Raar probleem in het voorwiel

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Een goedendag,

Onlangs heb ik een GTR1000 aangeschaft, verder een prima motor, maar ik hbe ene maf probleem met het rijgedrag.

Toen ik hem kocht vertelde de vorige eigenaar dat hij het balhoofd nog wat strakker had gezet.
Na een tijdje rijden begon ik te voelen dat de motor wat zwabberde bij bepaalde snelheden rechtdoor en in lange bochten.

Met een ervaren monteur heb ik het balhoofd afgesteld, dat inderdaad te strak bleek, en het zwabberen rechtdoor is nu weg, de motor stuurt ook veel makkelijker, en het stuur gaat soepel heen en weer zonder dode punten of spelingen.

Echter heb ik nu last van een soort zwieren in lange snelle bochten, en als ik met hoge snelheid rem voel ik een snel schokken van het stuur. Het voorwiel voelt tijdens rijden ook wat "gruizig" aan, bij gebrek aan betere omschrijving. Ik voel constant hele lichte trillingen.

Met dezelfde (overigens zeer kundige) werkplaatsmonteur heb ik de wiellagers gevoeld, waar geen speling op zat. Het wiel draait ook soepel rond. De linkerremschijf heeft een kleine afwijking van een fractie van een milimeter, maar dit zou volgens hem niet dit probleem kunnen veroorzaken. Hij loopt ook niet aan.

Donderdag gaat er een nieuwe BT45 band op, die is bijna op zijn eind. Voor zit nu een Lasertec, achter een BT45. Zou het fenomeen hierdoor verklaard kunnen worden, of kan het toch aan het wiellager liggen?
 
Dacht al dat iemand misschien een lekkere taart in je voorwiel had gegooid. :9~
Het is eens wat anders dan een gieter.

Een (versleten/oude) voorband heeft heel veel invloed op het rijgedrag van de motor.
 
Als het wiel er toch uit is zou ik ook de lagers vervangen. Stel dat er een butsje in het loopvlak van de kogeltjes zit. Dan zal er geen speling zijn, maar zal het lager toch trillingen geven.

Overigens wordt een hele kleine (onvoelbare) speling op het lager natuurlijk vertaald naar een grote afwijking aan de buitenkant van het wiel, door de lengte van de 'arm' (8 inch). Dus met je vinger voelen heeft eigenlijk niet zo veel zin. Gewoon vervangen wanneer je gevoel dat zegt.

Maar dat balhoofd... Het stond te strak, en het balhoofd is losser gesteld. Hoe kan het balhoofd te strak staan? Door slijtage zou het uit zichzelf langzamerhand losser moeten komen te staan.

Wat je niet verteld is of het balhoofdlager een los punt had, dwz. dat wanneer je aan het stuur draait, je op een bepaald punt een 'bobbel' voelt. Dan kun je het balhoofd wel losser draaien, maar dan komt er alleen maar speling op. En dan gaat het klapperen. Losser zetten is dus niet de oplossing, dan gaat de voorkant klapperen. Vervangen is de enige oplossing.
 
99,9 procent dat het in je voorband zit
Vooral de wat zwaardere toermotoren hebben hier wat last van
de bandenboer moet een compromis maken tussen een goede wegligging en slijtage van een band
Als de band slijt kan het zijn dat de wangen wat meer afgesleten zijn als het loopvlak of andersom
lig maar net aan je rijstijl
waardoor je wat trillingen of zoemen in een bocht kan krijgen
Zeg niet dat het met alle banden merken zo is maar wel met een hoop
 
Ik heb wel eens een CBR600F gekocht. Die was altijd door een motorzaak onderhouden. Toen ik er mee reed, merkte ik dat het balhoofd te los stond. Dus die had ik aangedraaid. En daarna had ik dus een 'bobbel' bij het sturen. Die bobbel was zo erg dat er niet met de motor te rijden viel. Ik moest het balhoofd weer losser zetten om te kunnen rijden totdat de motor naar de motorzaak (een andere) kon om het lager te vervangen.

Moraal van het verhaal: motorzaken willen nog wel eens het lager losser stellen in plaats van het te vervangen wanneer dat nodig is.
 
Bedankt voor de reacties. :)

RetepV: Het balhoofd stond te strak omdat de vorige eigenaar het te strak had aangedraaid. Het balhoofd voelt nu weer helemaal goed, zonder speling of dode punten.

Bolski: Dat is natuurlijk wel een goed punt. :)
Op zich maakt het me anderzijds niet zoveel uit wát het is, als het maar weg is. Zoals Zot al aangeeft lijkt het me niet onverstandig om het voorwiellager sowieso te vervangen.
Anderzijds is het natuurlijk ook makkelijk om de band te vervangen, testritje te maken en indien nodig het lager te doen. Als het dan nóg niet voorbij is denk ik dat het balhoofd toch vervangen moet worden.
 
Bolski: Dat is natuurlijk wel een goed punt. :)
Op zich maakt het me anderzijds niet zoveel uit wát het is, als het maar weg is. Zoals Zot al aangeeft lijkt het me niet onverstandig om het voorwiellager sowieso te vervangen.
Anderzijds is het natuurlijk ook makkelijk om de band te vervangen, testritje te maken en indien nodig het lager te doen. Als het dan nóg niet voorbij is denk ik dat het balhoofd toch vervangen moet worden.
Als je alleen maar wilt dat het probleem verholpen wordt, kan je het allebei tegelijk doen, dat is het minste werk.

Als je er ook nog van wilt leren, dan één voor één. Dit is trouwens een gulden regel bij het opsporen van oorzaken van problemen. Op elk gebied.
 
99,9 procent dat het in je voorband zit
Vooral de wat zwaardere toermotoren hebben hier wat last van
de bandenboer moet een compromis maken tussen een goede wegligging en slijtage van een band
Als de band slijt kan het zijn dat de wangen wat meer afgesleten zijn als het loopvlak of andersom
lig maar net aan je rijstijl
waardoor je wat trillingen of zoemen in een bocht kan krijgen
Zeg niet dat het met alle banden merken zo is maar wel met een hoop

Hoe plat moet je gaan om de wangen van je band te laten slijten..... :?
 
Een goedendag,

Onlangs heb ik een GTR1000 aangeschaft, verder een prima motor, maar ik hbe ene maf probleem met het rijgedrag.


Donderdag gaat er een nieuwe BT45 band op, die is bijna op zijn eind. Voor zit nu een Lasertec, achter een BT45. Zou het fenomeen hierdoor verklaard kunnen worden, of kan het toch aan het wiellager liggen?

Een Bt45 hoort er niet op.
Wel een dunlop 110/80ZR18 (58W) TL ROADSMART ZWEI FRONT
Of metzeler 110/80V18 (58V) TL LASERTEC FRONT
 
Misschien toch verslten/cuppend balhoofdlager?
En zijn de wiellagers waarlijk goed?
ik zou ze idd. gewoon vervangen..

Typisch je leest veel dergelijke problemen met deze motor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan