor de (her)keuring van zijspannen gedurende de overgangsperiode 2015-2016.
Ik zal proberen de OP actueel te houden met informatie en linkjes.

Voor motorfietsen met zijspan met een datum eerste toelating (DET) van vóór 30 april 2009 is het vanaf 1 januari 2015 t/m 1 juli 2016 mogelijk om zonder keuring en gratis de juiste voertuigcategorie voor een zijspan te krijgen. Ook andersom is dit het geval. Heeft u een motorfiets zonder zijspan en staat het voertuig als een motorfiets met zijspan in het kentekenregister? Dan kun u dit ook gratis laten aanpassen gedurende deze periode.

Voertuigcategorie L4e of L3e
Motorfietsen met een zijspan horen in het kentekenregister de voertuigcategorie L4e te hebben en motorfietsen zonder zijspan voertuigcategorie L3e. In verband met Europese richtlijnen is dit verplicht. Motorfietsen met zijspan met een DET van vóór 30 april 2009 zijn meestal niet geregistreerd als motorfiets met zijspan (L4e). Als de RDW niet op de hoogte is van de zijspanaanbouw of – verwijdering in het verleden staat de motorfiets mogelijk verkeerd geregistreerd.
Als u de voertuigcategorie van het voertuig niet juist laat registreren, kan dit gevolgen hebben bij controles op de weg door de politie (ook in het buitenland).

Wijzigen of restaureren | RDW

Als je het formulier hebt ingevuld ontvang je binnen 15 minuten onderstaand mailtje:
Geachte heer/mevrouw,

Uw mail is ontvangen..
Binnen 3 tot 5 werkdagen nemen we uw mail in behandeling.
Als de aanvraag akkoord is ontvangt u een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) met de nieuwe voertuigcategorie.
Als de aanvraag niet akkoord is ontvangt u een reactie per mail of per brief van de RDW.
Het is voor ons belangrijk om te weten wat klanten vinden van onze dienstverlening, zodat wij deze kunnen verbeteren. Het is mogelijk dat wij u via e-mail uitnodigen om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. In de uitnodiging staat een link naar de enquête. Uw deelname wordt erg op prijs gesteld.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice RDW

Volgens de regeling voertuigen Artikel 1.1 begripsbepalingen:

motorfiets: voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L3e of L4e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motorfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een motorfiets is;

In het online formulier heb je nu een vakje waar je ja of nee kan aanvinken voor een afneembaar zijspan ;)

Als je daar JA aanvinkt komt er in het OVI bij bijzonderheden te staan: gebruik zonder zijspan toegestaan
zijspanwagen: voertuig, al dan niet afneembaar verbonden aan de zijkant van een fiets, bromfiets of motorfiets;

http://s25.postimg.org/mfbao0s73/RDW_formulier.jpg

RDW_formulier.jpg


Dus een motorfiets met een L4e goedkeuring die solo rijdt is gewoon toegestaan.

full
 
Laatst bewerkt:
De vraag is al eens eerder gesteld maar wat heb je met het gewicht gedaan?
Is dat ook aangepast?

gewicht, zitplaatsen (0) en wielbasis zijn in het register niet aangepast.

Maar zoals ik al eerder heb geschreven over de Enigma 2 waren daar de gegevens ondanks een zelfbouwkeuring in Lelystad daarvan ook niet in orde. Dat heeft de RDW op een later moment gewijzigd.

Misschien dat dit nu ook zo gaat met al die nieuwe zijspannen. Wat ik nu het belangrijkste vind is dat op het kenteken L4e staat. :Y
 
Ook al is het nu misschien gratis, toch ben ik nog steeds blij dat ik mijn span al heb laten keuren voor 55,00 Eypo.
Ook gelijk dingen als gewicht en wielbasis geregeld.
 
RDW blijkt het toch altijd lastig te vinden om de juiste dingen in de juiste hokjes te zetten, want mijn span heeft nu op L3 ook al 0 wielen en 0 zitplaatsen en een maximale snelheid van 0 km/u...

op de papieren versie staat geen wielbasis vermeld. online op de RDW site wel namelijk 154 cm.
heel ruw gemeten met de rolmaat zit ik zo ergens rond de 160 cm nu.
dus daar ga ik me echt geen zorgen over lopen maken.
 
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat je later weer een aangepast pasje krijgt.
Je kan altijd ff wegen op een brug en de bon daarvan meesturen. (idee van Lasmoat)

Ik wil dat soort dingen gewoon hebben kloppen in OVI en op de card.
Binnenkort ander span aanbouwen, en dan geef ik het nieuwe gewicht nog door.

Ik stam al uit de tijd dat er nog een papieren kentekenbewijs werd uitgegeven met L4 O-)
 
Laatst bewerkt:
hoe zit het waneer en nederlander een belgis span wil kopen wat zijn dan de te volgen proseduures
 
een andere weegbrug dan die van de RDW erkennen ze toch niet.

maat van me heeft aarig wat jaartjes geleden zijn eigenbouw CBX in lelystad laten keuren en moest daar ook gewogen worden.
Volgens de RDW weegschaal woog die 160 kilo... alleen het CBX blok weegt al 110 kilo en nu had deze ook nog een volledig RVS frame (een standaard CBX met pisbakkenframe weegt al 260 kilo en dat weet ik zeker, want ik heb de mijne in mijn stagetijd bij de KLM al eens laten wegen op twee vliegtuigweegschalen ;)

nee, ik ga me niet druk lopen maken over die paar getalletjes. Ik ga hem nu omzetten naar L4 en daarmee is voor mij de kous af; de voertuigcategorie klopt dan en verder kijkt er toch niemand naar.
Ik denk echt dat jullie net even iets te perfectionistisch zijn ingesteld... ;)
 
hoe zit het waneer en nederlander een belgis span wil kopen wat zijn dan de te volgen proseduures
Dat is inderdaad een scherp punt.
Formeel heeft een Belgisch span een L3 kenteken. (volgens mijn zijn er maar drie L4 spannen in heel Belgie).
Als je hem importeert zal je na 2015 formeel langs Lelijkstad moeten. Maar ik denk dat je op het lokale keuringsstation even glazig uit je ogen moet kijken en daar de omzetten laten doen. Daarbij roepen dat die Belgen overal een rommeltje van maken. Het helpt altijd om naar een ander te wijzen, dan kan de RDW mijnheer het meteen goed doen O-)
 
Volgens mij ben ik benadert door de persoon die het zijspan van Petaat wil kopen. Ik zou het zijspan voor hem nakijken en eventueel een keuring verzorgen. ik heb nog niets van hem gehoord, afwachten....

Ik denk dat ik ga voor:
Maar ik denk dat je op het lokale keuringsstation even glazig uit je ogen moet kijken en daar de omzetten laten doen. Daarbij roepen dat die Belgen overal een rommeltje van maken. Het helpt altijd om naar een ander te wijzen, dan kan de RDW mijnheer het meteen goed doen O-)
 
Laatst bewerkt:
Gisterenavond R 90/6 aangemeld en mail terug dat er een mailtje zou volgen. Net RDW site gecheckt en hij staat al als L4 geregistreerd !

MZ ook gisteren aangemeld, die stond ondanks het zijspan inlegvel geregistreerd als L3 ( :? ), ook die staat al als L4 geregistreerd nu.
 
Het gaat dus gewoon automatisch via de computer.

Morgenavond zelf er ook maar eens rustig voor gaan zitten dan
 
Het gaat dus gewoon automatisch via de computer.

Morgenavond zelf er ook maar eens rustig voor gaan zitten dan

Ik had het hele formulier ook al ingevuld vandeweek. Maar geen autoreply mail gehad. En staat nog altijd op L3E.

Ik ga nu dus effe testen of het komt door de min-tekens die ik in het kenteken had gevrot...
 
Niet dus. Google chrome had geprobeerd mij te helpen met invullen en blijkbaar automatisch m'n email ingevuld in het hokje vd meldcode.

Ik heb dus het kenteken inclusief mintekens ingevuld. Of eigenlijk heb ik google-chrome het hele formulier opnieuw laten invullen met hezelfde vd vorige keer. En toen de meldcode in orde gemaakt.

De automail is nu binnen.
Maar de echte database gaat niet vanzelf naar L4e. Ik denk toch echt dat effe een mannetje of vrouwtje moet kijken op mijn naam en adres klopt met het kenteken en meldcode.
 
Allemaal leuk en aardig,
hoe weet ik nu hoeveel ik mag trekken met men zijspan?
Er word niet gekeken naar het gewicht cq wielbasis zo?
Mijn span weegt nu +500 kilogram omdat ik dat weet, houd dat in dat ik dan 250 kilo mag trekken?
wielbasis al evenmin maar goed tot daaraan toe.
Straks andere trekker i.p.v. nu de 1100 straks een 1200 als trekker ben ik nog zwaarder.
dus als er geen gewicht op staat vermeld op het kenteken mag ik maar een eind doen of zo? natte vingerwerk?
Lekker duidelijk.
 
Gister aanvraag de deur uit gedaan voor de V-Rod met Producside die we vorig jaar hebben gebouwd.
Foto's er bij van kentekenbewijs en gewicht + aantal zitplaatsen bij de opmerkingen gezet. Wielbasis is origineel gebleven, 171cm.

En inderdaad binnen een kwartier de bevestigingsmail.

Ben benieuwd.
 
Allemaal leuk en aardig,
hoe weet ik nu hoeveel ik mag trekken met men zijspan?
Er word niet gekeken naar het gewicht cq wielbasis zo?
Mijn span weegt nu +500 kilogram omdat ik dat weet, houd dat in dat ik dan 250 kilo mag trekken?
wielbasis al evenmin maar goed tot daaraan toe.
Straks andere trekker i.p.v. nu de 1100 straks een 1200 als trekker ben ik nog zwaarder.
dus als er geen gewicht op staat vermeld op het kenteken mag ik maar een eind doen of zo? natte vingerwerk?
Lekker duidelijk.

+ 500 kg is ook wel heel erg zwaar lijkt me. Meeste spannen blijven volgens mij wel onder de 500 kg. Hoe het zit met trekken weet ik niet. Kar naast de motor is voor mij al meer dan zat.
 
Ik heb verleden week ook 2 mailtjes gemaakt , 1 naar het RDW en 2 naar de DIV , van de RDW heb ik al antwoord dat het enkel voor Nederlandse kentekens is , van de Belgen nog geen nieuws buiten dat ze mijn mail goed ontvangen hebben .
In mijn mail naar de DIV heb ik dus een link geplaatst naar het zijspangedeelte van de RDW , we wachten af .
Mijn laatste zijspan ( pan + beringer ) heb ik nog niet op mijn naam laten zetten , ik wacht af wat er uit de bus komt dat scheelt dan weer in het opnieuw opsturen van allerhande papieren.
 
Kenteken card is binnen voor de WiFi *O* *O* *O*

En v.w.b. een Goldwingcombinatie van 500 kg; zou kunnen. Ik heb iemand geholpen met lpg inbouwen en die had zijn GL1500 combinatie een beetje verzwaard voor de (LPG) keuring en hij kwam op 800 kg !! Hij kreeg toen, ruim een jaar geleden, gelijk een nieuw kenteken met LPG erop en L4e.
 
Terug
Bovenaan Onderaan