Kleppen stellen vraagje

conducteur

Die hard MF'er
27 okt 2008
743
0
Groningen
Ik ben bezig met m'n winter project yz426f supermotard.
Ik heb Hotcams liggen en ben bezig met het controleren van de klepspeling.
Nu heb ik zowel de inlaat als de uitlaat kanten gemeten en vroeg me af of ik nog specifiekere voelermaten moet kopen om het "precies" op te meten. Mijn voelermatensets hebben namelijk redelijk grote stappen tussen elkaar.

In:
1) 0,18 voelermaat kan eronder door - 0,20 voelermaat niet.
2) 0,10 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,13 niet.
3) 0,10 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,13 niet.

Uit:
1) 0,20 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,23 niet.
2) 0,20 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,23 niet.

Alle hulp is welkom!

Groetjes,
Conducteur.

EDIT:

Vergeten toe te voegen: de toleranties m.b.t. de klepspeling.
Zoals beneden af te lezen is zijn de toleranties:

In:
0.10~0.15

Uit:
0.20~0.25

10846345_747822398636360_5435244704235261770_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
toleranties gaan meestal per 0.05 maar anders zoek je toch een voelermaatje die per 0.01 gaat..?
heb de mijne dacht ik van aliexpres of iets vandaan omdat ik hem zo 1-2-3 voor een normale prijs niet kon vinden.. dacht dat ik hem uiteindelijk voor iets meer dan 10 euro op de deurmat had liggen..
 
Lijkt me dat je eerst de nieuwe nokkenassen monteert voordat je de speling gaat meten?
Huidige speling is niet meer interessant..

Zoals Reinhoud al zei, goed in het boek kijken wat de speling moet zijn bij de Hotcams.

Daarbovenop komt nog dat de shimkit's van Hotcams met 0.05 oplopen. Nauwkeuriger meten heeft alleen maar zin als je aan de juiste shims kan komen.

Heb pas de timing van m'n CBR1000RR op 0.01 gedaan en ik had geluk dat Honda bij het afmonteren wel met 0.025 incrementen werkt en zodoende kwam het met wat zoeken en ruilen precies uit.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de klepspeling beter wat te ruim zetten als te krap
Ik bedoel bij mijn motor moeten de uitlaatkleppen tussen de 0,20 en 0,25 zijn. Ik probeer dan zoveel mogelijk naar 0,25 te stellen. Een en ander is natuurlijk afhangkelijk van de beschikbare shims.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap hem even niet.
Je hebt hotcams liggen, of er al ingezet?
Ben je nu bezig om klepspelingen te meten VOOR je ze erin zet?

Het ligt ook aan het type hotcams welke ruimtes je moet meten voor je ze mag plaatsen.
 
Let op dat wanneer je de speling meet met de kop los op de bank, de speling nog een klein tikje krapper zal worden wanneer je de kop monteert. Dus liever ietsje ruimer dan krapper.
 
toleranties gaan meestal per 0.05 maar anders zoek je toch een voelermaatje die per 0.01 gaat..?
heb de mijne dacht ik van aliexpres of iets vandaan omdat ik hem zo 1-2-3 voor een normale prijs niet kon vinden.. dacht dat ik hem uiteindelijk voor iets meer dan 10 euro op de deurmat had liggen..
Meet die voelermaten voor de grap eens na met een beugelschroefmaat.
Ik heb hier goedkopere voelermaten gehad niet meer dan 10a20% afweken van wat er op stond.
 
Gemeten speling:

In:
1) 0,18 voelermaat kan eronder door - 0,20 voelermaat niet.
2) 0,10 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,13 niet.
3) 0,10 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,13 niet.

Uit:
1) 0,20 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,23 niet.
2) 0,20 voelermaat kan eronder door - de eerstvolgende voelermaat 0,23 niet.



Toleranties m.b.t. de klepspeling:

In:
0.10~0.15

Uit:
0.20~0.25


Hotcams zitten er al in!

Ik heb echter nog geen shims gekocht, omdat ik niet zo'n hele doos wou aanschaffen. Ik zit nu een beetje in dubio: Nog specifieker meten, of met mijn huidige (niet super nauwkeurige) meetresultaten werken?
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik alleen inlaat 1 de shim vervangen voor een die 0.05 dikker is.
De rest staat nagenoeg perfect en kan je alleen maar slechter maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan