Suzuki gn 250 1991 motor start alleen als ik em aanduw

Frank Lucas

MF'er
8 apr 2013
52
0
Rotterdam
hallo allemaal.

ik heb vandaag een suzuki gn 250 gekocht uit 1991.
leuke motor die al een beetje om is gebouwd naar een bobber.
enigste wat er aan mankeert is dat de startknop niet werkt. Dit deed het volgens de vorige eigenaar eerst wel. Hij zei dat het waarschijnlijk aan de accu lag en er een nieuwe in moet.
ik heb zelf net even gekeken en ik zie dat als mij contact aan is ik wel gewoon me lichten e.d. aan kan doen. maar wanneer ik de startknop indruk hoor ik de startmotor ook niks proberen gewoon geluidloos.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. moet ik een nieuwe accu in of is het misschien iets anders zoals de startmotor?

alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Verbind de 2 dikke kabels op het startrelais eens door met een dikke schroevendraaier.
De startmotor moet dan gaan draaien.
En het is mijn verlichting , niet me
 
gaat je licht zwakker branden als je de startknop indrukt?
zo ja kan de accu te kort prik hebben,
zo nee zou ik denken aan een zekering of het startrelais.
ergens een slacht contact kan ook, een multimeter is in deze een uitkomst.
 
Heb net even gekeken. Als ik op de startknop druk hoor ik wel een klik, en de koplamp en achterlamp blijven even fel branden. worden dus niet zwakker. wat zou ik nu precies moeten meten?
alvast bedankt
 
Die klik komt waarschijnlijk van je startrelais.
Controleer dat even.
Aan het startrelais zitten 2 dikke kabels.
Een komt van de accu en de andere gaat naar je startmotor.
Om te controleren of je startmotor nog goed is kan je de 2 dikke aansluitingen met elkaar verbinden met een dikke schroevendraaier.
De startmotor moet dan gaan draaien (zorg dat hij in neutraal staat!)
 
beste v.d.v.
bedankt voor de hulp!
heb net alles opengemaakt en zie de 2 dikke kabels(bi mij 1 gele en 1 rode)
heb met het contact aan een schroevendraaier tegen beide aansluitingen gedaan maar de startmotor ging niet draaien. verder ook geen vonk of iets dergelijks. betekend dit dat het dan ergens anders aan ligt?
 
beste v.d.v.
bedankt voor de hulp!
heb net alles opengemaakt en zie de 2 dikke kabels(bi mij 1 gele en 1 rode)
heb met het contact aan een schroevendraaier tegen beide aansluitingen gedaan maar de startmotor ging niet draaien. verder ook geen vonk of iets dergelijks. betekend dit dat het dan ergens anders aan ligt?
Meet eens of je 12 volt op de startmotor krijgt.
Als dat het geval is is je startmotor stuk.
Misschien een koolborstel die klem zit.
 
beste v.d.v.
bedankt voor de hulp!
heb net alles opengemaakt en zie de 2 dikke kabels(bi mij 1 gele en 1 rode)
heb met het contact aan een schroevendraaier tegen beide aansluitingen gedaan maar de startmotor ging niet draaien. verder ook geen vonk of iets dergelijks. betekend dit dat het dan ergens anders aan ligt?
Dat er één geel is, is al apart. Maar wie weet, het zou kunnen.

Het is de + die direct van de accu komt. Dat kun je dus ook met een metertje nagaan.

En zelfs al zou de starter kapot zijn, dan verwacht ik in 99% van de situaties toch nog een vonk, maar het kan ook net die ene uitzondering zijn.

Heb je een foto van die twee draden waar je net mee bezig bent geweest? Dan kunnen we controleren of je idd bij het startrelais zit.

Andere manier om je starter te controleren:
losse accu en startkabels.
Motor in neutraal.
en let weer op met aansluiten, geeft ook vonken.
zwart op frame, rood op knop op de starter, waar nu de dikke kabel vanaf startrelais aan zit.
 
Nr 4 is je startrelais
suzuki-gn250-1991-em-electrical_bigsue0031fig-20_64bf.gif


Zo ziet ie er in het eggie uit:
relay-assystarting-motor_big3180015501-02_7583.jpg
 
Heb hem op het startrelais aangesloten zoals die te zien is op de foto's ja. heb hem net weer aangeduwd en daarna weer uitgezet. toen ik daarna de startknop indrukte hoorde ik de startmotor wel ongeveer 1sec draaien en daarna niet meer. misschien moet ik het dan toch met een andere accu proberen? koplamp achterlamp en knipperlichten doen het wel gewoon nog.

En als dit met een andere accu moet kan dit dan met startkabels via de auto op de accu in de motor? of is dat niet slim?
 
Startrelais nu doorverbonden en startmotor draaide nu wel. Deed net dan toch iets fout. stopte wel gelijk maar dat komt dan zeker omdat de accu leeg is? ik denk dat met een andere accu het probleem dan is verholpen?
 
Startrelais nu doorverbonden en startmotor draaide nu wel. Deed net dan toch iets fout. stopte wel gelijk maar dat komt dan zeker omdat de accu leeg is? ik denk dat met een andere accu het probleem dan is verholpen?
Het kan ook zijn dat je starter zelf versleten is.

Maar goed, je zal het systematisch moeten aanpakken, want zo kom je niet echt verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan