Is prepareren voor (winter)stalling wel nodig?

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik vraag me wel eens af of prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig is.
Bij een dealer staan motoren soms maanden in de showroom.
Kan me niet voorstellen dat die de tank afvullen en olie in het bougiegat doen, carburateurs aftappen etc. etc.
Ook worden er auto's soms maanden gestald op een groot terrein en dan in razend tempo op een schip gereden. Daar wordt echt niet gedacht aan voorzichtig warmdraaien met koude motor. Dat is starten en met geweld plankgas het schip op of af, of een trailer op of af.
Ook staan er motoren weken of maanden op een schip of in de opslag. Kan me niet voorstellen dat er dan zoveel aandacht aan geschonken wordt als sommige MFers hier doen voor de winterstalling.
Ook zie ik wel filmpjes op TV van auto/motor fabrieken waar ze volgas getest worden.
En dan (dealers) tegen ons zeggen: pas op, voorzichtig inrijden en pas op, voorzichtig met koude motor en pas op, korte stukjes zijn heel slecht.
Hoe slecht is het allemaal, of is het bangmakerij?
 
Bedankt voor alle reacties, maar waar het mij omgaat is de vraag waarom er bij dealers en fabrieken nooit geen problemen zijn met "vastgeroeste zuigerveren" (overdreven bedoeld) terwijl die nergens iets om geven. Die hebben zo'n houding van: Wat kan mij het schelen. En daar gaat ogenschijnlijk niks of weinig mis. Waarom zouden wij ons dan druk maken over 3 maanden niet rijden.
Dat hebben ze wel, maar dat zeggen ze natuurlijk niet.

"Momentje, even de motor oplappen waar je interesse in hebt."

Daarom hebben ze allemaal liever dat je een afspraak maakt. Dan kan er gecontroleerd worden of de accu wel vol is, en of er voldoende peut in zit voor een ritje.
Ik controleer ook altijd alles, bij elke proefrit. Liefste met klant er bij. Ik vind het zelf zo knullig als je iets verkoopt, zegt dat het goed is, en een knipperlichtje werkt niet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kosten rijklaar maken is bedoeld om het bedrag bpm te drukken, en de handelaar extra geld voor vakantie te geven.

Ik weet best dat het in orde houden van te koop staande voertuigen geld kost, dat zit in de handelsprijs/verkoopprijs.

Kosten rijklaar maken is - voor zover het al te billijken valt- enkel voor nog NL gekentekende voertuigen.

De handelaar weet niet hoelang zo n auto in zn showroom staat. Het is zinloos om een beurt te doen en dat de auto een jaar later verkocht wordt. Het geeft de koper ook meer ruimte om te onderhandelen dan.

Mijn R6 uit 2004 heb ik ook zonder garantie en onderhoudsbeurt gekocht van een handelaar. Scheelde me mooi 600 euro. Dat geld is normaal gesproken de buffer voor garantie van de handelaar.
Maarja sommige mensen zijn nou eenmaal service geil en verwachten van alles en denken dat het niets kost.
 
De handelaar weet niet hoelang zo n auto in zn showroom staat. Het is zinloos om een beurt te doen en dat de auto een jaar later verkocht wordt. Het geeft de koper ook meer ruimte om te onderhandelen dan.

Mijn R6 uit 2004 heb ik ook zonder garantie en onderhoudsbeurt gekocht van een handelaar. Scheelde me mooi 600 euro. Dat geld is normaal gesproken de buffer voor garantie van de handelaar.
Maarja sommige mensen zijn nou eenmaal service geil en verwachten van alles en denken dat het niets kost.
Handelaar is niet een motorzaak of dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan