Onderhoud vraag => waarom cilinderkopbouten natrekken

John Metal

MF'er
8 jun 2012
91
0
kalken
Hallo :W

In het onderhoudsschema van een motor staat er o.a. cilinderkop bouten natrekken (tightening).
er staat ook: Loosen and retighten the nuts to the specified torque.

Weet er iemand waarom dit nodig is? En doet iemand dat eigenlijk, ik kan me voorstellen dat mensen denken dat dit niet belangrijk is :) bv mijn pa :P
En zou dit invloed hebben op klepspeling m.a.w. kleppen stellen voor of achter het natrekken.

Had het effe gegoogled maar von hier weinig over.

Alvast bedankt ;)
 
Het zal niet voor niets in het onderhoudsschema staan toch?
Of het van invloed is op de klepspeling hangt er van af of je een boven, of onderliggende nokkenas hebt.
Maar als je al bij de kopbouten bent kan je net zo goed meteen de klepspeling controleren.

De reden waarom: Waarschijnlijk heeft jouw motor geen rekbouten, door het steeds uitzetten en krimpen van het blok kunnen de bouten losser gaan zitten, daarom af en toe natrekken om te voorkomen dat bijvoorbeeld de koppakking er tussen uit blaast.
 
Laatst bewerkt:
:^ O god heb je hem ook weer met zn ene reactie per topic ;) ;) :j *O*

een motor.
Als je een algemeen antwoord wil is dat wel te geven, Het zijn vaak rekbouten die je, na ze op moment gezet te hebben, nog een x aantal graden moet aandraaien.
Het lijkt mij niet nuttig om de klepspeling niet als laatste te doen aangezien het op de bouten van je kop gaat en niet om de klepdekselpakking.

bouten eerst op een bepaald moment zetten, los halen en daarna (met een ander) moment vast zie/zag je ook wel eens bij balhoofdlagers, dan zet het zich eerst een beetje.Ook dat lijkt me type afhankelijk.

Succes ! :]
 
Laatst bewerkt:
Red force, ben ook van die mening, de Jappen die het ontworpen hebben zeggen dit niet voor niks, ik doe het ook, alleen wist ik niet waarom :).

Bedankt voor de reacties, alweer een beetje slimmer ;)
 
:^ O god heb je hem ook weer met zn ene reactie per topic ;) ;) :j *O*

een motor.
Als je een algemeen antwoord wil is dat wel te geven, Het zijn vaak rekbouten die je, na ze op moment gezet te hebben, nog een x aantal graden moet aandraaien.
Het lijkt mij niet nuttig om de klepspeling niet als laatste te doen aangezien het op de bouten van je kop gaat en niet om de klepdekselpakking.

bouten eerst op een bepaald moment zetten los en daarna (met een ander) moment vast zie/zag je ook wel eens bij balhoofdlagers, dan zet het zich eerst een beetje.Ook dat lijkt me type afhankelijk.

Succes ! :]


Niet te bijdehand hè ;)

Rekbouten trek je inderdaad vaak op graden na, echter is dit alleen bij de montage van de cilinderkop omdat je rekbouten maar 1 keer kan gebruiken.
Bij oudere motoren met normale bouten of tapeinden met moeren in het blok moet er preventief nagetrokken worden, bijvoorbeeld bij een grote beurt, deze bouten zijn ook vaker te gebruiken dus kun je ze gerust lossen en weer op moment zetten.
 
Hallo :W

In het onderhoudsschema van een motor staat er o.a. cilinderkop bouten natrekken (tightening).
er staat ook: Loosen and retighten the nuts to the specified torque.

Weet er iemand waarom dit nodig is? En doet iemand dat eigenlijk, ik kan me voorstellen dat mensen denken dat dit niet belangrijk is :) bv mijn pa :P
En zou dit invloed hebben op klepspeling m.a.w. kleppen stellen voor of achter het natrekken.

Had het effe gegoogled maar von hier weinig over.

Alvast bedankt ;)

Na lange tijd gaat de bout wat losser zitten door relaxatie .Dit heeft nagenoeg geen invloed op de klepspeling, de bout wordt alleen steeds losser. Om te voorkomen dat de pakking er uit wordt geblazen of dat de kop gaat lekken moet de bout op gezette tijden op moment worden aangedraaid.
 
Natrekken moest vroeger, nu niet meer. Gewone bouten op moment zetten en rekbouten moment en aantal graden.
Geen rekbouten gebruiken in een kop waar normale bouten in horen en andersom ook niet uiteraard
Documentatie hier of zoeken op cold flow

Bouten ook niet in een keer op moment zetten maar in 3 keer.
Stel, bouten moeten op 100 Nm dan eerste keer op 30Nm dan op 75 Nm en dan pas op 100Nm
Idem met rekbouten. Maar zoek er wel de specificaties erbij.
Welkom bij Würth
Berekening van het aanhaalmoment om een bout voor te spannen, voorspanbout
AMT
 
Vind het altijd mooi om te lezen hoeveel kennis er is en hoeveel voorschriften er zijn voor bouten, aandraaimomenten etc.

Maar ik ga er meestal wel vanuit dat als het nodig is het ook in het werkplaatshandboek staat.
Of ontvlam ik dan een compleet andere discussie.
 
Vind het altijd mooi om te lezen hoeveel kennis er is en hoeveel voorschriften er zijn voor bouten, aandraaimomenten etc.

Maar ik ga er meestal wel vanuit dat als het nodig is het ook in het werkplaatshandboek staat.
Of ontvlam ik dan een compleet andere discussie.


Foto-OPVZMHZD-D.jpg



;)

Maar als de kopbouten nagetrokken moeten worden zal je dat in het werkplaatshandboek moeten vinden inderdaad.
Inclusief de werkwijze en aanhaalmomenten/volgordes.
Wat CMK al aangeeft, preventief natrekken is over het algemeen iets uit het verleden.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
;)

Maar als de kopbouten nagetrokken moeten worden zal je dat in het werkplaatshandboek moeten vinden inderdaad.
Inclusief de werkwijze en aanhaalmomenten/volgordes.
Wat CMK al aangeeft, preventief natrekken is over het algemeen iets uit het verleden.

32630110.jpg


Nogmaals vind het echt indrukwekkend wat men allemaal tevoorschijn tovert aan theoretische EN practische feiten en documentatie.
Ik las dat je bij de s1000rr de krukasbouten droog moest monteren terwijl de trend was die in te olien.
Daar ga je dan als je het wphb niet volgt...

Niet dat ik daar aan begin hoor, maar mn xt600 uit 89 loopt weer , dat vind ik al mooi zat.
 
[afbeelding]

Nogmaals vind het echt indrukwekkend wat men allemaal tevoorschijn tovert aan theoretische EN practische feiten en documentatie.
Ik las dat je bij de s1000rr de krukasbouten droog moest monteren terwijl de trend was die in te olien.
Daar ga je dan als je het wphb niet volgt...


Niet dat ik daar aan begin hoor, maar mn xt600 uit 89 loopt weer , dat vind ik al mooi zat.


Met olie aan de bouten draai je de bout veel strakker terwijl het moment hetzelfde blijft, daarom is het ook aan te raden het werkplaatshandboek altijd te raadplegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan