Is prepareren voor (winter)stalling wel nodig?

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik vraag me wel eens af of prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig is.
Bij een dealer staan motoren soms maanden in de showroom.
Kan me niet voorstellen dat die de tank afvullen en olie in het bougiegat doen, carburateurs aftappen etc. etc.
Ook worden er auto's soms maanden gestald op een groot terrein en dan in razend tempo op een schip gereden. Daar wordt echt niet gedacht aan voorzichtig warmdraaien met koude motor. Dat is starten en met geweld plankgas het schip op of af, of een trailer op of af.
Ook staan er motoren weken of maanden op een schip of in de opslag. Kan me niet voorstellen dat er dan zoveel aandacht aan geschonken wordt als sommige MFers hier doen voor de winterstalling.
Ook zie ik wel filmpjes op TV van auto/motor fabrieken waar ze volgas getest worden.
En dan (dealers) tegen ons zeggen: pas op, voorzichtig inrijden en pas op, voorzichtig met koude motor en pas op, korte stukjes zijn heel slecht.
Hoe slecht is het allemaal, of is het bangmakerij?
 
uit eigen ervaring, alle beetjes helpen. hoe beter de verzorging des te liever het vrouwtje voor je is.

M.a.w. is het volgens mij voor de meeste motoren mogelijk om een winter te overleven zonder dat er iets aan gebeurt. Misschien dat er na 1 of 2 winters geen probleem is, maar vroeg of laat loop je m.i. tegen problemen aan van 'slechte' zorg. Typische problemen die vaak voorkomen na de winter, zoals

slechte accu
smerige carbs
lekke keerringen
storingen in electronica
vocht in de tank
etc.

kun je iig uitstellen met een goede winterbeurt. Bij mijn fzr van 15 jaar oud was het zelfs noodzakelijk om te doen als je redelijk vlot weer weg wilde komen na de winter. Noem ik karakter vd fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het met een stalen tank wel verstandig is te controleren dat er geen water onderin staat.
Verder koppel ik de accu af en zet die thuis neer wegens ontbreken stroom in de stalling.
Eens per maand aan de druppellader om in conditie te houden; lijkt mij beter dan maandenlang stilstaan.
Verder zet ik de motor het liefst op voor- en achterbok.
Dit zijn zoal wat dingetjes die ik doe, maar meer op gevoel dan werkelijk wijsheid.

De exportauto's die op een schip worden gereden zijn niet echt maatgevend lijkt mij.
Zo heb ik er een keer een aandrijfas onderuit zien vliegen en daar werd vervolgens vol overheen gereden met de auto's die daarna kwamen, interesseert ze blijkbaar weinig.
Ik heb de as toen maar even aan de kant gelegd, ook al had ik er geen belang bij...
 
met moderne voertuigen hoef je weinig te doen voor een stalling van 3 maanden. zogen dat de accu geladen is voordat je wilt starten is het wel zo'n beetje. en natuurlijk even je bandendruk controleren net als altijd.
bij oudere voortuigen is het wel handig om je cabs even leeg te maken voor stallen dat start een stuk makkelijker.
ga je jaren stallen is het een ander verhaal dan kan je beter wat meer voorzorgsmaatregelen nemen.
en soms een kort stukje tussen lange stukken in is geen probleem alleen maar korte stukjes rijden gaat wel problemen geven op den duur.
en oud spul wat de boot op moet is afval dat verkocht is als het maar mee gaat met de boot is het goed. nieuw spul wat aankomt met de boot is een ander verhaal. daar wordt wel mee doorgereden maar volgas in de toerenbegrenzer grappen zijn er niet bij normaal niet bij. schade zit de importeur niet op te wachten als dat te vaak gebeurt wordt er zo een ander bedrijf ingehuurd om te lossen. maar ja lossen gaat wel op tijd want in de haven liggen kost geld. en die paar keer starten en een stukje rijden voordat hij verkocht is gaat niet veel schade doen aan een motor. als je hem zo blijft behandelen gaat de motor nooit hoge kilometerstanden halen.
maar je hebt wel gelijk dat veel mensen overmatig zuinig zijn op hun motorfiets.
 
Doe er helemaal niks aan, tank is ook niet eens vol, geen druppellader, kleedje of wat dan ook.
Is wel een motor met injectie en kunststof tank, ding start altijd na een paar maanden stilstand.
Bij een motor met carburateurs zou ik wel even de vlotterbakjes aftappen.
 
zonder auto en zonder garage is het lastig stallen en de auto pakken ;(

Er zijn stations waar je je motor onder in het station in de bewaakte fietsenstalling kunt parkeren. Hoeft niet duur te zijn. Kwestie van iemand omkopen. Accu er uit, tank er af, een paar vette sloten er op en een parkeerhoes er over heen.
Op Den Haag CS stond altijd een Intruder in de wintermaanden... :Y
 
Het is niet noodzakelijk maar een klein beetje preparatie vergemakkelijkt het opstarten na langere stilstand wel.

Overigens worden de nieuwe auto's die weken/maanden in de haven staan geparkeerd wel degelijk geprepareerd. Banden knetterhard, veel onderdelen worden met beschermend folie afgeplakt, gaten dichtgestopt etc. Plankgas schip of trailer op en af is er ook niet meer bij want elk krasje wordt geclaimd.
 
vroegah nam ik de nodige maatregelen maar de laatste 10 jaar ging mijn cbr 600 gewoon afgetankt de schuur in. Natuurlijk wel even gewassen, drooggereden en gepoetst en laken erover.
In het voorjaar accu aan de lader en na even starten ontwaakte hij kuchend uit zijn winterslaap.

Ik plak sinds een jaar of 5 wel de lucht inlaat af met duc tape sinds een familie muizen had besloten om in het luchtfilterhuis te overwinteren _O-

Omdat de cbr net niet lekker liep op even op onderzoek.




full
 
Ik rij nu ruim 30 jaar en die niet meer dan met een volle tank weg zetten. De accu aan de druppelaar. Heb nog nooit mee gemaakt dat hij in het voorjaar niet wou lopen. De stalling duurt bij mij ongeveer 3 maand.
 
Bedankt voor alle reacties, maar waar het mij omgaat is de vraag waarom er bij dealers en fabrieken nooit geen problemen zijn met "vastgeroeste zuigerveren" (overdreven bedoeld) terwijl die nergens iets om geven. Die hebben zo'n houding van: Wat kan mij het schelen. En daar gaat ogenschijnlijk niks of weinig mis. Waarom zouden wij ons dan druk maken over 3 maanden niet rijden.
 
Bij de handel staat de motor/auto in een drooge en verwarmde winkel en dan blijft de boel
Langer goed geen groote tempatuur wisselingen en je betaald niet voor niets veel geld ekstra om
De auto/motor rij klaar te maken
 
Bij de handel staat de motor/auto in een drooge en verwarmde winkel en dan blijft de boel
Langer goed geen groote tempatuur wisselingen en je betaald niet voor niets veel geld ekstra om
De auto/motor rij klaar te maken
De kosten rijklaar maken is bedoeld om het bedrag bpm te drukken, en de handelaar extra geld voor vakantie te geven.

Ik weet best dat het in orde houden van te koop staande voertuigen geld kost, dat zit in de handelsprijs/verkoopprijs.

Kosten rijklaar maken is - voor zover het al te billijken valt- enkel voor nog NL gekentekende voertuigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan