Onverklaarbaar hoger verbruik Yamaha FZ6 Fazer S2 uit 2009

Desotho

Rookie
23 okt 2013
24
0
Den Haag
Beste Motor-forum experts,

Sinds enkele weken is mijn Fazer S2 uit 2009 beduidend minder zuinig geworden. Nou begrijp ik dat het op afstand er moeilijk oordelen is, maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die tips of advies hebben om te kijken naar bepaalde zaken die ik nu misschien over het hoofd zie.

Naar mijn idee zijn er in de afgelopen 2 maanden, twee zaken verandert aan de motor die misschien invloed zouden kunnen hebben:

1. Vorige maand heb ik Oxford handvatverwarming gemonteerd. Hoewel het niet helemaal soepeltjes ging (ruzie met secondelijm en de accu die even de geest gaf) zijn er verder geen noemenswaardige problemen geweest. Los daarvan zit dit systeem direct op de accupolen en kan ik me eigenlijk niet indenken dat dit invloed zou hebben.

2. Begin van de winter en pekelperiode de motor eens goed schoongemaakt in volledig ingespoten met ACF-50. De motor ziet er nu niet uit, maar hij is wel goed beschermd. Ik heb de remschijven wel ontzien, en na afloop goed schoongemaakt met remreiniger.

Om te illustreren wat toename in verbruik precies is:
Tot een aantal weken geleden kon ik met 14 liter ongeveer 260 - 280 km rijden, een verbruik van 1 op 19 - 1 op 20 dus. Nu red ik met diezelfde 14 liter ongeveer 220 - 240 km. Een verbruik van 1 op 16 - 1 op 17 dus. Ik vind dat nogal een flink verhoging zonder duidelijke verklaring, toch?

Ik heb onder de tank gekeken of er een lek zat in de toevoer of iets dergelijks, maar ik kon verder geen enkel defect of mankement ontdekken. De banden zijn altijd goed op spanning, die controleer ik 1 keer per week/ twee weken. Tevens zijn deze banden redelijk nieuw (MPR 4), dus het profiel en dergelijke is nog perfect.

Natuurlijk is het wel wat kouder geworden, en hoewel de meningen daar nog steeds over zijn verdeelt geloof ik niet dat dat ZO veel verschil kan maken.

Nou, volgens mij heb ik alles wel een beetje op een rijtje gezet. Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie ervan denken.
Alvast heel erg bedankt!
 
Rij je veel korte stukken of rij je die tank in 1 keer leeg?
Vooral wanneer de motor telkens moet opwarmen kan kou een hoop schelen in verbruik.

Voor mijn motor weet ik het niet (die staat binnen in de winter) maar voor mijn auto die ik het jaar door gebruik gaat het verbruik ook flink omhoog in de winter.
Mijn Landrover 300Tdi komt met gewoon woon-werk (50km/dag) in de zomer gemiddeld uit een verbruik van op 1:13 en in de winter op 1:10,5; dat scheelt dus een kleine 20 procent.
Als ik langere afstanden rij gaat het verbruik wel omlaag, maar nog steeds hoger dan in de zomer. Dat komt voornamelijk door het blok gietijzer onder de kap dat moet opwarmen...

Edit: ook de transmissie-olie in de V-bak/tussenbak/diffs moet opwarmen.
Van 1 naar 2 moet je bij het wegrijden snel schakelen anders staat de auto bijna weer stil :o
Dat zal ook iets uitmaken maar heb je bij een motorfiets minder last van...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ducati888,

Bedankt voor je reactie. Mijn gebruik verschilt .. naar m'n werk is redelijk kort, maar ik wissel het ook af met langere stukken in het weekend of doordeweeks. Maar dit is altijd zo geweest, en toch liep de motor altijd heel constant 1 op 19 - 1 op 20. Daarom viel het mij zo op.

Zou het dan toch door de winter komen?
 
Hoi Ducati888,

Bedankt voor je reactie. Mijn gebruik verschilt .. naar m'n werk is redelijk kort, maar ik wissel het ook af met langere stukken in het weekend of doordeweeks. Maar dit is altijd zo geweest, en toch liep de motor altijd heel constant 1 op 19 - 1 op 20. Daarom viel het mij zo op.

Zou het dan toch door de winter komen?
Loopt de motor anders?
 
Loopt de motor anders?

Ah, dat was ik nog vergeten te melden.

Nee de motor loopt niet anders. Alle cilinders doen vrolijk mee, stationair loopt de motor na opwarmen mooi 900 toeren zoals hij altijd heeft gedaan. Ook de toerentallen die hij bij bepaalde snelheden liep zijn gelijk gebleven ( +- 6000 tpm bij 120 km/u )
 
Ah, dat was ik nog vergeten te melden.

Nee de motor loopt niet anders. Alle cilinders doen vrolijk mee, stationair loopt de motor na opwarmen mooi 900 toeren zoals hij altijd heeft gedaan. Ook de toerentallen die hij bij bepaalde snelheden liep zijn gelijk gebleven ( +- 6000 tpm bij 120 km/u )
Dan moet je dingen gaat controleren.

Om te beginnen met je metingen.
 
Koude lucht, meer moleculen per liter lucht, verhoudingsgewijs minder brandstof in het mengsel. Armer dus.

Alleen moet soms de choke wat langer op blijven.
FZ6 heeft injectie, dat past zich aan aan de luchttemperatuur.

Koude lucht is wel dikker = meer luchtweerstand. Een familielid hield altijd exact het verbruik van zijn auto bij. In die grafiek zag je heel mooi dat het verbruik in de winter wat hoger lag. Als de Fazer van TS buiten gestald staat komt daar ook nog bij dat het opwarmen langer duurt.

En niet te vergeten: dikkere kleding.
 
Laatst bewerkt:
Het is helemaal goed. Natuurkundig vastgelegd.
Het kan zijn dat voor deze specifiek motor geldt dat er een luchtmassameter is, die eea aanpast. Vergelijkbaar met rijden met choke: motor gaat ook extra brandstof inspuiten.

Maar dat is specifiek, en ik reageer op een algemene opmerking dat bij koude lucht een motor rijker gaat lopen. En dat is natuurkundig niet waar.
meer lucht dus ook meer brandstof en de motor loop het zuinigst op bedrijfstem en met deze kou is dat met een motor lastig te berijken
 
FZ6 heeft injectie, dat past zich aan aan de luchttemperatuur.
Nee.
Of zit er een luchttemperatuurmeter in?

Luchtmassa misschien, of een luchtdebietmeter.
Koude lucht is wel dikker = meer luchtweerstand. Een familielid hield altijd exact het verbruik van zijn auto bij. In die grafiek zag je heel mooi dat het verbruik in de winter wat hoger lag. Als de Fazer van TS buiten gestald staat komt daar ook nog bij dat het opwarmen langer duurt.

En niet te vergeten: dikkere kleding.
 
door de kou blijft je blok langer koud en loopt die minder efficiënt tot die warm is en dus ook minder zuinig
bij de auto merk je ook dat die in de winter meer zuipt dat is meestal zoon 2 km p liter +- dus.
geld voor injectie meer want die geven met koude lucht meer mengel door de IAT intake air temp sensor
Bij carbs niet maar zo als al gezegt is, de motor loopt minder smooth :P koud en je moet wat langer choke :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto loopt in de zomer 1:20 maar nu ongeveer 1:17 en bij korte afstanden nog veel meer.
Zodra het boven 10 graden komt loopt hij weer een stuk zuiniger
 
ik heb nu voor de gein me snorkel verwijdert bij me auto op het swift forum zeggen ze dat die dan zuiniger loopt ( met iets minder vermogen ) gezien die de warme lucht uit me motor ruimte nu op zuigt

maja dat kan niet bij een motorfiets
 
Terug
Bovenaan Onderaan