Onderhoud vraag => waarom cilinderkopbouten natrekken

John Metal

MF'er
8 jun 2012
91
0
kalken
Hallo :W

In het onderhoudsschema van een motor staat er o.a. cilinderkop bouten natrekken (tightening).
er staat ook: Loosen and retighten the nuts to the specified torque.

Weet er iemand waarom dit nodig is? En doet iemand dat eigenlijk, ik kan me voorstellen dat mensen denken dat dit niet belangrijk is :) bv mijn pa :P
En zou dit invloed hebben op klepspeling m.a.w. kleppen stellen voor of achter het natrekken.

Had het effe gegoogled maar von hier weinig over.

Alvast bedankt ;)
 
Nou vertel, ik kan het niet vinden.

Dat zijn dan ook dingen die niet in ieder boekje staan :+

Rekbouten trek je een keer aan, vaak eerst op moment en daarna een paar graden.
Dat gebeurt direct bij montage van bijv een cilinderkop.
Als je een rekbout losdraait, mag je hem in principe niet meer gebruiken.

Je hebt (kennelijk nog steeds, vroeger kwam het vaker voor) ook kopbouten die niet rekken.
Die zullen na verloop van tijd, zoals vdv al opmerkte langer worden.
Vandaar dat je die soms na moet trekken.
Ik heb een sportklasse tractor gehad en daarvan moest ik na iedere wedstrijd de kop natrekken, anders blies ik de koppakking er de volgende wedstrijd uit.
 
TS
In je profiel staal "MECHANISCH ONTWERP& productie"

Wat houd dat in, en waarom stel je zo'n vraag, wat heb je uberhaupt geleerd

en volgens mij hebben we het over MOEREN, niet over ( rek )bouten
 
Laatst bewerkt:
Met olie aan de bouten draai je de bout veel strakker terwijl het moment hetzelfde blijft, daarom is het ook aan te raden het werkplaatshandboek altijd te raadplegen.

mijn punt wat ik wou maken is dat men vaak roept over het gedeelte boven de komma en dus geneigd is dingen te doen die in het werkplaatshandboek niet staan.
Scheen dat iedereen dat wel deed (olie dr'op)
Spiderman+thread+go+_bbbc4e24abd143805275166743e14153.jpg
 
Maar als ik b.v. ontwerper diepvrieskasten in mijn profiel zet, en ik kom hier vragen waarom ijsjes niet ontdooien in de vriezer, dan mag je daar toch je vraagtekens bijzetten , of niet

In je profiel staal "MECHANISCH ONTWERP& productie"

Misschien maakt en ontwerpt hij wel koelkasten en dan is het raar dat hij iets over rekbouten vraagt.
;)

maakt niet uit hoor.
ik zocht eigenlijk het topic over die xt voorremklauw :9
 




De vraag van ts gaat over het preventief natrekken van cilinderkopbouten om problemen met bijvoorbeeld de koppakking te voorkomen.
Jouw antwoord gaat over eenmalig natrekken danwel het op graden natrekken van een rekbout wat enkel bij montage van de cilinderkop gebeurd en daarna mag je er niet meer aan komen.
Je antwoord past dus niet in de vraagstelling van ts. ;)
 
Laatst bewerkt:
Woeps een blunder :o ,scherp, het zijn idd dopmoeren en geen bouten, de reden waarom je ze natrekt blijft wel hetzelfde :)

Het antwoord lag idd voor de hand, mar heb toch wat bijgeleerd ;)

@kawa Ik ga niet vak per vak vertellen wat men richting inhoud maar het is alles behalve automechanica, eerder gericht op industriële toepassingen, een hoop theorie, met het doel om van veel dingen weet te hebben, productieverantwoordelijke, projectleider, verantwoordelijke technische dienst, commercieel technisch adviseur,..
 
Laatst bewerkt:
@kawa Ik ga niet vak per vak vertellen wat men richting inhoud maar het is alles behalve automechanica, eerder gericht op industriële toepassingen, een hoop theorie, met het doel om van veel dingen weet te hebben, productieverantwoordelijke, projectleider, verantwoordelijke technische dienst, commercieel technisch adviseur,..

Aaahh.... vandaar. Beter niet zelf daadwerkelijk sleutelen !!





O-) :P :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan